• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reparation av certina

Alabama

Breitling
Hej!

Jag fick en certina av min farfar på 80-talet.
Den har legat i en flyttlåda sedan dess typ. Men nu när jag blivit intresserad av klockor så letade jag fram den. Den tickar på bra!

Tyvärr är glaset repigt. Kan man byta det? Isf var ska jag vända mig?

Knoppen som man ställer klockan med är helt lös. Kan man fixa det? Isf var?

Någon som vet vad den kan vara värd?

Tack för hjälp, på förhand!
Mvh
/
Sven
 

Bilagor

  • 22828E19-8D3F-4813-A2ED-7B9353080954.jpeg
    22828E19-8D3F-4813-A2ED-7B9353080954.jpeg
    111.6 KB · Visningar: 24

Alabama

Breitling
Tack för svar! Värst är att knoppen är lös! Men vi fårhoppas att Martin kan hjälpa till!

Mest nyfiken på priset. Är ju ett helt annat värde eftersom det är en gåva!:)

Mvh
/
Sven
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Ds-2 200m heter den, tänker ett pris på ca 6-7000 i bef. skick

Hade en likadan , fin klocka , grattis.

Undersök ovan tips på urmakare
@Martin Lovasz

PS , jobbigt med knoppen
 

Camo00

Patek
Hej!

Jag fick en certina av min farfar på 80-talet.
Den har legat i en flyttlåda sedan dess typ. Men nu när jag blivit intresserad av klockor så letade jag fram den. Den tickar på bra!

Tyvärr är glaset repigt. Kan man byta det? Isf var ska jag vända mig?

Knoppen som man ställer klockan med är helt lös. Kan man fixa det? Isf var?

Någon som vet vad den kan vara värd?

Tack för hjälp, på förhand!
Mvh
/
Sven
En urmakare eller duktig hobbypillare här på forumet fixar den där åt Dig, inga problem!! :)
 

Alabama

Breitling
Problemet är att proppen är helt lös och går att ta av. Stiftet sitter fast hårt. Så det går inte att vrida. Vågar inte dra med verktyg. Kanske dumt att göra det? Så det går inte att ställa klockan! Tack för hjälpen!
 

Martin Lovasz

Audemars
Fin klocka det där!

Kronan är svagheten på dessa men har du tur är det bara den yttre delade axeln som inte sitter på den inre och det är lätt att fixa. Annars är det ett kaliber 25-651 och dessa finns det delar och donatorer i mängder.

Jag har full upp tyvärr så ingen ledig plast på ett par månader.

Såg nu ditt sista inlägg och det är nog så att man satt dit en fast axel eller att den rostat fast men det skall gå att fixa. Använd inte våld för det brukar sluta illa. :)
 

Alabama

Breitling
Tack Martin!
Kul att du gillar klockan!
Har du tips på någon som kan fixa? Det vore mycket uppskattat!

Någon här eller någon butik?

Mvh

Sven
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Nu tickar den på! Farfars Ur fixade. Kronan var ju helt lös och stiftet satt fast. Prognosen var dyster. Men nu funkar den efter ca 30 år (kanske längre) i låda i garaget. Urmakaren trodde på årtal: 1974. Tack! @rogart-63 @Martin Lovasz @grodslukarenx @Ako och alla andra i tråden! Jag är superglad! Mvh / Sven
Grymt fin, men slår ett slag för att byta band! Släng på ett tropic eller annat kul :D
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Topp