• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resan mot Perfektion

Nu var det länge sedan jag skrev här på Klocksnack men har längtat efter att göra det igen. Här har jag fått massor av råd, tips och feedback, vilket jag är mycket tacksam för :) Jag drog igång ett klockprojekt för snart 2 år sedan, som växte till en fantastiskt klocka, vilken sedermera optimerats till så nära perfektion som möjligt.

Innan jag skriver vidare - Jag vill inte riskera kritik för att göra reklam eller annat fuffens, så jag kommer inte länka till någon hemsida eller erbjuda något, vill helt enkelt bara dela med mig eftersom jag tror det skulle intressera forumets klockfantaster så som det intresserat mig.

Alora, klockan North Sea har tagit min fulla uppmärksamhet och energi de senaste månaderna och är nu inne på andra generationens NS, som jag kallar NS02FD med exponerad kalender inuti en ”pillow case” i stål. NS02FD är den fulländade versionen och därmed den sista i serien och resan fram var inte enkel!

edit_IMG_8499_2-1400x710.jpg


Efter att ha mottagit de nödvändiga ekonomiska medlen för produktion, hittade vi löpande önskvärda design- och funktionsförbättringar som vi inte kunde strunta i. Vi visste att vår första produkt måste bli mer än fantastisk i syfte att bygga ett varaktigt varumärke, så dilemmat var såklart att antingen hålla deadline eller tillverka en klocka så bra att den skulle få folk att glömma förseningen vid leverans. Givetvis gick vi på det sistnämnda.

Vi började med att byta ut singelsafirglaset med ett antireflektivt ”double dome” glas i safir, som dessutom blev 0.5mm tjockare, vilket inte bara är tåligare men får urtavlan att poppa fram ur boetten på en vackert vis. Därefter lät vi konstruera om kronan till en solid stålkonstruktion med ”screw-down” lås och 1mm större diameter. En större krona harmoniserade bättre med boetten. Skruvningen känns riktigt stabil och fin.

ns-side-1_no_sloppy_seconds-1400x710.jpg


Eftersom min filisofi med E.C.Andersson Watch Co. är att konstruera klockor som ska funka i alla miljöer och tillfällen var de självlysande egenskaperna av stor vikt. Det fick oss att helt enkelt applicera ett tjockare lager med Lume i indexeringar och visare, dessutom förstorade vi indexeringarna för att synas bättre och göra urtavlan mer kompakt. För att göra urtavlan snällare mot ögat filade vi dessutom ned kanterna mellan tavla och kalenderring genom en liten sluttning. Innan vår första leverans graverade vi samtlgia klockor med individuellt produktionsnummer 1-250. Här slutar de enkla optimeringarna och de svåra tog vid :)

ns_nh_rubber_profile_front.jpg


Processen kring det mysteriska Seiko NH05

Under tillverkningen märkte vi av ett klurigt karaktärsdrag hos urverket. Jag tycker verkligen om Seiko NH05 eftersom det möjliggör häftiga designmöjligheter, så jag ville hellre gräva vidare i problemet än att byta ut det.

Trots att NH05 är byggt som en pansarvagn och tål det mesta, verkade det som att sekundvisaren inte alltid ville spela boll. Ibland gjorde den små hopp innan den skyndade tillbaka i rätt tid. Det hände främst efter handuppvrdining och kraftigare slag mot boetten. Vi gjorde alla tester vi kunde och passade på att regulera varje urverk för hand, vilket resulterade i en punktlighet som är otrolig! (har nu testat min NS02FD i 2 veckor utan att den tappat en minut, mer om det senare kanske). Utöver detta tillverkade vi en ny, solid metalhållare till urverket som skulle skydda den mot stryk och biffade till klämmorna till urtavlan så att stammen för visarna aldrig skulle utsättas för frikton mot tavlan. För att agera snabbt tog vi samtidigt bort sekundvisaren och lanserade nyligen klockan som ”North Sea NS02FD”, klockan med bäst punklighet hittills, jämförbar med bra mycket dyrare modeller!

1-1400x710.jpg


Däremot kunde vi inte släppa sekundvisaren helt. Vi fortsatte forska på NH05 och det visade sig mycket riktigt att detta var ett vedertaget särdrag för urverket. För mig lät det som en utmaning och besämde mig för att testa att krympa tuberna i centralstammen och tuberna på själva visarna. Dessutom tog vi fram en ny sekundvisare i alluminium som bättre höll balansen och som inte påverkades av bärande i vertikalt läge. Till vår stora glädje visade det sig att våra NH05 hade blivit botade från sin hicka och sekundvisaren flöt på som en najad på klart vatten, och NS01FD därmed sålde slut redan innan NS02FD hunnit bli klara (NH02FD inkom till lager i måndags).

Nu har jag fått skriva av mig lite! Hoppas det var någon som fann intresse av detta :)

Tack

/Erik

pvd-arm-1400x710.jpg
 

Bollkallen

Breitling
Låter spännande! Gillar att det faktiskt står på Svenska. Lite mer unikt då. Är faktiskt själv i färd med att designa en egen klocka, men när man ser den där vi man ge upp. Haha! Tror den skulle passa riktigt bra i svartblått gummiband och titan/silver boett med en mörkblå sunray dial. Men den är riktigt snygg som den är!
 
Stort tack för de fina komentarerna!
Bollkallen: Jag är säker på att du har något spännande att erbjuda, särskilt när du sätter igång designen och märker hur klockan formar sig under förloppet :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Intressant. Gillar dem mer och mer, inte minst Pvd-versionen. Kommer samtliga exemplar av North Sea som går att införskaffa nu och framöver från er sida att ha justerade verk?

Är det enbart den första serien i stål utan pvd som numreras?
 
Senast ändrad:
Läckert! Tycker verkligen om den boettformen! Nån bild på baksidan?

Kul att höra! Det finns en rad bilder på www.ecandersson.com/shop

Intressant. Gillar dem mer och mer, inte minst Pvd-versionen. Kommer samtliga exemplar av North Sea som går att införskaffa nu och framöver från er sida att ha justerade verk?

Är det enbart den första serien i stål utan pvd som numreras?

Samtliga modeller som erbjuds nu är med reglerade urverk. PVD-versionen tillverkades i 50 exemplar och är numrerad 1-50 :)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Det börjar ta sig!
Den nya modellen ser riktigt bra ut.
De små justeringarna gör verkligen en stor skillnad. Det ligger i detaljerna.
 

Bollkallen

Breitling
Stort tack för de fina kommentarerna!
Bollkallen: Jag är säker på att du har något spännande att erbjuda, särskilt när du sätter igång designen och märker hur klockan formar sig under förloppet :)
Jadu, än så länge är jag fast i design stadiet (och kommer nog vara kvar här ett bra tag). Helst hade jag velat vara med och skapa klockan själv på plats, så man kan säkerställa att allt blir som man vill. Bäst hade så klart vara att kunna göra allt själv. Men det hade resulterat i visare som går baklänges, böjda dials och annat kul, så det lämnas bäst de de som kan detta. Hur har du upplevt detta? Att hitta personer som ger rätt råd och tips? Jag menar det verkar finnas många som är egentitulerade experter på det här med urmakeri.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
@erik88andersson - jag tillhör en av de som starkt kritiserar "kickstarterklockorna" eftersom det är uppenbart att det alltid handlar om att bli nästa DW och tjäna pengar på bekostnad av kvalitet. Därför blir det här extra kul att läsa och jag lyfter på hatten. Ni verkar ha lagt ner ett gediget arbete och dessutom skapat en riktig snygg klocka. Bra där!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fin klocka och kul med inspiration från segling, havet och från den svenska kusten som vetter mot ett hav. Jag, som Radiomir-älskare ser likheter med vissa Radiomir-modeller. Huruvida du inspirerats av dem eller inte så har du utvecklat det vidare till en snygg klocka som känns rätt i det prisläget den ligger. Inspirerande läsning.
00019632.jpg
 
Stort tack allihop! Jag brinner verkligen för detta och kommer fortsätta med fler modeller och att alltid göra bättre för varje ny klocka, med alla erfarenheter det innebär att lansera produkt i en bransch med så många kompetenta konsumenter. Eftersom jag och de som jobbar med mig brinner för arbetet så känns det inte bråttom med lönsamhet, företaget får gärna växa långsamt.
 
Jadu, än så länge är jag fast i design stadiet (och kommer nog vara kvar här ett bra tag). Helst hade jag velat vara med och skapa klockan själv på plats, så man kan säkerställa att allt blir som man vill. Bäst hade så klart vara att kunna göra allt själv. Men det hade resulterat i visare som går baklänges, böjda dials och annat kul, så det lämnas bäst de de som kan detta. Hur har du upplevt detta? Att hitta personer som ger rätt råd och tips? Jag menar det verkar finnas många som är egentitulerade experter på det här med urmakeri.

Min erfarenhet är att "learning by doing" är vad som gäller. Självklart gjorde jag all typ av efterforskning före och under projektet, men det kommer alltd finnas utmaningar i varje kurva och det är vad som får kompetens att växa. Det är dessutom viktigt att man testar, ifrågasätter och laborerar efter egna idéer för att kunna skapa något som är unikt, även om 9 av 10 av dem slutar i att man får tänka om från grunden. Det märks ganska snabbt om någon verkligen bryr sig om sin produkt eller inte :) - Med det sagt så vill jag understryka att jag inte på långa vägar är fullärd!
 
Jag tycker det är en riktigt läcker klocka som ni har tagit fram, men har sekundvisaren försvunnit jämfört med den översta bilden där klockan ligger bland massa tampar?
 

Brunleif

Panerai
Superläcker tycker jag, men tror du inte att ni riskerar varumärkestvist med Edox :S?
Kronan är för mig alldeles för lik Edox logga för att det ska vara riktigt okej.
 
Topp