• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Renovering Rolex Oyster Datejust Jubilee guld/stål ca-91

Hej på er!

Helt ny i forumet så har fortfarande mycket kvar att lära och utforska. Är sedan några år tillbaka lite intresserad av klockor och är absolut ingen expert men ser fram emot att lära mig mer.

Efter att min pappa gick bort ärvde jag och min bror en 36mm Rolex Oyster Perpetual Datejust med jubileelänk (guld/stål) från omkring 1991. Vi satte oss förra helgen och kom fram till att vi hade velat lägga några kronor på att fräscha upp klockan då vi båda tycker om den och vi har ett affektionsvärde i den. Tyvärr saknas äkthetsbevis och kvitton med åren trots att min mamma letat flera gånger så jag vet inte vilken referenskod/modellbeteckning klockan har (kan hända att det står på kvitton från service också). Men det kan en återförsäljare enkelt se om de öppnar boetten om inte annat.

Vad som är gjort med klockan sedan några år tillbaka (pga. stötskada)
  • Fullservice
  • Ny krona och hals
  • Ny urtavla

Fråga 1:
Nu har jag kommit fram till att länkarna i armbandet slitits väl de sista 30 åren och de skulle behöva fixas till så det inte går sönder. Jag var i kontakt med Bergströms Ur som sa att man inte renoverar eller fixar länkar utan byter hela bandet, uppskattad kostnad för ny jubileelänk var omkring 45.000kr. Jag har dock hittat (och läst i forum) om att Anders Fors, Michael Young och Classic 390 renoverar denna typen av armband. Dock har jag hört blandade recensioner men generellt positiva. Har någon här några erfarenheter eller tips? De skiljer sig rätt mycket i pris vad jag har läst mig till.

Fråga 2:
Klockan saknar som sagt äkthetsbevis och papper. Lång historia kort så köpte min pappa 36mm till sig själv och den matchande dam-modellen till min mamma i present när hon slutade röka för omkring 30 år sedan. Han köpte dem båda två samtidigt i Schweiz. Har ni några tips på vart man bör gå för att få klockan värderad och få ett äkthetsintyg? Jag tänker att det är bra att ha om den skulle försvinna eller bli stulen just ur försäkringssyfte. Vi lär högst troligen behålla den i familjen i generationer, förhoppningsvis. Så det är primärt inte tänkt som underlag vid en försäljning.

Önskar ni bilder eller liknande så hojta till bara så fixar jag det. Har ni eventuella frågor så fråga på.

Tackar på förhand allihop!

Hej och välkommen till forumet.
Jag har hört mycket gott om Michael Young, så jag skulle nog renovera länken där. Är det att den behöver tightas till eller på vilket sätt behöver den renoveras?

Du kan få ett äkthetsbevis och värderingsintyg från exempelvis Kaplans.

Hej och välkommen till forumet.
Jag har hört mycket gott om Michael Young, så jag skulle nog renovera länken där. Är det att den behöver tightas till eller på vilket sätt behöver den renoveras?

Du kan få ett äkthetsbevis och värderingsintyg från exempelvis Kaplans.
Hej Mazdak!

Tack för välkomnandet och för ditt svar. Länkarna behöver tightas är min personliga diagnos. När jag håller klockan på sidan så skall bandet stå nästintill 90 grader rakt ut (se bild) men på min modell så hänger det ner nästintill 180 grader. Jag är mest orolig att länkarna ska ge sig och att man tappar den på stan, kusten eller liknande och delar försvinner i samband med detta samt att klockan tar skada.

renoverad-rolexband.jpg

Bild lånad från: https://www.guldsmed.com/renovering-rolex-datejust-guld-stal-jubileelank/

Kaplans är ett bra alternativ, men jag glömde tillägga att jag bor i Göteborgsområdet så någon däromkring är till fördel.

Kan tillägga lite information efter jag rotade lite bland gamla papper igår. Vad som gjordes 2017-03-22 följer nedan.
  • Komplett genomgång och service
  • Byte av diverse verkdelar
  • Byte av krona och hals
  • Byte av glas
  • Byte av lås
  • Byte av urtavla
  • Täthetstest

Referensnumret på klockan är 16233 (serienummer väljer jag att inte skriva ut här). Värdering av Länsförsäkringar i samband med detta då de tog en del av kostnaden pga. stötskada uppgick då till 79.000:-.

Hej Mazdak!

Tack för välkomnandet och för ditt svar. Länkarna behöver tightas är min personliga diagnos. När jag håller klockan på sidan så skall bandet stå nästintill 90 grader rakt ut (se bild) men på min modell så hänger det ner nästintill 180 grader. Jag är mest orolig att länkarna ska ge sig och att man tappar den på stan, kusten eller liknande och delar försvinner i samband med detta samt att klockan tar skada.

renoverad-rolexband.jpg

Bild lånad från: https://www.guldsmed.com/renovering-rolex-datejust-guld-stal-jubileelank/

Kaplans är ett bra alternativ, men jag glömde tillägga att jag bor i Göteborgsområdet så någon däromkring är till fördel.

Kan tillägga lite information efter jag rotade lite bland gamla papper igår. Vad som gjordes 2017-03-22 följer nedan.
  • Komplett genomgång och service
  • Byte av diverse verkdelar
  • Byte av krona och hals
  • Byte av glas
  • Byte av lås
  • Byte av urtavla
  • Täthetstest

Referensnumret på klockan är 16233 (serienummer väljer jag att inte skriva ut här). Värdering av Länsförsäkringar i samband med detta då de tog en del av kostnaden pga. stötskada uppgick då till 79.000:-.
Visst kan man renovera och tighta till länken. Michael Young är mitt tips, som sagt.
Vissa gillar dock gubbhänget, som ger den riktiga vintage-känslan. Men en tightare länk gör att klockan ser fräschare ut och ger klockan ett högre värde.

I Göteborg kan nog Bergströms ur värdera och ge äkthetsintyg. Men det går minst lika bra hos någon annan urmakare eller klockhandlare. Vet att BS Guld och Antik på Linnégatan skriver sådant också.

Lycka till!

Om du har papper på ovanstående service så behöver du inget äkthetsintyg. Kvittot i sig är intyg på att klockan är äkta.
Länken låter väl trött på din beskrivning, men lägg upp lite bilder så får du mer svar tror jag.

Visst kan man renovera och tighta till länken. Michael Young är mitt tips, som sagt.
Vissa gillar dock gubbhänget, som ger den riktiga vintage-känslan. Men en tightare länk gör att klockan ser fräschare ut och ger klockan ett högre värde.

I Göteborg kan nog Bergströms ur värdera och ge äkthetsintyg. Men det går minst lika bra hos någon annan urmakare eller klockhandlare. Vet att BS Guld och Antik på Linnégatan skriver sådant också.

Lycka till!
Tack för tipset! Michael Young känns helt klart värd att kolla upp närmre. Har bara lite svårt för att skicka iväg klockan till andra sidan jordklotet och förlita mig både på fraktbolag och att jobbet blir korrekt gjort. Men jag har som sagt hört mycket positivt, så det är värt att överväga.

Jag ska kila in till Bergströms Ur någon dag och se vad de säger, om inte så är ju BS Guld ett bra alternativ, tack för rekommendationen!

Om du har papper på ovanstående service så behöver du inget äkthetsintyg. Kvittot i sig är intyg på att klockan är äkta.
Länken låter väl trött på din beskrivning, men lägg upp lite bilder så får du mer svar tror jag.
På så vis! Det låter rimligt i och för sig. Jag lägger med lite bilder jag tog snabbt här på kontoret nu bara så får vi se vad ni tycker :)

Bilagor

• Rolex1.jpg
    Rolex1.jpg
    919.1 KB · Visningar: 108
  • Rolex2.jpg
    Rolex2.jpg
    531.5 KB · Visningar: 106
  • Rolex3.jpg
    Rolex3.jpg
    553.3 KB · Visningar: 95
  • Rolex4.jpg
    Rolex4.jpg
    376.1 KB · Visningar: 89
Tack för tipset! Michael Young känns helt klart värd att kolla upp närmre. Har bara lite svårt för att skicka iväg klockan till andra sidan jordklotet och förlita mig både på fraktbolag och att jobbet blir korrekt gjort. Men jag har som sagt hört mycket positivt, så det är värt att överväga.

Jag ska kila in till Bergströms Ur någon dag och se vad de säger, om inte så är ju BS Guld ett bra alternativ, tack för rekommendationen!

På så vis! Det låter rimligt i och för sig. Jag lägger med lite bilder jag tog snabbt här på kontoret nu bara så får vi se vad ni tycker :)
Den där såg lite trött ut...
Rolliworks i USA finns också men omfattar ju också frakt utomlands. Du kan ju alltid ta av länken och bara skicka den.

Även bezeln såg trött ut. Jag har skickat in en bezel till creative watches för laser "re-cut" med gott resultat. Dock sitter dem i England nu så vet inte hur det blir med brexit osv. Men jag hade gått till en urmakare och fått hjälp att avmontera länk och bezel och skickat dessa till respektive ställe för lite ompyssling. Här är före och efterbilder på min bezel. Arbetet och frakt gick på drygt 1 000,-.

Länk till deras youtube.

Bezel1.jpg
Bezel.jpg

Tillbaka
Topp