• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Resa till LA i November, behöver era tips!

Norda

Silver
Hej!

Min sambo fyller år i slutet på November och vi har pratat länge om att boka en resa för att fira det.
Just nu lutar det åt LA i ca 10 dagar.

Jag har aldrig varit i LA eller USA, inte heller min sambo.

Ni som varit där, bomba gärna med tips och idéer!
Vår totalbudget som vi försöker landa på (utan att ha en aning om kostnaderna..) är ca listpris på en Tudor 58 på länk. Men gärna mindre än det givetvis! :cool:

Så, kan ni hjälpa mig?
- flyg och boende hittar vi, men vart ska man bo?
- vad kostar det att leva 10 dagar i LA?
- är bil nödvändigt?
- vad måste vi se? Vad måste vi besöka?

Som sagt, jag är helt grön. Det är ofta min sambo som är reseansvarig men jag gör ett försök!

Tack på förhand!

Att på två pers komma undan med 30k för tio dagar (inkl. flyg och boende?) låter otroligt optimistiskt.
Bil är ett nödvändigt ont om ni vill ta er någonstans utanför området där ni bor.

Att på två pers komma undan med 30k för tio dagar (inkl. flyg och boende?) låter otroligt optimistiskt.
Bil är ett nödvändigt ont om ni vill ta er någonstans utanför området där ni bor.

vi har hittat boende och flyg för ca 10,000kr / pers.
det är ingen lyxresa vi söker utan mer - '' skönt att komma iväg lite ''. vi har inte så höga krav på boende eller flyg utan lägger hellre mer pengar på nöjen på plats.
vi har förstått att bil nästan blir ett måste...

Jag skulle säga att det är ett absolut måste att hyra bil! Ska du komma någonstans överhuvudtaget måste du åka bil, och att hyra en egen kommer gå på ett ut med att åka uber. Då är det ju lika bra att ha en egen! Så länge du har en gps och någonstans att parkera bilen är det inga problem med den biten. Trafiken är inte svår att hantera om man är van vid stadskörning.

Eftersom du nu har bestämt dig för att hyra bil är det inte längre lika viktigt exakt var du bor. Jag bodde i downtown när jag var där senast, vilket inte var speciellt turistigt, men centralt och nära till mycket. Ju närmre havet och ju längre norrut du kommer, desto mer att se, men också dyrare.

Jag antar att ni kommer besöka Hollywoodskylten, missa då inte Griffith Observatory när ni är där! Venice Beach är kul. Hollywood är ju kul. Universal Studios rekommenderas!

Nu kommer ett trist svar men;

-Allt är jättedyrt, jag antar att det är den svaga kronan som gör det men jag var i LA för någon månad sedan och blev verkligen förvånad över hur dyrt allt var. Det går säkert att leva billigt men överlag var allt dyrt, i synnerhet när man lagt på den obligatoriska dricksen. Jag trodde kaffe och pannkakor till frukost skulle kosta motsvarande 75 SEK men en frukost för mig och hustrun landade sällan på under 500kr, vi snålade verkligen inte men har inte heller speciellt dyra vanor.

-LA är ingen jätterolig stad, nästan allt annat i Kalifornien är bättre. Smutsigt, stökigt... hade jag varit er hade jag hyrt en bil och kört längs kusten några nätter, typ Carmel by the Sea, Monterey etc.

Men USA är överlag supertrevligt och Kalifornien är också toppen, så jag tror ni kommer få en bra resa.

I LA har du Universal Studios, det är som en stor lekpark med filmtema, men det var ändå rätt så underhållande.

Über funkar överallt och är pålitligt / billigt , så vi åkte aldrig vanlig taxi.

Kul med LA!

Har varit där en del och skulle rekommendera att ni delar upp boendet och spenderar halva tiden i Santa Monica och halva tiden i West Hollywood.

Santa Monica har strand, Venice, schyssta restauranger och lite shopping. I Hollywood finns Sunset Boulevard och sånt som man måste se när man är i staden. Anser jag i allafall.

Bil underlättar förstås i staden som är uppbyggd runt just bilen, men det går också att ta Uber eller taxi för att ta sig mellan olika platser.

Både i Santa Monica och i West Hollywood är det helt okej att promenera runt.

Jag skulle ta en heldag på Universal Studios. Oavsett hur gammal man är så är det en cool upplevelse.

Enjoy!
2B639EEF-3DED-4234-983E-D25E09967D0B.jpeg
2EE0113D-A410-4364-9F3E-A0AD070CD141.jpeg
DF382154-CD51-4E4D-976F-D4AD2BA0540B.jpeg
9BBF7003-C6E3-4B4A-AA89-0AAF10A8A30C.jpeg
86EEE9BF-9273-4A8A-BBC0-B760AE242451.jpeg
85A33255-17C5-44D3-883A-3C6124C8E004.jpeg

Ser på din profil att du är 26. Gäller Sas ungdom tillochmed 26? Eller om tjejen din är under så brukar t/r till USA gå på under 3k vilket du kanske har koll på men annars kolla upp det :)

Som många redan nämnt är bil i princip ett måste. Med bil kan ni också ta er utanför LA, finns otroligt mycket fint runtomkring.

Det som verkligen var en hit för oss när vi var där var att åka och vara med på en inspelning av till ex. en talkshow. Vi gick och var med på Conan vilket var grymt kul, gratis dessutom! Finns ju massa shower så det är bara att hitta någon ni tycker om och sen söka biljetter till den.

Måste även rekommendera att gå och se på NHL eller liknande när ni är där. Jag är själv verkligen inget hockeyfan men det var långt över förväntan och mycket roligt.

Ni bör rimligen styra kosan mot western museum of flight http://www.wmof.com/ där det finns några riktigt fräsiga stridsflygplan. Bland annat prototypen YF23 som tävlade mot vad som skulle bli F22 Raptor. Lite extra kittlande att många ännu idag hävdar att YF23 var det bättre planet men att politik avgjorde till F22:ans (eller mer korrekt YF22 som den hette då) fördel så helt klart lite extra obskyr och spännande historia.

Mindre obskyrt men något som jag tycker slår det mesta är California Science Center som är ett naturvetenskapligt/tekniskt museum med olika utställningar. Men det som är kronan i juveln är att ni kan se rymdskytteln Endeavour vilket när man ser den är en nära nog religiös upplevelse, oerhört häftigt och mäktigt! Sen är det förresten gratis inträde.

Är kanske lite ett "wasted opportunity" om ni inte också kikar lite på vad som finns utanför LA: Har ni sen bil så finns det ju så himla mycket kul och fint inom nära räckhåll.

Nu kommer ett trist svar men;

-Allt är jättedyrt, jag antar att det är den svaga kronan som gör det men jag var i LA för någon månad sedan och blev verkligen förvånad över hur dyrt allt var. Det går säkert att leva billigt men överlag var allt dyrt, i synnerhet när man lagt på den obligatoriska dricksen. Jag trodde kaffe och pannkakor till frukost skulle kosta motsvarande 75 SEK men en frukost för mig och hustrun landade sällan på under 500kr, vi snålade verkligen inte men har inte heller speciellt dyra vanor.

-LA är ingen jätterolig stad, nästan allt annat i Kalifornien är bättre. Smutsigt, stökigt... hade jag varit er hade jag hyrt en bil och kört längs kusten några nätter, typ Carmel by the Sea, Monterey etc.

Men USA är överlag supertrevligt och Kalifornien är också toppen, så jag tror ni kommer få en bra resa.

I LA har du Universal Studios, det är som en stor lekpark med filmtema, men det var ändå rätt så underhållande.

Über funkar överallt och är pålitligt / billigt , så vi åkte aldrig vanlig taxi.

Håller med om i stort sett allt ovanstående. :) Tyvärr.

Hyr en bil och kör highway 1 upp mot Carmel, Monterey, Santa Cruz och San Fransisco. Superfin sträcka!
Min åsikt är att ni hinner med både LA och SF på 10 dagar.

Jag understryker vikten och värdet av att ha bil. LA är verkligen en bilstad och det är, trots trafiksituationen som råder med fullproppade köer mest hela tiden vart man än ska, ett stort nöje att ratta omkring LA med lokala radiokanaler osv.

Jag är en riktig Kalifornien- och LA-älskare men kan inte tycka att LA är en "komma iväg en stund och vila"-stad utan det är stressigt och så stort så man inte begriper innan man är där och har spenderat minst en vecka. Det är så mycket man ska hinna se, åka till och från osv.
Vad du än tänker/planerar när du sitter på Google Maps, dubbla det i tid/sträcka säger jag. Allting är så sjukt stort och alla sträckor är långa. Jag rekommenderar att ni varje dag lägger in någon/några grejer ni vill göra runtomkring ett visst rutnät i LA så att ni slipper åka kors och tvärs varje dag alltför mycket.

Personligen blev jag överraskad över att jag tyckte att LA var lite sunkigt rent miljömässigt. Venice t ex luktade som en stor pissoar och var proppfyllt med turister och tillhörande turistfällor. Alla som glider omkring är typ lyckosökare. Varenda servitris man småsnackade med "skulle bli skådis".

Maten är svindyr överallt om man vill ha något nyttigare och fräschare än de sedvanliga snabbmatskedjorna.

Rekommenderar ett par snabbisar:
- Universal Studios
- Vandra upp till eller nära Hollywood-skylten (finns flera olika leder och alternativ, kolla upp på nätet. Och sist men inte minst ta med mycket VATTEN och bekväma kläder)
- Griffith Observatory
- Fishbar Manhattan Beach
- Six Flags nöjespark
- Glendale Galleria
- Hollywood Walk of Fame, såklart
- Sunset Boulevard och tillhörande barer

Märk väl att "stan" (downtown) i LA är sunkigt (enligt mig) och inte alls som "stan" här i Stockholm exempelvis. Folk åker i regel alltså inte in till "downtown" för att roa sig utan allt händer överallt i gigantiska LA.

Men, uttjatat och klyschigt nog, så tycker jag nog att det finaste du/ni kan göra är att bila från LA efter att ha varit där 4-5 dagar till och från San Francisco via Highway 1 och stannar till på Monterey bl a.
Och om ni skulle känna för det så är San Francisco enligt mig en mysigare stad om man vill ha lite romantik, schyssta restauranger osv. Dessutom är San Francisco oerhört mycket mindre än LA och går i princip att promenera runt på 2 dagar.

PS: Bil måste (enligt mig) ni ha som sagt - men ha med er att det kostar som fan med parkeringar överallt också. Däremot är soppan mycket billigare i jämförelse med Sverige så det jämnar ut sig.

Senast ändrad:
Som tidigare nämnt tycker jag ni ska satsa på att också besöka San Francisco. Norwegian flyger billigt till Oakland så där kanske ni kan spara några kronor. Hyr en bil och ta er ner till LA längst Highway 1.
Ett alternativ till är att ni åker till Las Vegas (räkna med en dags resa i bil från LA till LV), där kan ni sedan avsluta resan och flyga hem med Norwegian.

Om ni håller er kvar i LA måste jag tipsa om Manhattan Beach, ligger en bit söderut men är helt annorlunda mot "hetsen" kring Venice och Santa Monica Beach. Där kan ni känna av en lugn och skön stämning och en gigantisk strand med härliga restauranger :)

22 november är en kanondag i LA. Thanksgiving. Jag trodde det skulle vara kaos i trafiken men vägarna låg helt öppna så passade på att bränna av mycket den dagen!

Instämmer med övriga här om att bil i LA är ett måste samt allt övrigt som är sagt om LA. Äte ute är inte billigt, dyr dollar. LA är inte en stad att gå runt o mysa i. Man åker från ”plats till plats”. Åk absolut inte ”fel”. Kul att kolla butikerna runt rodeo drive, sjukt dyrt. Som många sagt, flyg till San franciso, du behöver inte bil i SF, kör söderut mot LA längs kusten us 1, stanna någonstans på vägen, tex monterey, carmel, santa barbara. Bo i santa monica o gör utflykter i LA. Lätt att gå runt i santa monica, parkera inte på hotellet, kostar ca $40-50/natt. Rätt centralt i santa monica på gatan som går ned mot piren finns ett stort garage som kostar $10-15 per dygn. Finns ett ok hotell snett över korsningen vid garaget. Tar 5 min att gå ned till piren. Sedan är det en stor gågata med kul butiker o restauranger. Om ni orkar så tar det 5 timmar att köra till vegas. Tar tid att komma genom hela LA ut mot vegas, tanka i nevada mycket billigare. Bo centralt på the strip i vegas så kan ni gå lättare o kolla in allt. Som npgon sagt så är norwegian till SF o hem från vegas en bra rutt. Brukar hyra bil på alamo, billigt o funkar bra utan alltför mycket up-sell tjafs o konstiga hittepåavgifter.

Hm. Håller inte riktigt med många av talarna här. Men allt handlar om perspektiv antar jag. Bodde i L.A ett år pga studier (Korea Town), så givetvis var jag mer anpassningsbar. Egen bil klarar man sig absolut utan. I L.A använder i princip alla Uber och Lyft. Det går snabbt och enkelt — en 10-15 min resa kostar ca 80kr, ofta mindre. Beroende på var ni bor är det också smidigt att ta metron till downtown. Man köper typ ett buss/jojo-kort för 15kr. Frågar du mig är downtown ganska meningslöst dock — skyskrapor, kontor etc, men det finns i princip inget där om du inte vet exakt vart du ska (förutom ett stort HM). Det är ganska mycket slum där också, som alla inte är vana vid. Men som sagt, att hyra egen bil i 10 dagar hade för mig varit en totalt onödig kostnad och inneburit för mkt huvudbry. Ha i så fall bra koll på vad självrisken täcker. Vill ni ta er ut och köra längs kusten etc, som några har föreslagit, så är det en helt annan sak förstås.

Hjärtat i L.A är Hollywood. Där finns alla roliga och intressanta butiker. Jag tycker att man absolut ska besöka Larchmont, Silverlake, Beverly Hills, Santa Monica, Venice och K-Town är kul också — där kryllar det av drugstores som säljer billig korean skincare och roliga restauranger. Allt detta når du på 20-30 min med taxi.

Finns ett roligt nöjesfält, lite av en glömd och gömd pärla, som heter Knotts Berry Farm i Buena Park. Samma där med avstånden.

Istället för att skapa en ny tråd så bumpar jag denna.

Varit i Los Angeles, San Fransisco och runt där flera gånger. Vi åker direkt till Las Vegas när vi åker dit nu i augusti.

Men min fundering var, finns det några lättillgängliga trevliga ställen att bada på! Våra favorittillhåll i Florida är de kristallklara floderna och sjöarna, sjukt härligt att bada och tuba i floderna. Så det jag undrar är väl om det finns något liknande på denna sida? Något som har koll? Är inte intresserad av någon svavelosande hot springs.

Tillbaka
Topp