• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Resa till Toscana, Tips?

Hamahang

Basic
Tjena!
Jag ska åkt till Toscana med frugan i sommar, augusti: Det blir 12 dagar där 4-5 dagar kommer spenderas på cinque terre (5 små byarna).

Säker någon här som besökt Toscana och kan slänga iväg lite tips på Vingårdar, restauranger, etc

Det är ju pga Mat och Vin jag drar dit :)

Tack

Vevar igång en gammal tråd för lite restaurangtips just i Toscana, och lite mer specifikt i/runt Florens. Någon som besökt något bra som är värt att besöka? Tackar :)

Vevar igång en gammal tråd för lite restaurangtips just i Toscana, och lite mer specifikt i/runt Florens. Någon som besökt något bra som är värt att besöka? Tackar :)
Om du lyssnar på förra veckans avsnitt av Gentlemanualens podd så pratar de mycket om Florens och ger flera tips. Weinås och Per Nilsson brukar ju ha granska bra koll på läget också så tipsen är säkerligen inte dumma alls.

Var i Florens ett par år sedan och tog en gratis guide, som var störtskön. Rekommenderar honom STARKT, och tog även en bild på hans lista på saker att besöka, se bild:

IMG_0614.jpeg

Rekommenderar verkligen restaurangerna på listan!
IMG_4594.jpeg
IMG_4595.jpeg

Var i Florens ett par år sedan och tog en gratis guide, som var störtskön. Rekommenderar honom STARKT, och tog även en bild på hans lista på saker att besöka, se bild:

IMG_0614.jpeg

Rekommenderar verkligen restaurangerna på listan!
IMG_4594.jpeg
IMG_4595.jpeg
Jättebra, tack så mycket! Vi gör ett försök på restaurang Nuvoli ikväll! :cool:

Kommer ni röra er utanför någonting? Min favoritrestaurang i hela världen ligger i Chianti. Dock är den (såklart) inte helt lätt att ta sig till och man behöver (såklart bil).

I Florens går det 18 grymma krogar på dussinet. Det är verkligen inte svårt att äta riktigt gott.
Till och med vissa turistfällor är värda att besöka, tex. mackorna på All'antico Vinaio. Kan vara grymt lång kö bara.

Kommer ni röra er utanför någonting? Min favoritrestaurang i hela världen ligger i Chianti. Dock är den (såklart) inte helt lätt att ta sig till och man behöver (såklart bil).

I Florens går det 18 grymma krogar på dussinet. Det är verkligen inte svårt att äta riktigt gott.
Till och med vissa turistfällor är värda att besöka, tex. mackorna på All'antico Vinaio. Kan vara grymt lång kö bara.
Imorgon tar vi en natt mellan Florens och Rom, inte jättelångt ifrån Chianti. Ska se om vi kan få bord där, skulle nog passa rätt bra för oss geografiskt dessutom. Jättespännande tips så tack! Återkommer med review isf.

Och det låter lovande för middagen nu ikväll..! Vi ska eventuellt prova pizzerian som finns med på guiden ovan. Dags för pizza :)

Missa inte att åka inom staden Lucca.
En riktigt mysig gammal stad.
Många små trevliga Trattorior.
Tenuta har en jättetrevlig vingård precis utanför stan. De för ett magiskt gott Rosevin.
Njut ordentligt. Saknar Toscana något kopiöst.

Imorgon tar vi en natt mellan Florens och Rom, inte jättelångt ifrån Chianti. Ska se om vi kan få bord där, skulle nog passa rätt bra för oss geografiskt dessutom. Jättespännande tips så tack! Återkommer med review isf.

Och det låter lovande för middagen nu ikväll..! Vi ska eventuellt prova pizzerian som finns med på guiden ovan. Dags för pizza :)

Kul! Malborghetto är en familjerestaurang. Totalt avslappnad men man bör gilla tryffel. Testa detta vin till: https://www.casanovadineri.wine/en/prodotti/our-wines
Min fru är rödvinsfantast och hittade det på denna restaurang. Ska vara brutalt bra tydligen.

Missa inte att åka inom staden Lucca.
En riktigt mysig gammal stad.
Många små trevliga Trattorior.
Tenuta har en jättetrevlig vingård precis utanför stan. De för ett magiskt gott Rosevin.
Njut ordentligt. Saknar Toscana något kopiöst.
Hann inte med Lucca tyvärr men tack för tipset! Farsan sa också att det är fint där. Bra tips inför nästa Toscanaresa med vingården. Hemma sedan några timmar och ja, saknar det redan…

Kul! Malborghetto är en familjerestaurang. Totalt avslappnad men man bör gilla tryffel. Testa detta vin till: https://www.casanovadineri.wine/en/prodotti/our-wines
Min fru är rödvinsfantast och hittade det på denna restaurang. Ska vara brutalt bra tydligen.
Blev tyvärr inte att prova vinet, men tog följande rätter. Pastan var top notch verkligen men det resterande höll tyvärr inte samma nivå, men hade det det så skulle det fått ett toppbetyg. Var väl värt en omväg dock och servicen var toppen, så det var ett tips som uppskattades. :)

IMG_1129.jpeg

IMG_1130.jpeg

IMG_1132.jpeg

Sen kommentar, men för ev framtida resenärer. Slår också ett slag för Lucca och vingården Valgiano. Lucca har även en musikfestival innanför murarna varje sommar oftast med både inhemska och världskända artister.

IMG_7965.jpeg

IMG_7968.jpeg

MotoGP körde i Mugello skulle svängt förbi :D

Panerai-boutiqen i Florence är nice 👌

Senast ändrad:
Blev tyvärr inte att prova vinet, men tog följande rätter. Pastan var top notch verkligen men det resterande höll tyvärr inte samma nivå, men hade det det så skulle det fått ett toppbetyg. Var väl värt en omväg dock och servicen var toppen, så det var ett tips som uppskattades. :)

IMG_1129.jpeg

IMG_1130.jpeg

IMG_1132.jpeg

Jag minns till och med vad jag åt.

Första rätten var en toast gjorde på parmesan med en tryffelkräm och hyvlad tryffel
Andra rätten var den bästa tryffelpastan jag ätit
Tredje var en perfekt grillad oxfile med, just det, tryffel
Efterrätten var en chokladfondant, perfekt tillagad med en hemmagjord vaniljglass.

Herregud, jag måste tillbaka.

Jag minns till och med vad jag åt.

Första rätten var en toast gjorde på parmesan med en tryffelkräm och hyvlad tryffel
Andra rätten var den bästa tryffelpastan jag ätit
Tredje var en perfekt grillad oxfile med, just det, tryffel
Efterrätten var en chokladfondant, perfekt tillagad med en hemmagjord vaniljglass.

Herregud, jag måste tillbaka.
Ursäkta sent svar här med…
Det låter toppen! Ska åka tillbaka nästa gång jag är i krokarna jag med

Tillbaka
Topp