• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Resa ut och in i Sverige med sin klocksamling

SeikoZ

Diamant
2-Faktor
Hej,

Vi kan väl vara överens om att ingen frisk människa reser utomlands med en samling på sju+ klockor. 😅

Jag förstår ifall kontrollen (samt eventuell tull/polis) på flygplatsen höjer ögonbrynen och undrar varför man har så pass många klockor med sig.

Reser man ut från Sverige händer det nog inte mycket ifall tullen eller polisen får för sig att rota igenom ens väska med klockor i. Men på väg in i Sverige så är risken stor att man blir misstänkt för smuggling. Så frågan är, hur kan man bäst bevisa att klockorna är ens egna och köpta i Sverige? Duger det med att jag innan eventuell resa utomlands filmar klockorna i känd svensk miljö (typ Centrala Stockholm) och på så sätt bevisar att klockorna har befunnit sig i Sverige innan resan utomlands?

Hej,

Vi kan väl vara överens om att ingen frisk människa reser utomlands med en samling på sju+ klockor. 😅

Jag förstår ifall kontrollen (samt eventuell tull/polis) på flygplatsen höjer ögonbrynen och undrar varför man har så pass många klockor med sig.

Reser man ut från Sverige händer det nog inte mycket ifall tullen eller polisen får för sig att rota igenom ens väska med klockor i. Men på väg in i Sverige så är risken stor att man blir misstänkt för smuggling. Så frågan är, hur kan man bäst bevisa att klockorna är ens egna och köpta i Sverige? Duger det med att jag innan eventuell resa utomlands filmar klockorna i känd svensk miljö (typ Centrala Stockholm) och på så sätt bevisar att klockorna har befunnit sig i Sverige innan resan utomlands?
Pröva att ställa frågan direkt till Tullverket. Statliga myndigheters serviceskyldighet innebär att de bör svara på din fråga, särskilt om den beskriver det du behöver ha svar på lite mera ingående och detaljerat.

Men risken finns att de säger "det beror på.." Dvs att de säger att det beror på flera omständigheter som klockornas värde, deras skick, mängden klockor osv.

Svenska Tullen kan nog ge bra info vad som gäller i övrigt inom EU också.

hur kan man bäst bevisa att klockorna är ens egna och köpta i Sverige? Duger det med att jag innan eventuell resa utomlands filmar klockorna i känd svensk miljö (typ Centrala Stockholm) och på så sätt bevisar att klockorna har befunnit sig i Sverige innan resan utomlands?
Har du köpt klockorna själv så har du troligtvis kvitto, swishöverföring (väldigt viktigt att man anger en specifik referens för betalningen) eller liknande som underlag men det enklaste sättet att undvika problem (av flera orsaker än bara tullmässiga) är att helt enkelt inte ha med sig hela samlingen på semestern. 😉

Vad det är för typ av klockor spelar säkert också stor roll så om det inte gäller lite dyrare klockor så har jag svårt att tänka mig att det skulle bli några problem.

Det är inte heller riskfritt bara för att du reser ut ur Sverige som svensk medborgare, landet du reser till kan mycket väl ha synpunkter på vad du för in i landet och jag minns att det var mycket skriverier om det kring Baselworld för ett par år sedan då den schweiziska tullen beslagtog många exklusiva klockor som folk hade med sig och ville visa upp.

Jag har rest in och ut från Sverige via många flygplatser i Europa med allt från 5 till 25 klockor i bagaget och bara haft problem 2 ggr och
båda när jag flög via Schweiz.
Alltså jag har inte gått genom tullen utan bara gjort en transfer och då behövt scanna handbagaget.
Båda gångerna ville dom se kvitton på klockorna trots att jag inte tog in eller ut dom ur alplandet vilket jag tyckte var märkligt.
Tog lite tid att förklara att det var mina personliga klockor och att jag samlade på enkla japanska ur och att klockorna hade mer eller mindre inget
värde alls.
Tillkallade även en lite mer kunnig person som konstaterade att det var japanska klockor och således inte något att bry sig om.
Faktiskt lite otrevlig upplevelse.
Tyskar, engelsmän, danskar, finnar svenskar o.s.v.verkar inte bry sig alls om hur många klockor man släpar runt och har t.o.m. lyckats med att ha en
JLC Atmos som handbagage och ingen frågade vad som var i väskan.
För mig har det varit problem 100% av gångerna via Schweiz och ingen gång via något annat land.
Så mitt råd är, håll dig undan från Schweiz.

Gör det inte. Var en journalist som blev stoppad i Schweiz ett år och fick betala moms på allt. Han var vansinnig men det hjälpte inte.

Som redan nämnts, det beror på land, och eventuellt på klockornas värde. Inom EU ska det inte vara något problem. För Schweiz, Storbritannien, och andra länder utanför EU: Kolla med respektive land. (Och svenska tullen, när det gäller återresan.) En del länder vill försäkra sig om att man inte tar in värdeföremål för att sälja så man måste "stämpla in" dem i landet, och sedan "stämpla ut" dem när man lämnar igen. (Gäller speciellt fordon t.ex.)
Att filma klockor i nån miljö har noll och intet bevisvärde.

Z
Gör det inte. Var en journalist som blev stoppad i Schweiz ett år och fick betala moms på allt. Han var vansinnig men det hjälpte inte.

Men som sagt Schweiz och där är dom galna på det viset.
Vet inte hur många gånger jag rest in och ur Sverige och många andra länder utan problem med ett gäng klockor i bagaget och ingen har höjt ett ögonbryn.

Att de ar kopta i Sverige bevisar ju inte att de ar lagligt ( och med lagligt menar jag beskattade enl svensk lag med tull och inforsel/forsaljningsmoms) inforda i Riket.
Du (eller nagon annan) kan ju ha handlat i tredje land och sedan smugglat.
Ponera du koper ett ur har pa KS som ar nysalt i USA. Inforselavgifter har aldrig betalats. Du stoppas vid inresa i Riket och avkravs importkostnader da du inte kan bevisa dessa erlagts en gang i tiden
Vem som ar skatteskyldig i ett sadant fall later jag vara osagt,men gissar du kommer kravas pa betalning och far i din tur driva process mot den du handlat av.

Som nagon skrev sa ar ju kvittokopior bra att ha. Tex pa telefon eller i pappersformat. Kopior pa garanticert dar det framgar det ar en svensk butik som nysalt likasa.
Det fragas ju pa olika forum hur man bast undviker att betala importkostnader.....

Men i realiteten sa tror jag riksen att raka ut for kontroll ar valdigt liten.

Låter ju helt stört, måste ju finnas någon process att få tillbaka den momsen..
Finns en lång artikel om just den händelsen.
Efter lite sökande hittade jag en artikel på Fratello om en sådan episod men har för mig att även HODINKEE skrev något när det begav sig: https://www.fratellowatches.com/beware-swiss-customs-targeting-baselworld-2019-attendees/#gref

Om man har den dokumentation som krävs borde det inte vara något problem att få tillbaka momsen, beroende på hur lagstiftning i berört land är skriven. Jag är dock inte jättepepp på att stå och försöka diskutera moms, tull och andra ekonomiska frågor med schweiziska tulltjänstemän, och då är jag ändå lagd åt det rättshaveristiska hållet!

Var försiktig om du reser till bananliknande republiker. Jag känner folk som fått slanta upp rejält till korrupt gränspolis.

Annars är det relativt safe om du bara har en vettig förklaring till varför du bär många klockor.

Schweiz är som sagt knepigt av förklarliga skäl.

Tack för alla svar. Jag kommer inte resa till Schweiz och totala värdet på samlingen når inte ens upp till en Rolex Datejust. Jag är mest orolig för att komma hem till Sverige och bli misstänkt för smuggling. Så ska ta och kontakta Tullverket och se hur jag vid eventuell ”slumpmässigt kontroll” kan enklast bevisa att klockorna är mina och köpta i Sverige.

Tack för alla svar. Jag kommer inte resa till Schweiz och totala värdet på samlingen når inte ens upp till en Rolex Datejust. Jag är mest orolig för att komma hem till Sverige och bli misstänkt för smuggling. Så ska ta och kontakta Tullverket och se hur jag vid eventuell ”slumpmässigt kontroll” kan enklast bevisa att klockorna är mina och köpta i Sverige.
Ta jämförelsebilder med en SKX så kan jag vittna om att de är dina 😉

Håller med föregående talare: Schweiz är det enda land som ställer frågor

Hej,

Jag säger bara rumpan, upp med dem i rumpan.

Jag säger bara rumpan, upp med dem i rumpan.
Eb2.jpg

Beror nog lite på var du flyger ifrån. Flög från Spanien till Sverige med 4 klockor i handbagaget och två på mig och ja de höjde på ögonbrynen lite men det var inte mer med det.

Beror nog lite på var du flyger ifrån. Flög från Spanien till Sverige med 4 klockor i handbagaget och två på mig och ja de höjde på ögonbrynen lite men det var inte mer med det.
Man får ju skilja på säkerhetskontrollen och tullen. Dom förstnämda är ju bara intresserade av vad som är tillåtet att medföra i handbagaget på flygplanet. Gissar att det var den spanska säkerhetskontrollen innan avgång som höjde på ögenbrynen och inte den svenska tullen efter ankomst.

Man får ju skilja på säkerhetskontrollen och tullen. Dom förstnämda är ju bara intresserade av vad som är tillåtet att medföra i handbagaget på flygplanet. Gissar att det var den spanska säkerhetskontrollen innan avgång som höjde på ögenbrynen och inte den svenska tullen efter ankomst.
Du menar att tullen ”to declare” på Landvetter någonsin varit öppen när man landar? Och även om den så var det så kan man inte bara gå förbi den?

Hej,

Kvitton?

Du menar att tullen ”to declare” på Landvetter någonsin varit öppen när man landar? Och även om den så var det så kan man inte bara gå förbi den?
Sjalvklart kan man "ga forbi/ga pa gront" oavsett om man har klockor Eller kokain I vaskan.
Ar tullen obemannad så finns det ett telefonnummer att ringa for vidare info.

Jodå, visst har den varit öppen (mer förr kanske?) men ja, man väljer ju ”grönt”. Det jag menar är att säkerhetskontrollen absolut kan höja på ögonbrynen åt sex armbandsur men det är ju inget otillåtet att medföra i handbagaget.

Tillbaka
Topp