• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Reparationsvägledning

EmilE

Basic
Tjena KS!

I somras hände det som inte fick hända..
Klockan åkte rakt ner i stengolvet efter att jag halkat i badrummet och hamnade givetvis med glaset rakt nedåt. Med skräck sträcker jag mig efter den för att vända och kolla om den överlevde och givetvis har glaset spruckit och det visar sig vara fullt med splitter på tavlan:nailbiting:

Bild på stackaren innan besök till AD.
IMG_8596.jpg

Men nu till frågan som jag behöver lite vägledning/tips i.
Klockan behöver reparation av urverk, nytt glas, nytt visarset (gamla fås med), samt ny tavla enligt AD. (Gamla tavlan kommer inte att fås med)
Tavlan är original från -87, har lite flakeing men har fått det otroliga spider dial mönstret vilket jag tycker gör hela klockan.
AD säger att de vill byta tavlan då det finns risk att flagor kan hamna i urverket och vill inte lämna några som helst garantier på jobbet om den inte byts.
Tavlan har inga splitterskador.

Hur hade ni gjort i denna sitsen? Har någon varit med om liknande?
Byta tavlan och gå vidare, eller låta dem sätta tillbaka den gamla och hoppas på att flagor ramlar ner?
Pengarna kvittar för mig så det behöver inte beaktas.

Tack KS för ett grymt forum🙏

Fast

Byt varken visare eller tavla! Gå till någon annan om de kräver byte av visare. Du har väl de tritiumtavla och tritiumvisare? Eller är visarna redan utbytta?

Byt varken visare eller tavla! Gå till någon annan om de kräver byte av visare. Du har väl de tritiumtavla och tritiumvisare? Eller är visarna redan utbytta?
”Visarna är ärgade samt att lysmassan på visarna är sprucken och orsakar att pulver hamnar i urverket. Visarna måste bytas. Vi kan om så önskas skicka med de gamla visarna vid sidan.”

Är osäker om visarna är bytta sen tidigare

”Visarna är ärgade samt att lysmassan på visarna är sprucken och orsakar att pulver hamnar i urverket. Visarna måste bytas. Vi kan om så önskas skicka med de gamla visarna vid sidan.”
Fast det där är ju ett AD-utlåtande. De har standarder de måste följa. Det går i princip alltid rädda visare om man vill och kan. Det går exempelvis att limma undersidan.

Tillbaka
Topp