• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Repor på min Rolex - har jag varit ung och dum?

Sonos

Omega
Hej KS,

Lite pinsamt tycker jag att detta är men måste ändå få berätta/fråga om detta. Känner mig otroligt kass men å andra sidan så lär man sig av sina misstag.

Köpte mig en Submariner (no date) mellan jul och nyår och är hur nöjd som helst. Känns som en bra början på en fin samling. Jag har däremot använt klockan med armband på samma arm och har nu märkt att jag repat upp klockans sida. Jag har av någon anledning trott att stålet på Rolexen skulle klara av armbandet men icke. Det är som det är, lite tråkigt men samtidigt så fick jag lära mig en läxa den "hårda" vägen.

Det jag dock undrar över är alla dessa bilder på instagram från t ex Watchanish etc där de har dyrgripar runt handleden tillsammans med armband . Bryr de sig inte om det uppkommer repor eller hade jag bara otur?

Är det värt att lämna in och polera upp den eller ska jag bara vara "glad" att jag personifierat min klocka lite mer? ;-)

IMG_2556.jpg
 

Skolläraren

Panerai
Det där ser ut som lite lätt polering med poleringsduk kan ta bort. Om du gillar armbandet så fortsätt att ha det bredvid klockan. Du kan alltid polera sen om du vill.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Ytliga hairlines blir det... men det är inga problem att få bort :)

Själv kör jag med ett läderarmband närmast klockan, just för att minska reprisken...
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Tänk inte ens på det, klockan får ju lite karaktär :D

När du lämnar in den på service så kan du få den polerad och fin, ser ut som ny när du får tillbaka den.
 

Sonos

Omega
Tack för svaren. Det blir ju lite mer själ i klockan trots att man samtidigt vill att den ska vara som när man först fick den på handleden. Vart kan man införskaffa cape-cod om man nu skulle störa sig allt för mycket på dessa hairlines?
 

Sonos

Omega
Haha, ja, det kanske är lite badass med dessa repor trots allt! ;-)

Antar också att man (jag) är lite onödigt nojig under smekmånaderna!
 

san

Cartier
2-Faktor
Äsch då. Den får bara lite karaktär. Du får som sagt se det som att du personifierat den. Ju fler repor, desto större chans (risk?) att det blir en keeper!
 

cab

Audemars
2-Faktor
Ang capekod dukar är det bara att nöta på. Det blir inga micromärken/repor? (Inte behöva vara jättenoga med att köra i raka rörelser osv)
 

Johan M

Cartier
Så går det när man gör som alla andra utan att tänka sig för. Fortsätt på den vägen och sälj din Rolex och köp en Triwa istället.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Måste flika in och säga att det borde vara skottpengar på de som repar uren med armband. Även sett att många på IG kör hårt på armband. Tror förklaringen är att de antingen har för mycket pengar eller är posörer, dvs banden sitter där de gör på bilderna för att sedan flyttas/tas av.

Så mitt tips är att ta det väldigt lugnt med Cape Cod och endast använda armband med material som är mjukare än boettmetallen. Typ silver till stålboett.
 
Topp