• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reparation/service

Pirregin

Breitling
Hej!
Har en Omega från 1940 talet och den skulle behövas fräschas upp. Smuts har hamnat på urtavlan och den skulle behöva byta fjäder. Vilken urmakare bör man vända sig till och vad är rimligt att detta skulle kosta?
 

Pirregin

Breitling
Tack för tipsen! Såg nu att den har lite mer behov som byta glas så kör en helservice på något av ställena du nämnde.
Omega.JPG
 

solex

Omega
Hej!
Det är inget problem att serva och bytta NOS Omega plexiglas och drivfjäder. Urtavlan har haft mögel genom lacken och man kan rensa tavlan bort med mögel för att den ser bättre men inte får bort hel med fläck...När du är redo, slår en signal till mig.:)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack för tipsen! Såg nu att den har lite mer behov som byta glas så kör en helservice på något av ställena du nämnde.
Omega.JPG
Var försiktig med tavlan! Generellt så förstör man värdet om man ger sig på att tvätta och försöka fixa patinerade tavlor. Många som försöker får även bort Omega loggan vilket är synd.
 

solex

Omega
Att serva helt klocka måste skruva isär urverk sedan ultraljudstvättar urverks delar och boett innan smörjer och oljar, sist monterar urverket ihop och vibrografkontrollerar och justerar med tidavvikelser annars bara fuskar! Hela processar tar timmar men klockan är redo i användning i årtal framöver..;)
 

solex

Omega
Trots jobbar jag heltid som urmakare, tycker jag att det är förfärligt fantasipris att serva klocka hos andra urmakare! :(
Service en vintage klocka bör kosta några hundringar samma när man byter själv med motorolja..:) Eller hur ?
 
S

Sporttaucher

Guest
@solex Jag sitter i sitsen att jag ärvt en Omega Seamaster De Ville från jag gissar mitten 60-tal. Har haft den själv i tio år utan att använda den mer än till högtider. Gissar att morfar inte servat den sina sista 10 år så säg att den är oservad senaste 20 åren men knappt använd de senaste 10. Den fungerar bra och ser ut att vara i gott skick. Jag vill inte ändra något på utseendet utan vill ha den som den är. Vad kan det kosta att serva den? Dvs. endast urverk. Min lokala butik pratade om 4-7 000 kr. Är det rimligt? Måste jag serva den?
Tack för din input!
IMG_1604.JPG
 
Trots jobbar jag heltid som urmakare, tycker jag att det är förfärligt fantasipris att serva klocka hos andra urmakare! :(
Service en vintage klocka bör kosta några hundringar samma när man byter själv med motorolja..:) Eller hur ?

Hur tänkte du att man ska gå runt så? Med tanke på att det tar ett antal timmar, så blir det en ganska risig timpeng om man inte sköter det svart...
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Fick precis min Alpina tillbaka från service och jag håller nog med @Echo Delta om att det borde vara svårt att gå runt på några hundra lappar. Jag fick i alla fall betala det x10 hos Farfar. En forummedlem fick inte upp boetten och han tar runt 1000 kr för service min urmakare på hörnet sa att det inte var värt service och tyckte att den gick bra.....så vi är alla olika
_DSC0352 (2).JPG
 

solex

Omega
@solex Jag sitter i sitsen att jag ärvt en Omega Seamaster De Ville från jag gissar mitten 60-tal. Har haft den själv i tio år utan att använda den mer än till högtider. Gissar att morfar inte servat den sina sista 10 år så säg att den är oservad senaste 20 åren men knappt använd de senaste 10. Den fungerar bra och ser ut att vara i gott skick. Jag vill inte ändra något på utseendet utan vill ha den som den är. Vad kan det kosta att serva den? Dvs. endast urverk. Min lokala butik pratade om 4-7 000 kr. Är det rimligt? Måste jag serva den?
Tack för din input!
IMG_1604.JPG
Jag ber om ursäkt att missa din fråga...Så vintage mekaniskt urverk bör underhåller i vissa årtal oavsett klockmärke och hur klockan använder ofta eller har legat mågar år i byrån för oljad har torkat efter ca 2 till 3 år (gamla olja) och 5 till 7 år med nya schweizisk olja med gott kvalitet. Även klocka fungerar men uttorkat oljad i kombination med smuts blir hårt pasta rund omkring kugghjulstappar, dessa gör kugghjulstappar sliter snabbt och klocka går inte smidig och den går till och från sedan den är helstopp. Det västar fallet är att kugghjulstappar blir antingen självslipade oval eller mindre än rubinhåll då kan urverket inte rädda och det blir givetvis försent. I vanligt fall går man inte till urmakare när klocka fungerar till den stopps och inte alla förstår att alla mekaniska urverk bör går minst en gång per vecka för självsmörja. 4 till 7000 kr med service tycker jag att priskostnader är för dyrt eller kanske p.g.a klockmärke, dock hos mig med ett mekaniskt automatiskt urverk med datum ligger under 1000 kr (ink med rekommenderat brev tillbaka). När du vill och säker, tar kontakt med mig igen!
 
Senast ändrad:

solex

Omega
Hur tänkte du att man ska gå runt så? Med tanke på att det tar ett antal timmar, så blir det en ganska risig timpeng om man inte sköter det svart...
En man går och klipper sig med maskin tar mindre än 3 minuter men betalar 230 kr för detta känner man sig blir lurat, därför hårklippare måste hålla tiden längre tills man känner sig väl bekväm inte bara med sitt nya klipphår även med tiden också..
 
En man går och klipper sig med maskin tar mindre än 3 minuter men betalar 230 kr för detta känner man sig blir lurat, därför hårklippare måste hålla tiden längre tills man känner sig väl bekväm inte bara med sitt nya klipphår även med tiden också..

Eh, va?
Är du själv utbildad urmakare eller har någon direkt koppling till branschen?
 

solex

Omega
Eh, va?
Är du själv utbildad urmakare eller har någon direkt koppling till branschen?
Så klart! men jag har inte mycket tid för dina frågor...Det är bättre att du får läsa och titta igen mina gamla inlagda sedan listar själv ut..Obs! Om du inte har förmåga att hjälpa till forums medlemmar med båda service och lagring av klockor, tycker jag inte att du blandar sig i detta för du inte är i branschen och inte förstår riktigt hur det går till...
 
Senast ändrad:
Så klart! men jag har inte mycket tid för dina frågor...Det är bättre att du får läsa och titta igen mina gamla inlagda sedan listar själv ut..Obs! Om du inte har förmåga att hjälpa till forums medlemmar med båda service och lagring av klockor, tycker jag inte att du blandar sig i detta...

Det framgår ganska tydligt att du inte jobbar i någon av de större verkstäderna, men jag tänker inte gå in mer på vilka kvalifikationer du har eller inte har. Du jämför service av klockor regelbundet med en service på bilar. Du jämför det även med att snagga sig hos en frisör.
Att snagga sig är något man faktiskt KAN göra själv då det är en ganska hjärndöd syssla, men att utföra en korrekt service av ett verk är något väldigt få i allmänheten klarar. Därav finner jag dina resonemang rätt underliga och ifrågasatte dig.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det framgår ganska tydligt att du inte jobbar i någon av de större verkstäderna, men jag tänker inte gå in mer på vilka kvalifikationer du har eller inte har. Du jämför service av klockor regelbundet med en service på bilar. Du jämför det även med att snagga sig hos en frisör.
Att snagga sig är något man faktiskt KAN göra själv då det är en ganska hjärndöd syssla, men att utföra en korrekt service av ett verk är något väldigt få i allmänheten klarar. Därav finner jag dina resonemang rätt underliga och ifrågasatte dig.
Hjärndöd syssla? Vilken trevlig ton.
 

RoedeOrm

Breitling
Det går att snagga sig själv men det är bättre att någon annan, som har erfarenhet och känsla för det, gör arbetet. Lite så, fast med en faktor 100, gäller även för service av klockor.
 
Hjärndöd syssla? Vilken trevlig ton.

Bara trött på folk som vill dra ner priserna ännu mer i en bransch där folk jobbar hårt och är underbetalda som det är. Utan urmakare finns inte klockor av denna nivå, och de får tyvärr inte jättebra betalt i Sverige. Att någon kommer och vill att det ska kosta ännu mindre är högst provocerande för mig som är i branschen. Bara min åsikt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Bara trött på folk som vill dra ner priserna ännu mer i en bransch där folk jobbar hårt och är underbetalda som det är. Utan urmakare finns inte klockor av denna nivå, och de får tyvärr inte jättebra betalt i Sverige. Att någon kommer och vill att det ska kosta ännu mindre är högst provocerande för mig som är i branschen. Bara min åsikt.
Är väl inte direkt de pressade servicepriserna som är anledningen till urmakares låga löner. Det är snarare AD:s som vet att de inte behöver göra rätt för sig då duktiga urmakare saknar andra alternativ om de inte vill köra egen låda. För lura mig inte att det behövs 5-6k för att en seriös arbetagivare ska gå runt på en standardservice.

Delar, utbildning mm kostar men det är inte för billigt att serva klockor idag. Om fristående urmakare utför marginellt enklare servicar för halva pengen så tror jag de flesta konsumenter uppskattar det framför fina gatans urmakare i vit rock.
 
Topp