• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resa med kidsen - var bör vi styra färden?

zeke_varg

Omega
Hej,

Familjen (jag,fru o döttrarna 4 o 6år (vid resetillfället)) har aldrig rest någonstans utomlands tillsammans. Vi har planerat men inget har blivit av. Nu har vi i stället planerat att åka en hel månad någon gång mellan jan-april 2017. Jag själv är resvan. Vi älskar alla sol och värme. Vi älskar att bada. Frågan är var/vad vi bör sikta in oss på. Hur långt kommer man på 100.000kr? Jag har tittat på Söderhavet el Nya Zeeland men flygbiljetterna äter upp budgeten. Hyra hus någonstans i Västindien el Sydamerika? Filippinerna? Kambodja?

Var skulle ni åka? Hur skulle ni lägga upp det? Någon som redan gjort resan och kan rekommendera något?

Ett säkert kort är väl Thailand men tittar hellre på något annat. Kollade precis resa i nov i år då jag fått ok från chefen men tycker Kanarieöarna för 35papp är rätt ovärt. Bättre att köra lillresa till gratisstuga i Sälen nu o dunka iväg på granddeluxresa om ett drygt år.

What to do?
 

Greven

Audemars
Vad sägs om Sydafrika? Har varit en del i Kapstaden och dels så är det raka vägen ned utan tidsskillnad. Ingen jetlag alltså vilket är kanon med kids. Kapstaden är barnvänligt, finns superfina hotell, och även bra hus att hyra. Valutakursen gör just nu att det är 30% billigare på i stort sätt allt där och då är Sydafrika rätt bra prismässigt från början.

Vädermässigt också kanon i och med att Sydafrika ligger i söder om ekvatorn så de har sommar när vi har vinter.

Finns mycket att göra och se: djurlivet förstås med allt från safari till pingviner, valar och delfiner. Vithaj självklart, men då krävs det lite mer av familjen med tidig morgon, lång resa, och kallt vatten att dyka i. Vattnet är väl det enda man skall komma ihåg: det är rätt kallt i och med att det är både Atlanten och Pacific Ocean som möts vid sydspetsen.

Vingårdar för vuxna, har ofta visningnar och provningar och med god mat. En bilfärd längs kusten är häpnadsväckande vacker. Mat väldigt prisvärt och bra generellt! Stränder och surfing.

Kul att få resa med familjen!
 

zeke_varg

Omega
Sydafrika lät nice. Det får jag kolla upp.

Malaysia, Indonesien har jag kört solo. Riktigt shyst. Har ni varit där med kids el kört utan vandaler? En viss skillnad. ;)
 

zeke_varg

Omega
Nja, tyckte faktiskt inte det var så värst märkvärdigt? Då tyckte jag KL var häftigare, då kan man dessutom klämma lite klockor inne på det dunderfeta köpcentret som liget vid PTT! ;)
När jag var på langkawi var det väldigt lugnt där. Bra från familjeperspektivet. Det var dock ganska dyrt om man jämförde med Phuket "ett par mil bort".
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Undvek faktiskt Phuket och Pataya!
Thailand
Bangkok (ok)
Krabi (oklart)
Phi Phi (drägg, men fett)
Koh Lanta (soft)
Koh Pangan (kass)
Kog Samui (bra)
Satun (DUNDERkass)

Malaysia
Langkawi (trött)
KL (fett)

Indonesien
Kuta (drägg)
Gili (BRA SOM FAN)
Canggu (bra, om man surfar)

Vietnam
Ho Chi Minh (coolt)
Puh Quoc (riktigt bra för familj kan jag tänka mig. Lugn, ganska liten ö)
 

zeke_varg

Omega
När jag var 19 bast, -94, körde jag Phuket i 4mån. Gissar att det är lite mer turistigt där nu även om det fanns feta svenska o tyska gubbar med unga thai även på den tiden.

Aja, nu är det nya tider. Fru o barn så vi lär ha lite annan fokus på semestern än surfa, kolla på brudar o bli full. Familjeresor är alltså önskvärt att få tips på.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Vi i familjen var i Australien under två månader när jag var 10 och brorsan 6. Färdplanen såg ut ungefär såhär; landade i Adelaide, upp till Uluru sedan till Cooktown för att sedan följa kusten ned till Sydney.
Dock hade vi en budget på 200k, varav bara flygbiljetterna kostade 40k...
Nu har flygbiljetterna blivit billigare antar jag men jag förstår varför du inte åka till Australien med tanke på er budget,
 

zeke_varg

Omega
Vi i familjen var i Australien under två månader när jag var 10 och brorsan 6. Färdplanen såg ut ungefär såhär; landade i Adelaide, upp till Uluru sedan till Cooktown för att sedan följa kusten ned till Sydney.
Dock hade vi en budget på 200k, varav bara flygbiljetterna kostade 40k...
Nu har flygbiljetterna blivit billigare antar jag men jag förstår varför du inte åka till Australien med tanke på er budget,

Har kompis som bor i Sydney som vill att vi kommer ner. Flyg ca 60000. Vi får nog hjälp att hitta nice boende men det sladdar iväg och jag tror en budget kan landa på närmare 140000 om man ska röra lite på sig. Jag har varit där 2ggr o gillar verkligen folket, värmen och det mest. 30h flyg är dock inte nice... Men en månads häng blir flyget "minimalt".

Man vill ju fixa en riktigt nice klocka inom snar framtid. Inte lasta in allt på familjen. Hur fan skulle det se ut att gå runt utan klockbränna?
 
Vad sägs om Sydafrika? Har varit en del i Kapstaden och dels så är det raka vägen ned utan tidsskillnad. Ingen jetlag alltså vilket är kanon med kids. Kapstaden är barnvänligt, finns superfina hotell, och även bra hus att hyra. Valutakursen gör just nu att det är 30% billigare på i stort sätt allt där och då är Sydafrika rätt bra prismässigt från början.

Vädermässigt också kanon i och med att Sydafrika ligger i söder om ekvatorn så de har sommar när vi har vinter.

Finns mycket att göra och se: djurlivet förstås med allt från safari till pingviner, valar och delfiner. Vithaj självklart, men då krävs det lite mer av familjen med tidig morgon, lång resa, och kallt vatten att dyka i. Vattnet är väl det enda man skall komma ihåg: det är rätt kallt i och med att det är både Atlanten och Pacific Ocean som möts vid sydspetsen.

Vingårdar för vuxna, har ofta visningnar och provningar och med god mat. En bilfärd längs kusten är häpnadsväckande vacker. Mat väldigt prisvärt och bra generellt! Stränder och surfing.

Kul att få resa med familjen!
+1
Sydafrika är helt underbart, rekommenderas starkt!
 

zeke_varg

Omega
Västindien har jag mest funderat på. Sydafrika känns som en het bubblare. Hade inte alls med den i tanken. Absolut värt att kolla.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Vad sägs om Sydafrika? Har varit en del i Kapstaden och dels så är det raka vägen ned utan tidsskillnad. Ingen jetlag alltså vilket är kanon med kids. Kapstaden är barnvänligt, finns superfina hotell, och även bra hus att hyra. Valutakursen gör just nu att det är 30% billigare på i stort sätt allt där och då är Sydafrika rätt bra prismässigt från början.

Vädermässigt också kanon i och med att Sydafrika ligger i söder om ekvatorn så de har sommar när vi har vinter.

Finns mycket att göra och se: djurlivet förstås med allt från safari till pingviner, valar och delfiner. Vithaj självklart, men då krävs det lite mer av familjen med tidig morgon, lång resa, och kallt vatten att dyka i. Vattnet är väl det enda man skall komma ihåg: det är rätt kallt i och med att det är både Atlanten och Pacific Ocean som möts vid sydspetsen.

Vingårdar för vuxna, har ofta visningnar och provningar och med god mat. En bilfärd längs kusten är häpnadsväckande vacker. Mat väldigt prisvärt och bra generellt! Stränder och surfing.

Kul att få resa med familjen!

Kvalitetstips!
 

Greven

Audemars
Kom även på att Dubai också är bra med kids, ligger också i en tidszon utan jetlag, tror det skiljer tre timmar eller så.

Dubai är ju förstås mer av allt: skyskrapor, bilar, nöjen, enorma resorts med vattenland, restauranger och underhållning. Har endast varit där i bizniz, men vänner åker gärna dit med barn. Finns ju ökentrippar man kan göra, shopping förstås, men mest handlar det om riktigt bra sol, bad och njuta av det goda livet på lyxhotell. Dyrt? Jepp! Men med all inclusive hamnar man nog på en ganska okej nivå jämfört med till exempel Västindien som också kan vara rätt saftigt prismässigt.
 

dauit

Panerai
2-Faktor
Har kompis som bor i Sydney som vill att vi kommer ner. Flyg ca 60000. Vi får nog hjälp att hitta nice boende men det sladdar iväg och jag tror en budget kan landa på närmare 140000 om man ska röra lite på sig. Jag har varit där 2ggr o gillar verkligen folket, värmen och det mest. 30h flyg är dock inte nice... Men en månads häng blir flyget "minimalt".

Man vill ju fixa en riktigt nice klocka inom snar framtid. Inte lasta in allt på familjen. Hur fan skulle det se ut att gå runt utan klockbränna?
Visste inte att det var så pass illa med flygbiljetterna, beklagar.
Vi räknade på att vi skulle klara oss på cirka 2000-3000kr varje dag och då snålade vi inte direkt in på några aktiviteter eller dylikt, nu var det dock 10 år sedan vi var där. Australien är verkligen ett land jag skulle kunna tänka mig att flytta till, vädret, miljön, klimatet och kanske det mest uppfriskande - folket. Aldrig har jag träffat så pass många jordnära och genuina personer som i Australien och jag har ändå varit utomlands en hel del.
 

Edin

Panerai
Nu har jag inte läst alla svar men om du aldrig rest med barnen förr är det verkligen så smart att sätta dom på ett plan i +8h?
Missförstå mig inte, jag tycker självklart att ni ska ut och resa med barnen men att åka till Nya zeeland med en 4 och 6 åring skulle jag ALDRIG vilja göra om de inte är vana att flyga. Jag var själv där som 8 åring och heeeelvette vad lång den flygresan är...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag gillar Bali och de olika upplevelserna ön erbjuder! För 100k kan du vara där en månad med hela familjen och ändå komma hem med 50k på fickan.
Vi pröjsade 8-9k per pers för två vuxna på 4st olika fyr- och femstjärniga resorter inkl frukost samt transfer osv.
Sett till vad vi fick för pengarna har jag svårt att se hur något annat resmål ska kunna slå det på fingrarna. Man har stränderna och dessa stränder ändrar i karaktär runt hela ön. Surfing och vattenlekar finns för hela familjen, snorklingen är bland de bästa i världen och på baksidan av Lombok har du kanske till och med världens bästa dykning. Beger man sig in i ön hittar man djungel, berg och vulkaner. Risfälten avlöser varandra och bildar dramatiska vyer. Monkey forest med alla dessa "vilda" apor blir ett minne för livet för allihop. Äter billigt gör man och maten är absolut bra. Shopping finns men kanske inte i något direkt överflöd. Plocka ihop resan själv. Köp flyget via mrjet, momondo eller liknande och boka sedan hotell via någon av de stora sajterna. Att boka via en resebyrå är att slänga 50% i sjön.
Hyrbil är nästan lite onödigt då folk kör som idioter där.. Taxi hyr man för 250-300kr per hel dag och då får man ju dessutom med chauffören som guide vilket är otroligt smidigt :)

Önskar ni så kan ni alltid stanna nån extra dag på hemresan i Malaysia eller varför inte Dubai där ni förmodligen kommer att mellanlanda :)

Det enda negativa är att resan blir i längsta laget men du nämner själv Nya Zeeland så jag antar att du räknat med lång restid.

Ska du resa så dra mot mitten på april då regnperiod flugit förbi. 28grader i vattnet btw.. :D
 

zeke_varg

Omega
Kom även på att Dubai också är bra med kids, ligger också i en tidszon utan jetlag, tror det skiljer tre timmar eller så.

Dubai är ju förstås mer av allt: skyskrapor, bilar, nöjen, enorma resorts med vattenland, restauranger och underhållning. Har endast varit där i bizniz, men vänner åker gärna dit med barn. Finns ju ökentrippar man kan göra, shopping förstås, men mest handlar det om riktigt bra sol, bad och njuta av det goda livet på lyxhotell. Dyrt? Jepp! Men med all inclusive hamnar man nog på en ganska okej nivå jämfört med till exempel Västindien som också kan vara rätt saftigt prismässigt.
Jag o äldsta dottern var i Dubai en vecka i mars. Hon vill åka tillbaka. :) Ras al khaima el vad det hette. Nice strand och poolområde. Även om jag gillar sol och bad...det fanns inte så där jättemycket mer för en barnfamilj. Inget jag rekommenderar en familj att köra mer än 14dagar på. Att åka dit o softa en v.. Absolut. Ha med pengar bara. Middag för mig o dottern. 1200kr.
 

zeke_varg

Omega
Nu har jag inte läst alla svar men om du aldrig rest med barnen förr är det verkligen så smart att sätta dom på ett plan i +8h?
Missförstå mig inte, jag tycker självklart att ni ska ut och resa med barnen men att åka till Nya zeeland med en 4 och 6 åring skulle jag ALDRIG vilja göra om de inte är vana att flyga. Jag var själv där som 8 åring och heeeelvette vad lång den flygresan är...
Den yngsta är oprövat kort med flyg men vi ska testa nästa sommar i 4h. Jag är chill med det. iPad är din bästa vän! 4h o 30h är skilda saker men man får härda ut lite för man är på väg till något fantastiskt. På hemvägen är jag packad och överlämnar kidsen till stolsgrannen ;)
 

zeke_varg

Omega
Jag gillar Bali och de olika upplevelserna ön erbjuder! För 100k kan du vara där en månad med hela familjen och ändå komma hem med 50k på fickan.
Vi pröjsade 8-9k per pers för två vuxna på 4st olika fyr- och femstjärniga resorter inkl frukost samt transfer osv.
Sett till vad vi fick för pengarna har jag svårt att se hur något annat resmål ska kunna slå det på fingrarna. Man har stränderna och dessa stränder ändrar i karaktär runt hela ön. Surfing och vattenlekar finns för hela familjen, snorklingen är bland de bästa i världen och på baksidan av Lombok har du kanske till och med världens bästa dykning. Beger man sig in i ön hittar man djungel, berg och vulkaner. Risfälten avlöser varandra och bildar dramatiska vyer. Monkey forest med alla dessa "vilda" apor blir ett minne för livet för allihop. Äter billigt gör man och maten är absolut bra. Shopping finns men kanske inte i något direkt överflöd. Plocka ihop resan själv. Köp flyget via mrjet, momondo eller liknande och boka sedan hotell via någon av de stora sajterna. Att boka via en resebyrå är att slänga 50% i sjön.
Hyrbil är nästan lite onödigt då folk kör som idioter där.. Taxi hyr man för 250-300kr per hel dag och då får man ju dessutom med chauffören som guide vilket är otroligt smidigt :)

Önskar ni så kan ni alltid stanna nån extra dag på hemresan i Malaysia eller varför inte Dubai där ni förmodligen kommer att mellanlanda :)

Det enda negativa är att resan blir i längsta laget men du nämner själv Nya Zeeland så jag antar att du räknat med lång restid.

Ska du resa så dra mot mitten på april då regnperiod flugit förbi. 28grader i vattnet btw.. :D
Ska ta en titt på det här också. Är definitivt ok i prisläget. Kan svänga förbi Singapore o köpa en 50kdinka för respengarna då... Skulle dock egoistiskt sett hoppa denna då jag betat av området. Variationen är dock kanon!
 
Topp