• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reparation av avklippt fast bandstift?

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej!

Jag har nyligen klickat hem en Vintage Tank från Drott. Den är mycket vacker och fungerar samt håller tiden, det enda problemet är att den saknar bandstift, och då det inte heller finns några hål för stift så kan man inte montera nya. Vad är enklaste sättet att lösa detta problem? Är det något som kan göras för en rimlig peng? Finns det kanske någon kunnig på forumet som skulle kunna lösa detta? :)
ng3ASrh.jpg

9Yi2iiV.jpg

xgHPoqZ.jpg

99quoUS.jpg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Löda på nya, alternativt och kanske det enklaste borra "lug holes" ?

Finns säker någon som kan hjälpa till. Tyvärr har jag inte maskinparken för att bistå.
 

McGyver

Rolex
Om du känner på metallen där hålen för bandstiften "borde" funnits - är den mjuk som lödtenn?
På bilden ser det nästan ut som om det lötts fast basstift tidigare och i så fall är det bara att löda dit nya!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Om du känner på metallen där hålen för bandstiften "borde" funnits - är den mjuk som lödtenn?
På bilden ser det nästan ut som om det lötts fast basstift tidigare och i så fall är det bara att löda dit nya!
Okej, men det kan nog stämma att det tidigare varit lödda srift. Men vad ska man då ha för stift? Och vilkenblödmetall lämpar sig bäst? :)
 

Onelund

Rolex
Om du inte hittar någon annan lösning så har jag en bra kontakt som kan lösa det mesta mha lite lasersvetsning, kommer då ta ett bandstift av lite längre längd, ta bort den fjädrande funktionen och svetsa dit "stången"
 

McGyver

Rolex
Håller tennlödning bra nog för detta? Bara nyfiken.. :)

Det är väl en "ful-lösning" egentligen men om det redan sitter tenn i hålen så gör det iaf ingen mer skada!
Troligen har hålen i bandhornen blivit så nötta/ovala att en urmakare plockat fram lödkolven och lött fast bandstiften för att få klockan användbar igen.
Snyggast är att svesta igen hålen och sedan borra nya - men det kostar en slant. Personligen hade jag provat att löda i ett par nya stift - använt klockan och om fasta bandstift känts helt ohållbart - fixat till nya hål framöver - kostar ju bara två bandstift att testa! ;)
 

_jonte

Patek
Det är väl en "ful-lösning" egentligen men om det redan sitter tenn i hålen så gör det iaf ingen mer skada!
Troligen har hålen i bandhornen blivit så nötta/ovala att en urmakare plockat fram lödkolven och lött fast bandstiften för att få klockan användbar igen.
Snyggast är att svesta igen hålen och sedan borra nya - men det kostar en slant. Personligen hade jag provat att löda i ett par nya stift - använt klockan och om fasta bandstift känts helt ohållbart - fixat till nya hål framöver - kostar ju bara två bandstift att testa! ;)
Det låter vettigt. Hade missat det fanns hål att använda...
Ponera det inte fanns några hål alls, hade det hållit att löda fast ett par stift då?
 
Topp