• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resa/Semester med Vintage klocka - gör ni det?

  • Trådstartare Deleted member 1154
  • Start datum
D

Deleted member 1154

Guest
Hur ska man tänka inför sommarens semester?

Behöver man ha en beater på semestern, man vet ju inte utomlands om man badar, vandrar, hamnar i regnstorm och eller blir rånad? är det större risker på resa än hemma anser ni?
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Ska du resa med någonting gammalt så borde du väl se till att trycktesta den samt se att försäkringen täcker upp för eventuell stöld osv. Är det en klocka du aldrig kommer att hitta igen så får du avgöra om känslan av att bära den på semestern är värd risken. Sedan så är väl risken knappast större här i Sverige än utomlands, storstad som storstad tänker jag. Bär du en stöldbegärlig klocka ex. Rolex så borde risken öka dock.
 
Jag är ju så extremt tråkig så vintagemyset lämnas hemma och en något tåligare Apeks dykare får följa med på semestrarna .....
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    42.2 KB · Visningar: 249

fc2

Rolex
Vintage åker med. Fjällvandrade i Alperna med en Omega Memomatic senast. Samma klocka var med i Tokyo för inte så länge sedan samt San Fransisco förra året.

Hade jag haft dyrgripar hade de nog fått vara hemma tror jag precis som de hade fått vara om jag skulle ut på krogen i Sthlm eller Gbg.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur ska man tänka inför sommarens semester?

Behöver man ha en beater på semestern, man vet ju inte utomlands om man badar, vandrar, hamnar i regnstorm och eller blir rånad? är det större risker på resa än hemma anser ni?



Varför inte både och? :)
En tålig vintagebeater som är trycktestad...
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Jag tar med mina klockor var jag än åker. Badar aldrig med klocka så behöver inte vara så försiktig.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag står faktiskt i valet och kvalet just nu, antingen vintage som inte är provtryckt eller modernare som är, båda i samma prisklass - kring 5-7k ...
Jag ska ändå inte bada med den...

Jag återkommer med rapport hur valet föll...
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Kör en Omega Geneve med natoband på resande fot. Stilren och fyller sin funktion utan att väcka uppmärksamhet. Dessutom är jag inte sentimental med klockan så händer något finns det en uppsjö av andra billiga Geneve där ute.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Brukar resa med en g-shock, har man bara en med multiband 5-6 så går den aldrig fel var du än åker.
Alla mina g-shocks har hittills klarat av alla typer av resor jag gjort.
Sen får den alltid sig en laddning av solen, om det nu är solen man åker till ;)

206002219_fadcc9ef-d1c3-47c6-90e1-4d183b6dcbf8.jpg
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Nej då jag f n inte har någon trycktestad vintage så får de stanna hemma. Men den största uppoffringen tycker jag är att vara OWG en månad. :(
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
image.jpg

1680 red i Marseille i april. Vad är det för mening med att älska och äga en klocka om man inte vågar använda den? Om jag sedan känner för att bada, eller köpa knark på någon obskyr bakgata efter midnatt, så kanske jag tar av den. Men bara kanske.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Vintage fungerar alltid, de är ju inte direkt gjord av papper bara för att de har några år på nacken.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Oki, men om man åker till ganster LA då och typ vandrar runt och fottar roliga personer i fel områden eller går på en bakgata till Ralambra i Barcelona eller liknande, eller i Rio De Janeiro är man lika kaxig då? Jag tror nog generellt att vi svenskar är lite blåögda på semestern vad gäller risker, bättre lämna klockan hemma och njuta av den övriga veckor på året kan man ju också tycka.... Man vill ju inte va nojig.

Sen sist men inte minst det är väl svårare att pruta utomlands med en fet klocka på armen :)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Oki, men om man åker till ganster LA då och typ vandrar runt och fottar roliga personer i fel områden eller går på en bakgata till Ralambra i Barcelona eller liknande, eller i Rio De Janeiro är man lika kaxig då? Jag tror nog generellt att vi svenskar är lite blåögda på semestern vad gäller risker, bättre lämna klockan hemma och njuta av den övriga veckor på året kan man ju också tycka.... Man vill ju inte va nojig.

Sen sist men inte minst det är väl svårare att pruta utomlands med en fet klocka på armen :)
Men nu talar vi väl vintage, sällan en vintage är "fet" ;)
 

Fred72

Cartier
Jag är på Mallis just nu och jag tog med en rolex daytona och en omega seamaster chrono diver. Halvtid nu och jag har inte blivit av med någon av klockorna ännu...får se hur det slutar, det är massor av klåfingriga slynglar på miniland.
//freddan
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Oki, men om man åker till ganster LA då och typ vandrar runt och fottar roliga personer i fel områden eller går på en bakgata till Ralambra i Barcelona eller liknande, eller i Rio De Janeiro är man lika kaxig då? Jag tror nog generellt att vi svenskar är lite blåögda på semestern vad gäller risker, bättre lämna klockan hemma och njuta av den övriga veckor på året kan man ju också tycka.... Man vill ju inte va nojig.

Sen sist men inte minst det är väl svårare att pruta utomlands med en fet klocka på armen :)

Vad tror du om att helt enkelt stanna hemma? ;)
 

thomastheswede

Audemars
Jag har med åren blivit mer och mer feg/klok och har gått ifrån att ha rest världen runt och badat, klättrat, sprungit och liknande med vintageklockor till att numera uteslutande ha mina "safirer" (SD eller Explorer 2) på armen när jag åker iväg.

Varför? De tål mer stryk och är garanterat vattentäta OCH en stöld täcks av min hemförsäkring (inte länge till dock om beg.priserna fortsätter upp...) men framför allt: de går att ersätta ganska lätt.
 

Johanw

Cartier
Jag har med åren blivit mer och mer feg/klok och har gått ifrån att ha rest världen runt och badat, klättrat, sprungit och liknande med vintageklockor till att numera uteslutande ha mina "safirer" (SD eller Explorer 2) på armen när jag åker iväg.

Varför? De tål mer stryk och är garanterat vattentäta OCH en stöld täcks av min hemförsäkring (inte länge till dock om beg.priserna fortsätter upp...) men framför allt: de går att ersätta ganska lätt.

Tänker samma där. Har alltid rest med min vintage men börjat tänka mer på att även om man blir ersatt av försäkring så kanske man inte hittar en liknande klocka igen lika lätt? Säg en årsklocka? Kan ibland ta år innan man hittar "rätt".
 
D

Deleted member 4412

Guest
image.jpg

Fick ligga helt ostörd i Central Park i NYC i en rabatt men å andra sidan var det väl ingen som orkade lyfta den haha
image.jpg

Fick även ligga ifred i vattnet på Fjäderholmen men där var det så j***a kallt i vattnet så ingen orkade väl kliva i och sno den..
 
Problemet är väl lite mer komplicerat. Klockor skall användas. I och med att flera har lagt upp dyrare vintage objekt som många känner igen, så måste man väl tänka vart man åker. Till orter med mer brottsbenägenhet, så är väl inte bara förlusten av ett vintage objekt att beakta, utan också självaste obehaget o besväret att behöva besöka polis osv ett jävligt dåligt sätt att spendera sin semester på.
 
Topp