• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reparationstråd!

Hallå på er alla!

Under julen så mötte jag upp den fantastiskt trevligt vonbahr och han frågade lite blygsamt om jag kunde kika på ett äldre fickur som han hade liggande, för att se om det gick att rädda samt om det var något att ha!

Som urmakarstudent så är detta något rätt svårt att säga nej till, både för träningens skull men även intresset!
Den första besiktningen gav informationen att uppdragsaxeln hade gått av, inget större problem än att byta ut denna!
"Problemet" om man kan kalla det så, är att dessa måste köpas in och har ofta ganska unika mått, så jag har bestämt att den ska tillverkas av mig själv i skolan då vi ändå har ett prov inom snar framtid som faktiskt går ut på att just svarva en uppdragsaxel till ett fickursverk!

Lite bilder! (Tyvärr ingen på helheten, det kommer fyllas på allt eftersom!)

Helheten isärplockad men ej rengjord.
Lite kul att ha originalasken med!

Vid inspektion av fjädern så togs beslutet att denna var ungefär lika trött mig efter en hård kväll på stan. [Väldigt, samt ganska trasig.]
IMG_1700[1].JPG



Här ser ni uppdragsaxeln och vart den gått av samt kronan, denna är ca 17mm lång.
Uppskattad tid att svarva, härda, anlöpa och polera en ny; 5 timmar.

IMG_1701[1].JPG



Närmare bild på brottet med en x10 loupe.

IMG_1702[1].JPG


Ganska trött fjäder.

IMG_1703[1].JPG


Balans, balanshjul samt balansbrygga.
IMG_1704[1].JPG



Otvättat och skitigt centrumhjul.

IMG_1706[1].JPG



Tavlan som ej ska röras.

IMG_1707[1].JPG



Detta var allt för mig i skrivande stund, mer bilder kommer upp på måndag eller tisdag efter allt rengjorts i ultraljud och jag visar stegvis hur man svarvar en uppdragsaxel!

Ha det gott!

/E.D


[Edit: Jag la ej tråden i hemmafix/Slöjd då det ej är på den nivån, men vill ni att den flyttas så är det fritt fram att göra det!]
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Wow! Vilken underbar välgärning detta blir :) tur också att du faktiskt har prov i att tillverka uppdragningsaxel... Känns som en rimlig sporre ;) tack för att du tar dig tid och hör av dig när du kommer till Stockholm, så får jag bjuda dig på något gott att äta.
 
Wow! Vilken underbar välgärning detta blir :) tur också att du faktiskt har prov i att tillverka uppdragningsaxel... Känns som en rimlig sporre ;) tack för att du tar dig tid och hör av dig när du kommer till Stockholm, så får jag bjuda dig på något gott att äta.



Självklart tar jag mig tid för en vän! Något löser vi allt nästa gång jag är i Stockholm! ;)
 

mega

Rolex
Kul!
Älskar sånt här micromeck.
Hur låser man kronan på uppdragsaxeln ? (Så att den inte gängas av)
 
Uppdatering efter en lång tystnad!

Uret är sedan ett antal veckor klart och varit på gångtest som konstant uppsyn.

Imorgon åker jag äntligen tillbaka till Stockholm för att lämna tillbaka detta mysiga projekt till dess ägare vonbahr som gav mig möjligheten till detta projekt, vilket jag vill tacka enormt för!

Lite bilder på slutprodukten! (Det är en lila fläck/spricka i min kameralins som syns på alla bilder, ingen fläck på uret alltså!)



image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Jag har en del projekt som jag jobbar med samtidigt, om intresse finns så kan jag gärna fortsätta i denna tråd eller skapa en ny där jag visar bilder på olika delar av dessa projekt och hur man gör olika saker!
Säg till i så fall! :)
 

hollow123

Rolex
Uppdatering efter en lång tystnad!


Jag har en del projekt som jag jobbar med samtidigt, om intresse finns så kan jag gärna fortsätta i denna tråd eller skapa en ny där jag visar bilder på olika delar av dessa projekt och hur man gör olika saker!
Säg till i så fall! :)

Fortsätt posta bilder på projekten, riktigt intressant! Gärna bitvis under processen också och med en snabb förklaring om vad du gör (om tid finnes givetvis)
 

tictac62

Cartier
Om jag ska vara ärlig så är jag osäker.
När jag tidigare jobbat i butik så kallades det bom (Förvisso av butikspersonal) men på skolan har vi fått lära oss att det heter uppdragsaxel, så jag får återkomma!

Vi kallar den uppdragsaxel,/uppdragsbom , ställaxel, blir det ju på quartz/batteriuren, dom e ju svåra att dra upp, eller på gammalt fackspråk remontoirbom (remontar, uttalas det) På gamla fickur/armabandsur är det remontoirbom som gäller, Det fick jag lära mig på 80 talet av dom gamla urmakarna.
Ha en trevlig Kristi Flygare & helg Alla KS are
/ Anders
 
Topp