• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Repa på sidan av klockan

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Spree

Breitling
IMG_20191208_214538.jpg
Halloj!

Har haft den här repan ett bra tag nu, men undrar vad jag har för alternativ för att eventuellt få bort den. Jag förstår att repor uppkommer och man får mer eller mindre lära sig att leva med dom, men just den här repan stör mig då. Förstår att det bästa är att gå till en urmakare, men vill veta lite innan vad jag kan förvänta mig från besöket och vad jag kan be om o.s.v.

Tack på förhand!
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tja, ska den bort så måste materialet runt omkring repan slipas ned. Sen ska den borstas till rätt yta. Det kan du vänta dig.

Kostnad? Det räcker väl med att åtgärda den där sidan. Ska du polera hela klockan på riktigt behöver den tas isär. Brukar väl kosta en tusing typ, om den är på service. Mer nu skulle jag tro, om den behöver demonteras utan att det ändå görs, som på en service.

Ska du bara göra repan så några hundra skulle jag tippa på.
 

Spree

Breitling
Tja, ska den bort så måste materialet runt omkring repan slipas ned. Sen ska den borstas till rätt yta. Det kan du vänta dig.

Kostnad? Det räcker väl med att åtgärda den där sidan. Ska du polera hela klockan på riktigt behöver den tas isär. Brukar väl kosta en tusing typ, om den är på service. Mer nu skulle jag tro, om den behöver demonteras utan att det ändå görs, som på en service.

Ska du bara göra repan så några hundra skulle jag tippa på.

Vet att folk brukar ha olika åsikter kring att polera klockan. Vad finns det för nackdelar? Förutom kostnaden då.
 

Mr dude

Panerai
Friends Of KS
Tja, ska den bort så måste materialet runt omkring repan slipas ned. Sen ska den borstas till rätt yta. Det kan du vänta dig.

Kostnad? Det räcker väl med att åtgärda den där sidan. Ska du polera hela klockan på riktigt behöver den tas isär. Brukar väl kosta en tusing typ, om den är på service. Mer nu skulle jag tro, om den behöver demonteras utan att det ändå görs, som på en service.

Ska du bara göra repan så några hundra skulle jag tippa på.

Vart är det för? ”några hundra skulle jag tippa på.”
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Vart är det för? ”några hundra skulle jag tippa på.”
Med tanke på insatsen som krävs (inte så stor i fallet att enbart åtgärda repan), skulle jag säga valfri urmakare, måhända inte på "fina gatan". Avseende priset är det dock en gissning, vilket jag tror framgår av formuleringen.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vet att folk brukar ha olika åsikter kring att polera klockan. Vad finns det för nackdelar? Förutom kostnaden då.
Folk brukar ha invändningar mot att den inte är i "originalutförande" om den har polerats men det gäller främst dyrare objekt och/eller vintage. Sen beror det som sagt även på var du lämnar in den då många verkar vara riktiga klåpare som slaktar materialet. Det finns en tråd där man diskuterar polering: https://klocksnack.se/threads/dålig-bra-polering-tråden.39216/

Nackdelen är med andra ord att andrahandsvärdet kan vara sämre då många undviker polerade klockor. Själv tycker jag att det bara är bra så länge det är väl utfört men har förståelse för att vissa tycker annorlunda.
 
Senast ändrad:
F

frazie

Guest
IMG_20191208_214538.jpg
Halloj!

Har haft den här repan ett bra tag nu, men undrar vad jag har för alternativ för att eventuellt få bort den. Jag förstår att repor uppkommer och man får mer eller mindre lära sig att leva med dom, men just den här repan stör mig då. Förstår att det bästa är att gå till en urmakare, men vill veta lite innan vad jag kan förvänta mig från besöket och vad jag kan be om o.s.v.

Tack på förhand!

Jag förstår din besvikelse då jag själv är en riktig pet-Nisse;) personligen så hade jag övervägt att sälja klockan med viss förlust istället för att kludda
runt med att polera bort repan och om du polerar så åker klarlacken väck. strunta i repan, eller sälj klockan o köp en ny utan repa.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag förstår din besvikelse då jag själv är en riktig pet-Nisse;) personligen så hade jag övervägt att sälja klockan med viss förlust istället för att kludda
runt med att polera bort repan och om du polerar så åker klarlacken väck. strunta i repan, eller sälj klockan o köp en ny utan repa.
klarlacken? Klockan på bilden ser ut att vara i rostfritt stål.
 
Senast ändrad:

mardroem

Omega
IMG_20191208_214538.jpg
Halloj!

Har haft den här repan ett bra tag nu, men undrar vad jag har för alternativ för att eventuellt få bort den. Jag förstår att repor uppkommer och man får mer eller mindre lära sig att leva med dom, men just den här repan stör mig då. Förstår att det bästa är att gå till en urmakare, men vill veta lite innan vad jag kan förvänta mig från besöket och vad jag kan be om o.s.v.

Tack på förhand!
Ger en likadan repa på andra sidan så ser det ju symetrisk ut ? : o
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Jag förstår din besvikelse då jag själv är en riktig pet-Nisse;) personligen så hade jag övervägt att sälja klockan med viss förlust istället för att kludda
runt med att polera bort repan och om du polerar så åker klarlacken väck. strunta i repan, eller sälj klockan o köp en ny utan repa.
Sälja klockan och köpa ny för en repas skull??
 

Camo00

Patek
Worst case så sabbar nån klantnisse poleringen, tar för mkt material, det blir snett, fel borstning, repor på glaset etc, och så står Du där och tjafsar om ersättning. Hänt förr!
 
F

frazie

Guest
Vart är det för? ”några hundra skulle jag tippa på.”

Att det endast skulle kosta några hundralappar att åtgärda skadan/repan håller jag ej för troligt.
Tror snarare att verkstaden debiterar minst 2 timmars arbetstid a' 750kr/tim plus moms, plus ev, startavgift,osv.
skulle gissa på totalt ca 2.000kr. Och då kan du lugnt räkna med att klockan har fått andra fula hanteringsskador då den varit
fastsatt i skruvstycke och åkt varv efter varv med glaset nedåt på arbetsbänken som är pudrad med vassa metallspån.
Personligen skulle jag ej ens tänka tanken att lämna in den för åtgärd. behåll den som den är med repan, eller sälj den.

En fråga till TS angående skadan/repan, tycker det syns lite dåligt på din bild om skadan bara är ytlig eller så pass djup att det t.o.m finns vassa grader i skadan?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

frazie

Guest
Worst case så sabbar nån klantnisse poleringen, tar för mkt material, det blir snett, fel borstning, repor på glaset etc, och så står Du där och tjafsar om ersättning. Hänt förr!

Hahahahahaha, det där skräck-scenariot låter välbekant, och likaså hantverkarens kommentar: "Du förstår la för f#n att vi måste ta i sakera" Men vi kan dra av 3% på slutsumman för att vi spräckte klockglaset i skruvstädet.
 
Senast redigerad av en moderator:

Maxer

Audemars
2-Faktor
Att det endast skulle kosta några hundralappar att åtgärda skadan/repan håller jag ej för troligt.
Tror snarare att verkstaden debiterar minst 2 timmars arbetstid a' 750kr/tim plus moms, plus ev, startavgift,osv.
skulle gissa på totalt ca 2.000kr. Och då kan du lugnt räkna med att klockan har fått andra fula hanteringsskador då den varit
fastsatt i skruvstycke och åkt varv efter varv med glaset nedåt på arbetsbänken som är pudrad med vassa metallspån.
Personligen skulle jag ej ens tänka tanken att lämna in den för åtgärd. behåll den som den är med repan, eller sälj den.
En fråga till TS angående skadan/repan, tycker det syns lite dåligt på din bild om skadan bara är ytlig eller så pass djup att det
t.o.m finns vassa grader i skadan?
Skulle inte tveka en sekund på att polera klockan hos en ERKÄNT duktig urmakare. Den lokala Omega/Breitling ADn i här i stan brukar ta cirka 700:- för en polering av en "normalt" sliten klocka.
 
F

frazie

Guest
Skulle inte tveka en sekund på att polera klockan hos en ERKÄNT duktig urmakare. Den lokala Omega/Breitling ADn i här i stan brukar ta cirka 700:- för en polering av en "normalt" sliten klocka.

Det finns INGEN hantverkare som ens påbörjar ett renoverings arbete för ynka 700kr, kanske att summan räcker till för en okulär besiktning med ett kostnadsförslag.
 

Maxer

Audemars
2-Faktor
Det finns INGEN hantverkare som ens påbörjar ett renoverings arbete för ynka 700kr, kanske att summan räcker till för en okulär besiktning med ett kostnadsförslag.
Jag har polerat två klockor där de senaste tre åren. Båda gångerna har det kostat 700:- med utmärkta resultat. ( Björkegrens Ur i Kalmar)
 
F

frazie

Guest
Jag har polerat två klockor där de senaste tre åren. Båda gångerna har det kostat 700:- med utmärkta resultat. ( Björkegrens Ur i Kalmar)

Frågan är vad du avser med polering? att de endast "polerat upp glansen" med en polertrissa? eller att de avverkat metall för att eliminera en djup skada?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
IMG_20191208_214538.jpg
Halloj!

Har haft den här repan ett bra tag nu, men undrar vad jag har för alternativ för att eventuellt få bort den. Jag förstår att repor uppkommer och man får mer eller mindre lära sig att leva med dom, men just den här repan stör mig då. Förstår att det bästa är att gå till en urmakare, men vill veta lite innan vad jag kan förvänta mig från besöket och vad jag kan be om o.s.v.

Tack på förhand!
1: Alternativet är att polera/borsta bort den. Är man händig och har nödvändig utrustning och anser klockan billig nog att testa på själv gör man det. Annars går man till urmakare.
2: Om du är tydlig med vad du önskar för resultat får du antagligen ett tydligt svar. Inga problem, bara besök lämplig urmakare.
I ditt fall låter det som urmakare är alternativet rakt igenom, här kommer du mest få åsikter och ”nästan” bra svar. Det är bara den som ska utföra jobbet som kan ge dig korrekta svar. Lycka till :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp