• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Repor" på antireflexbehandling

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Hej,
Jag tror jag har någon form av repa på min AR coating på safirglaset (ser ut som om det skulle kunna vara smuts eller fett.
Har någon tips på hur man fixar detta? (eller kan avgöra om det faktiskt är AR coatingen som repats).
Är det enda sättet att "skrapa" bort hela skiten eller t.o.m. byta glas?
17440445_10155198550430530_1383288420_n.jpg
17409617_10155198550450530_1223066593_n.jpg

Puss & Kram
 

DrFlex

Cartier
Jag hade en Omega PO med repor i AR skyddet. Jag lämnade in den till AD som slipade bort AR skyddet så glaset blev som nytt. Dock hade jag inget AR skydd kvar....
Nackdelen med AR på båda sidor.
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Tusen tack för svar!

Är det bara att köra på med lite autosol själv? eller är det lite för risky?
PO har ju på in och utsidan, så det borde väl inte vara något problem med att ta bort det på utsidan?
 

Martin Lovasz

Audemars
Råkade ut för ett glas som hade dessa skador så jag slipade och polerade glaset men när jag satt i glaset igen så såg jag att insidan hade samma skador så blev riktigt sned. :)
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Hehe ja de sög ju!
Testar att köra på utsidan, annars kanske det blir ett nytt glas. Tips vart man hittar originaldelar till bra pris.
Med vänlig hälsning,
Fredrik
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Hej,
Kan glatt meddela (för den som är intresserad eller stöter på något liknande).
Putsade ordentligt med polywatch och finns inga spår kvar av "repan".
AR har försvunnit på framsidan (finns på insidan).
Nackdelen är att jag inte tycker den riktigt ger ifrån sig samma "mörkblåa" sken i solen.
Men helt klart bättre än tidigare!
Puss
 

Bilagor

  • 17758006_10155245209560530_1977961177_n.jpg
    17758006_10155245209560530_1977961177_n.jpg
    59.9 KB · Visningar: 103
  • 17760643_10155245209530530_54430134_n.jpg
    17760643_10155245209530530_54430134_n.jpg
    43.7 KB · Visningar: 104

johan-m

Breitling
2-Faktor
Mors,



Ny på forumet och ingen riktig klocknörd, men jag har en klocka som ser riktigt trist ut efter knappt två års daglig användning. Jag tror, och hoppas, att det bara sitter i AR-coatingen. Går det att bekräfta eller dementera utifrån bilden nedanför? I så fall är jag fundersam på om det inte är mindre störande att helt enkelt polera bort den.



Jag tänkte kolla om det fortfarande är Polywatch som gäller för att polera (bort) antireflexbehandling, eller om det finns andra tips (sett tandkräm, autosol, Dremelpasta mm diskuteras när jag googlat ämnet).



Var förbi två lokala urmakare (eller iaf klockaffärer) och båda sa direkt ”glasbyte” vilket gott kan få vänta tills det är dags för en större service.

20211022_103314.jpg


Tack på förhand

/Johan
 

Kreacon

Audemars
Mors,



Ny på forumet och ingen riktig klocknörd, men jag har en klocka som ser riktigt trist ut efter knappt två års daglig användning. Jag tror, och hoppas, att det bara sitter i AR-coatingen. Går det att bekräfta eller dementera utifrån bilden nedanför? I så fall är jag fundersam på om det inte är mindre störande att helt enkelt polera bort den.



Jag tänkte kolla om det fortfarande är Polywatch som gäller för att polera (bort) antireflexbehandling, eller om det finns andra tips (sett tandkräm, autosol, Dremelpasta mm diskuteras när jag googlat ämnet).



Var förbi två lokala urmakare (eller iaf klockaffärer) och båda sa direkt ”glasbyte” vilket gott kan få vänta tills det är dags för en större service.

20211022_103314.jpg


Tack på förhand

/Johan
Har tyvärr inga tips att ge men posta gärna en uppdatering när du provat!
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Mors,



Ny på forumet och ingen riktig klocknörd, men jag har en klocka som ser riktigt trist ut efter knappt två års daglig användning. Jag tror, och hoppas, att det bara sitter i AR-coatingen. Går det att bekräfta eller dementera utifrån bilden nedanför? I så fall är jag fundersam på om det inte är mindre störande att helt enkelt polera bort den.



Jag tänkte kolla om det fortfarande är Polywatch som gäller för att polera (bort) antireflexbehandling, eller om det finns andra tips (sett tandkräm, autosol, Dremelpasta mm diskuteras när jag googlat ämnet).



Var förbi två lokala urmakare (eller iaf klockaffärer) och båda sa direkt ”glasbyte” vilket gott kan få vänta tills det är dags för en större service.

20211022_103314.jpg


Tack på förhand

/Johan
testa poly och byt glas om det inte funkar skulle jag säga :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Mors,



Ny på forumet och ingen riktig klocknörd, men jag har en klocka som ser riktigt trist ut efter knappt två års daglig användning. Jag tror, och hoppas, att det bara sitter i AR-coatingen. Går det att bekräfta eller dementera utifrån bilden nedanför? I så fall är jag fundersam på om det inte är mindre störande att helt enkelt polera bort den.



Jag tänkte kolla om det fortfarande är Polywatch som gäller för att polera (bort) antireflexbehandling, eller om det finns andra tips (sett tandkräm, autosol, Dremelpasta mm diskuteras när jag googlat ämnet).



Var förbi två lokala urmakare (eller iaf klockaffärer) och båda sa direkt ”glasbyte” vilket gott kan få vänta tills det är dags för en större service.

20211022_103314.jpg


Tack på förhand

/Johan
Ser välanvänd ut får lite spiderdial feeling över det hela🤩
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Mors,



Ny på forumet och ingen riktig klocknörd, men jag har en klocka som ser riktigt trist ut efter knappt två års daglig användning. Jag tror, och hoppas, att det bara sitter i AR-coatingen. Går det att bekräfta eller dementera utifrån bilden nedanför? I så fall är jag fundersam på om det inte är mindre störande att helt enkelt polera bort den.



Jag tänkte kolla om det fortfarande är Polywatch som gäller för att polera (bort) antireflexbehandling, eller om det finns andra tips (sett tandkräm, autosol, Dremelpasta mm diskuteras när jag googlat ämnet).



Var förbi två lokala urmakare (eller iaf klockaffärer) och båda sa direkt ”glasbyte” vilket gott kan få vänta tills det är dags för en större service.

20211022_103314.jpg


Tack på förhand

/Johan
Det var då det sämsta i AR-väg jag sett bortsett från Omega Planet Ocean cal 2500-eran av AR-coating...
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Haha. Jag har inte så mycket att jämföra med men bilden ser faktiskt värre ut än IRL. Tillräckligt för att vara lite störande dock.

Får se om jag gör ett försök. Rapporterar här i så fall.

/Johan
Frågade du urmakaren vad ett nytt glas kostade? Jag skulle tro att det är betydligt billigare än till en Omega PO.
 

johan-m

Breitling
2-Faktor
Frågade du urmakaren vad ett nytt glas kostade? Jag skulle tro att det är betydligt billigare än till en Omega PO.
De var lite svävande på den punkten men den ena nämnde det som del i en stor service med rengöring, tätningar etc på "ca 5000" men behövde skicka iväg klockan för att få en offert. Den andra sa "i storleksordningen 1500 till 2000" för bara glasbyte. Jag har ingen aning om det låter rimligt.

/Johan
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Jag fick offert på 900 kr för byte av safirglas på en Tissot hos min lokala urmakare. Vet inte om den informationen hjälper, men personligen tycker jag prisförslaget på upp till 2 000 kr låter dyrt. Jag hade helt klart provat med Polywatch först. Det är ju många som lyckas den vägen.
 

johan-m

Breitling
2-Faktor
Jag fick offert på 900 kr för byte av safirglas på en Tissot hos min lokala urmakare. Vet inte om den informationen hjälper, men personligen tycker jag prisförslaget på upp till 2 000 kr låter dyrt. Jag hade helt klart provat med Polywatch först. Det är ju många som lyckas den vägen.
Aha. Tack för info. Var det också på en dykare? Tänker att det kan skilja beroende på konstruktion/tätning och så. Annars låter ju som sagt uppemot 2k dyrt med tanke på att Tissot och Certina ligger på liknande nivå i Swatch group (eller?).

Provade i alla fall gnugga med tandkräm ett par minuter igår utan synbar effekt :).

Fortsättning följer

/Johan
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Aha. Tack för info. Var det också på en dykare? Tänker att det kan skilja beroende på konstruktion/tätning och så. Annars låter ju som sagt uppemot 2k dyrt med tanke på att Tissot och Certina ligger på liknande nivå i Swatch group (eller?).

Provade i alla fall gnugga med tandkräm ett par minuter igår utan synbar effekt :).

Fortsättning följer

/Johan
Sant, det kan ju skilja i pris. Detta var en dressare...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
De var lite svävande på den punkten men den ena nämnde det som del i en stor service med rengöring, tätningar etc på "ca 5000" men behövde skicka iväg klockan för att få en offert. Den andra sa "i storleksordningen 1500 till 2000" för bara glasbyte. Jag har ingen aning om det låter rimligt.

/Johan
Vilka urmakare var detta? Det kan vara bra för andra att veta.
De gånger jag bytt glas på klockor har jag först tagit reda på dimensionerna på glaset, och sedan beställt glas+packning ifrån Cousinsuk. Beroende på klocka har jag tryckt dit det själv eller gått till Klockmäster och fått det ditsatt. Aldrig hört summor som 2000-5000!! Låter som rena vansinne för att ta ur urverket, trycka ut glaset, sätta i ett nytt, i med urverk och sedan trycktesta. Antingen är du väldigt otydlig i vad du vill ha gjort eller så blir du rakt av lurad. Varför skulle en kund som vill byta glas erbjudas en stor service? Och, hur har du lyckats misshandla glaset till denna grad då resten av klockan ser betydligt finare ut, är det keramisk bezel på denna modell?
 

johan-m

Breitling
2-Faktor
Vilka urmakare var detta? Det kan vara bra för andra att veta.
De gånger jag bytt glas på klockor har jag först tagit reda på dimensionerna på glaset, och sedan beställt glas+packning ifrån Cousinsuk. Beroende på klocka har jag tryckt dit det själv eller gått till Klockmäster och fått det ditsatt. Aldrig hört summor som 2000-5000!! Låter som rena vansinne för att ta ur urverket, trycka ut glaset, sätta i ett nytt, i med urverk och sedan trycktesta. Antingen är du väldigt otydlig i vad du vill ha gjort eller så blir du rakt av lurad. Varför skulle en kund som vill byta glas erbjudas en stor service? Och, hur har du lyckats misshandla glaset till denna grad då resten av klockan ser betydligt finare ut, är det keramisk bezel på denna modell?

Tror inte det behöver varnas direkt. De var trevliga och jag antar att de gav sina enkla standardsvar till en uppenbart okunnig kund som ville ha en enkel och "safe" lösning, Och den som pratade om stor service rekommenderade inte det för att fixa glaset utan menade att det skulle bli mer kostnadseffektivt att ta glaset i samband med service om jag inte tyckte glasproblemet var akut. Den som nämnde 1500-2000 för glasbyte var Bergströms ur i Uppsala som jag upplever som mycket seriösa (men kanske inte billiga).

Lite som att anlita bilens märkesverkstad istället för att beställa delar i Tyskland och göra jobbet själv. Det ena passar den bekväma standardanvändaren (=jag) och det andra är roligare för den som har ett aktivt intresse (och vill spara pengar till fler bilköp ;)).

Angående varför glaset ser ut som det gör så är det verkligen bara daglig användning. Och som jag nämnde ovan så ser bilden värre ut än var det gör i verkligheten. Jag ansträngde mig för att framhäva problemet. Nio gånger av tio när jag kollar klockan tänker jag inte på det. Men den där tionde gången, när ljuset hamnar "fel", så stör det lite.

Dykringen är inte keramisk och jag har ett par rätt rejäla repor på den också, vid 4-5 minuter och vid 25 minuter, men det stör mig mindre. För min del får den här typen av klocka ett bruksföremål som gärna kan ha lite spår av användning så länge det inte stör funktionen,

Den här bilden ger ett helt annat intryck. OK glas men bezeln ser ut som skit :)
20211030_103642 (1).jpg


/Johan
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tror inte det behöver varnas direkt. De var trevliga och jag antar att de gav sina enkla standardsvar till en uppenbart okunnig kund som ville ha en enkel och "safe" lösning, Och den som pratade om stor service rekommenderade inte det för att fixa glaset utan menade att det skulle bli mer kostnadseffektivt att ta glaset i samband med service om jag inte tyckte glasproblemet var akut. Den som nämnde 1500-2000 för glasbyte var Bergströms ur i Uppsala som jag upplever som mycket seriösa (men kanske inte billiga).

Lite som att anlita bilens märkesverkstad istället för att beställa delar i Tyskland och göra jobbet själv. Det ena passar den bekväma standardanvändaren (=jag) och det andra är roligare för den som har ett aktivt intresse (och vill spara pengar till fler bilköp ;)).

Angående varför glaset ser ut som det gör så är det verkligen bara daglig användning. Och som jag nämnde ovan så ser bilden värre ut än var det gör i verkligheten. Jag ansträngde mig för att framhäva problemet. Nio gånger av tio när jag kollar klockan tänker jag inte på det. Men den där tionde gången, när ljuset hamnar "fel", så stör det lite.

Dykringen är inte keramisk och jag har ett par rätt rejäla repor på den också, vid 4-5 minuter och vid 25 minuter, men det stör mig mindre. För min del får den här typen av klocka ett bruksföremål som gärna kan ha lite spår av användning så länge det inte stör funktionen,

Den här bilden ger ett helt annat intryck. OK glas men bezeln ser ut som skit :)
20211030_103642 (1).jpg


/Johan
Ja, snacka om skillnad mellan bilderna. Om det inte är värre än bilden ovan och du ändå kan leva med övriga repor känns det ju lite overkill att byta glas alls.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Tror inte det behöver varnas direkt. De var trevliga och jag antar att de gav sina enkla standardsvar till en uppenbart okunnig kund som ville ha en enkel och "safe" lösning, Och den som pratade om stor service rekommenderade inte det för att fixa glaset utan menade att det skulle bli mer kostnadseffektivt att ta glaset i samband med service om jag inte tyckte glasproblemet var akut. Den som nämnde 1500-2000 för glasbyte var Bergströms ur i Uppsala som jag upplever som mycket seriösa (men kanske inte billiga).

Lite som att anlita bilens märkesverkstad istället för att beställa delar i Tyskland och göra jobbet själv. Det ena passar den bekväma standardanvändaren (=jag) och det andra är roligare för den som har ett aktivt intresse (och vill spara pengar till fler bilköp ;)).

Angående varför glaset ser ut som det gör så är det verkligen bara daglig användning. Och som jag nämnde ovan så ser bilden värre ut än var det gör i verkligheten. Jag ansträngde mig för att framhäva problemet. Nio gånger av tio när jag kollar klockan tänker jag inte på det. Men den där tionde gången, när ljuset hamnar "fel", så stör det lite.

Dykringen är inte keramisk och jag har ett par rätt rejäla repor på den också, vid 4-5 minuter och vid 25 minuter, men det stör mig mindre. För min del får den här typen av klocka ett bruksföremål som gärna kan ha lite spår av användning så länge det inte stör funktionen,

Den här bilden ger ett helt annat intryck. OK glas men bezeln ser ut som skit :)
20211030_103642 (1).jpg


/Johan
Ser ju bra ut! Lite spår av användning är bara snyggt på en sån klocka.
 
Topp