• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Repigt urverk - drabbad funktion eller bara estetik?

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hejhej,

Finns det någon anledning att avstå en klocka som "går bra" och där flyback-funktionen fungerar felfritt, men urverket är repigt? Varningstecken på något? Urverket är ett Valjoux 230 som sitter i en Sinn 1550.

IMG_20190606_075935_150.jpg
IMG_20190606_075931_774.jpg
IMG_20190606_075918_428.jpg
IMG_20190606_075756_457.jpg
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är förstås ingen fördel om det varit darrhänta, eller mindre nogräknade(?) personer och meckat med verket. Om man kollar att det är i ordning och inga större knasgrejer gjorda med det så är det väl mest kosmetiskt egentligen. Sen är de individuellt hur pass man störs av det. Men en varningsflagg kan det vara, att någon som inte borde varit där varit det och kanske ställt till nåt eller använt saker som inte hör dit.
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Några skruvar ser ju också lite misshandlade ut. Tror som Rogart att det är någon som varit lite hårdhänt, eller kanske använt fel storlek på verktyg.

Edit: Tycker den var cool dock!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är förstås ingen fördel om det varit darrhänta, eller mindre nogräknade(?) personer och meckat med verket. Om man kollar att det är i ordning och inga större knasgrejer gjorda med det så är det väl mest kosmetiskt egentligen. Sen är de individuellt hur pass man störs av det. Men en varningsflagg kan det vara, att någon som inte borde varit där varit det och kanske ställt till nåt eller använt saker som inte hör dit.

Några skruvar ser ju också lite misshandlade ut. Tror som Rogart att det är någon som varit lite hårdhänt, eller kanske använt fel storlek på verktyg.

Edit: Tycker den var cool dock!

Då borde det kunna gå att få lite ordning på det med en fullservice? Byta ut skruvar och eventuellt polera enskilda delar.
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
När jag tittar nu en andra gång så är det ju nästan enkom runt dom nedsänkta skruvarna som det förekommer repor, måste ju tyda på att man använt för brett/stort verktyg bara.
 

rogart-63

Patek
Några skruvar ser ju också lite misshandlade ut. Tror som Rogart att det är någon som varit lite hårdhänt, eller kanske använt fel storlek på verktyg.

Edit: Tycker den var cool dock!
Valjoux brukar ha skruvar av ost så det är inte konstigt att dom är fula. Det är dock mest kosmetiskt och inget som gör nåt på själva funktionen. Valjoux verk är bra shit.
 

Fadershan

Patek
Jag skulle nog inte oroa mig för mkt. Blir dessutom lite skraj för din petighet när du ska byta skruvar och polera fungerande delar (ifall de nu är det) :) Hur gammal är klockan? I alla vintageverk jag skruvar i ser man spår efter skruvare :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag skulle nog inte oroa mig för mkt. Blir dessutom lite skraj för din petighet när du ska byta skruvar och polera fungerande delar (ifall de nu är det) :) Hur gammal är klockan? I alla vintageverk jag skruvar i ser man spår efter skruvare :)

Fick en till bild på Valjoux-märkningen. Ser inte riktigt lika repigt ut på den bilden :)

Screenshot_20190606_232952_com.instagram.android.jpg
 
Topp