• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

reparationskit

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag vill säga nej.
Det kan vara ett bra sätt att upptäcka vilka verktyg som behövs eller som du har användning för, men det mesta som ingår i den satsen är mycket låg kvalitet, och riskerar att skada klockan både invändigt och utanpå.
Ett dåligt boettverktyg glappar och kommer inte göra jobbet bra. Tack och lov går många klockor att öppna med en boettboll (luftfylld klibbig gummiboll) som är väldigt billig och behöver inte vara av bra kvalitet. En klump dubbelhäftande tejp, eller ibland en vanlig diskhandske kan också funka. Sen kommer man ganska långt med ett par bra skruvmejslar och en bra pincett.
Kolla här:
'http://www.lesmala.net/jean-michel/lemania/watchmaking.htm

Lycka till! Men se för guds skull till att börja testa på en (eller ett par) klocka du kan offra.
 

filthywatch

Cartier
Det jag egentligen är ute efter är väl att kunna korta länk och diverse saker som man inte behöver öppna upp klockan för så det kanske är onödigt att köpa ett sånt set. Tack för hjälpen iallafall så man inte köpte nåt i onödan DrSbaitso
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Nej.

Köpte ett kit väldigt likt, fast utan alla sprintar. Rent skräp.

Köpa billigt är att köpa dyrt då det gäller verktyg, oavsett vad du skall ha dem till.

Vet inte hur mkt du skruvar klocka men BERGEON är riktigt bra. De kostar lite mer men är värda det.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Ah, ja, då kan du nog hitta bättre kit billigare. Där hade jag inte varit lika kinkig med kvaliten, eftersom det troligen är verktyget som skadas snarare än klockan/länken om nåt går fel. Ett bandverktyg och stöd är bra. Små skruvmejslar om det behövs (men förhållandevis stora för urverk - 2-3mm), eventuellt den lilla tvingen.
 

paradis

Audemars
Absolut inte detta, skulle inte heller lita på dom, spring bars,Finns mycket bättre för inte så mycket dyrare.......
 
Topp