• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Repa i keramisk bezel

Detta trodde jag var nästan intill omöjligt?
Upptäckte denna repa häromdagen. Har inget minne av att jag slagit i speciellt hårt någonstans. Eller det är kanske vanligt?
20160515_174159.jpg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är du säker på att repan är i bezeln och att inte något annat repats mot bezeln och därmed borde gå att gnugga bort?
 

Smulan

Rolex
Vet inte hur vanligt det är men misstänker att en matt yta är känsligare. Har aldrig lyckats repa en blank keramisk insert dock.
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Har haft liknande "repor" på mina Planet Oceans tidigare. Lyckligtvis har samtliga gått att "sudda bort" då det varit färgavskrap från andra material snarare än en repa.
Lycka till! Om det inte funkar - se det som en battle scar.
 

mickeheterjag

Cartier
2-Faktor
Jag har likadan klocka med samma typ av repa/repor . Jag har heller inte lyckats få repa på en blank keramisk. Är det keramisk om den är matt?
image.jpg
 

Joseph

Cartier
Tror är skillnad på keramik och keramik. Min Hublot BB Evo lyckades jag inte repa trots att det fick utstå en del stötar. Min Pelagos däremot fick en repa redan första veckan på bezeln.
 

Dronten

Cartier
Jag har ett liknande märke på i stort sett samma ställe på min PO. Jag har ingen aning om hur det kom dit, men det ser inte ut som om det vill lämna...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror är skillnad på keramik och keramik. Min Hublot BB Evo lyckades jag inte repa trots att det fick utstå en del stötar. Min Pelagos däremot fick en repa redan första veckan på bezeln.
Finns massa olika typer av keramer, zirkoniumoxid är klart vanligast på klockor men man kan blanda med andra ämnen för att förändra egenskaper som färg och annat.
 
Topp