• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Repa vid byte av läderband hos AD

Hej
Jag var förbi hos min AD för några dagar sedan för att få hjälp med att byta till en nytt original band på min Tudor BB 925. De har varit trevliga och hjälpt mig med en del andra saker tidigare där jag varit nöjd men denna gång blev jag lite besviken när jag såg en repa på ena bandhornet se bild. Anledningen till att jag inte alltid vill byta själv är att jag just är rädd för att repa klockan men jag tänker att de som jobbar på AD ska vara experter och att detta inte ska kunna hända. När jag såg repan och frågade dem om hur det hänt så var svaret att sånt kan hända och att det är en av springbars som måste fjädrat upp och gjort repan men att man kan polera bort den vid första servicen om flera år eller skicka klockan redan nu till Tudor för prisförslag. Efter lite frågor fram och tillbaka erbjuder de sig nu att komma in och testa polera bort repan. Vad tycker ni om detta ska man verkligen inte kunna lita på att ens AD kan byta ett band utan att repa klockan? De skyller också på att det är en mjukare metall vilket så klart stämmer men då ska man i så fall tycka att det är ok även om de repar en Rolex guld klocka mm.

Bilagor

• IMG_0705.jpeg
    IMG_0705.jpeg
    382.6 KB · Visningar: 15
Nu är ju den där boetten superkänslig, men det spelar ingen roll, butiken måste ta ansvar. Det där går inte att polera bort, undersidan på boetten är ju cirkulärborstad/slipad. Man måste plocka isär klockan för att göra det perfekt.

Intressant fråga.

Om man lämnar in en bil för att byta däck så kommer den tillbaka med en repa.

Frågan är om du lider någon ekonomisk skada av det inträffade. I så fall skulle skadestånd kunna vara aktuellt. Sedan om det är några kronor eller många kronor är en annan sak.

Läs gärna an av Sveriges bästa busigares vad gäller skadestånd https://martenschultz.wordpress.com/2009/07/27/modern-skadestandsratt-for-dummies/
Härlig rättshaveristisk inställning.

Visst kan det vara lite svårt när man själv håller på, men det är ju sämre än värsta amatören, man vet ju att man inte håller verktyget så det inte finns risk att man slinter över hela klockan. Att en springbar fjädrat upp och gjort den repan har jag svårt att tro på.

Hej
Jag var förbi hos min AD för några dagar sedan för att få hjälp med att byta till en nytt original band på min Tudor BB 925. De har varit trevliga och hjälpt mig med en del andra saker tidigare där jag varit nöjd men denna gång blev jag lite besviken när jag såg en repa på ena bandhornet se bild. Anledningen till att jag inte alltid vill byta själv är att jag just är rädd för att repa klockan men jag tänker att de som jobbar på AD ska vara experter och att detta inte ska kunna hända. När jag såg repan och frågade dem om hur det hänt så var svaret att sånt kan hända och att det är en av springbars som måste fjädrat upp och gjort repan men att man kan polera bort den vid första servicen om flera år eller skicka klockan redan nu till Tudor för prisförslag. Efter lite frågor fram och tillbaka erbjuder de sig nu att komma in och testa polera bort repan. Vad tycker ni om detta ska man verkligen inte kunna lita på att ens AD kan byta ett band utan att repa klockan? De skyller också på att det är en mjukare metall vilket så klart stämmer men då ska man i så fall tycka att det är ok även om de repar en Rolex guld klocka mm.
Jag hämtade ut en stålrolex i somras, de repade min lika dant(eller om det var rolex) Märkte det nyligen. Inte gjort något åt det. Fult att inte säga något tycker jag.

Trist, och inte så imponerande. Polera bort lär bli svårt som konstaterats. Jag hade försökt nån annan ersättning, kanske ett schysst band eller nåt annat jag var intresserad av. Sen hade jag personligen inte brytt mig å mkt om en repa på undersidan även det förstås är kasst utfört.

Är det någon som kan tipsa om bästa AD i Malmö dit man kan vända sig utan oro för att sånt här händer eller det finns ingen?

Ingen värnar om ens klocka som en själv. Köp verktyg och byta band själv i framtiden. Fick lära mig det den hårda vägen.
Grejen är att jag har bra verktyg men just på denna klockan tyckte jag springbar såg lite svår ut plus att klockan är mjukar metall men med facit i hand så får man väl tänka att själv är bästa dräng 😲

Ingen värnar om ens klocka som en själv. Köp verktyg och byta band själv i framtiden. Fick lära mig det den hårda vägen.
Grejen är att jag har bra verktyg men just på denna klockan tyckte jag springbar såg lite svår ut plus att klockan är mjukar metall men med facit i hand så får man väl tänka att själv är bästa dräng
Hur mycket betalade du för att få hjälp med arbetet?
jag betalade inget de bjöd på arbetet

Hej

Tycker inte det är acceptabelt, de verkar ha krafsat framför repan också om det inte var innan? Som de släppt nån glad praktikant att öva sig i bandbyte. "testa" polera repan, låter heller inte förtroendeingivande. Vem vet vad de kan ställa till med.

"Ripen" er helt insignifikant. IMHO. Ikke tenk for mye på det, fordi du kommer til å bli såpass irritert at du selger klokken pga. dette lille her. Hvis du skulle børste bort (ikke polere bort) "ripen", så vil du alltid tenke "Hm...ble dette like bra som original børsting?" - og du kommer til å selge klokken.

Jag håller med @loevhagen. Repan sitter så du aldrig ser den när klockan är på armen. Den borde inte irritera annat än att du vet att den finns där. Men du kommer ju att få fler repor som säkert grämer dig mer.
Det är väl i princip lika svårt för AD’n att byta band som för dig och mig. Egentligen borde de säga, innan jobbet görs, att visst, vi kan byta band, men vi garanterar inte att vi gör det repfritt.

Jag håller med @loevhagen. Repan sitter så du aldrig ser den när klockan är på armen. Den borde inte irritera annat än att du vet att den finns där. Men du kommer ju att få fler repor som säkert grämer dig mer.
Det är väl i princip lika svårt för AD’n att byta band som för dig och mig. Egentligen borde de säga, innan jobbet görs, att visst, vi kan byta band, men vi garanterar inte att vi gör det repfritt.
håller med , men jag tänker jag är en klant och då är et att ok att repa baksidan det spelar inge roll, gjort massa med repor. Men går man till en AD ska de väl ha högre skicklighet ?

håller med , men jag tänker jag är en klant och då är et att ok att repa baksidan det spelar inge roll, gjort massa med repor. Men går man till en AD ska de väl ha högre skicklighet ?
Man tycker ju det. Men om kunderna inte bryr sig så lär det inte ansträngas att undvika repor på relativt nya 40k kr klockor heller. Hur jobbigt hade det varit att tejpa luggen innan om det nu var bandstiftet? Nonchalant beteende. Jag betalade gärna lite för tejpbiten. Repor gör man väl helst själv om tvunget.

Exakt detta hände mig också, fast då var det en AD för Longines. En nästan ny klocka som såg ut ungefär som din efter ett länkbyte. Riktigt trist. Efter det byter och justerar jag alltid länkar själv. Här är två ovärderliga produkter som ger mig perfekt resultat varje gång:

Tejpa av bandhornen noggrant med kaptontejp a k a juvelerartejp, som är något helt annat än vanlig hushållstejp. Kapton är seg och hållbar och fäster mycket bättre mot metall.

Bergeon 6767F bandverktyg. Se till att det är just den tunna/fina spetsen du köper. Personligen får jag mycket bättre resultat med detta enkla verktyg jämfört med Bergeons pincett.

Med dessa billiga prylar får i alla fall jag av de mest envisa länkar och band helt utan repor.

Moral of the story:
  • Lær å skifte reim / lenke på egen klokke
  • Kjøp inn ordentlig verktøy
  • Bruk teip
Perfekt resultat hver gang.

Trist, och inte så imponerande. Polera bort lär bli svårt som konstaterats. Jag hade försökt nån annan ersättning, kanske ett schysst band eller nåt annat jag var intresserad av. Sen hade jag personligen inte brytt mig å mkt om en repa på undersidan även det förstås är kasst utfört.

Håller med, ett band kan de gott bjuda på, gärna Tudor oem (utan montage helst).

Trots att det är på undersidan finns det ju faktiskt folk som skulle se det som en god anledning till att pruta eller kanske till och med avstå köp om du skulle lägga ut den till försäljning.

Trots att det är på undersidan finns det ju faktiskt folk som skulle se det som en god anledning till att pruta eller kanske till och med avstå köp om du skulle lägga ut den till försäljning.
En bra och viktig poäng i sammanhanget! Sådana där skador bör man nämna i en annons, vilket känns surt och onödigt, särskilt om man varit försiktig med klockan i övrigt.

Tillbaka
Topp