• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reseklocka, hur gör ni?

max

Dancing Queen
Skulle vilja påstå att Sverige är bland de tryggare länderna i världen och därför är risken mindre på hemmaplan, dessutom så vet man oftast vart man ej bör befinna sig för att minimera risken, något som ibland kan vara svårt utomlands. Sen har vi alltid turistfaktorn, bättre att råna en random turist än en lokal förmåga.

jo självklart, men det gäller ju om man har en klocka för 200kkr och en för 20kkr, då kan det ju vara lämpligt att lämna den för 200kkr hemma.
Nu talar vi ju dock om en klocka för 20kkr, och två för ca 40kkr.
Han kommer ju bara att bära en klocka åt gången vilket betyder att rån av turist /val av fel område för nattpromenad resulterar i att han blir av med lika mkt pengar på om oq:n eller subben blir stulen.
Hade han burit alla klockor på sig varje dag så skulle ju ekvationen fler klockor bli större förlust men antar att han inte har för avsikt att göra det.

Att klockan ligger tämligen tryggt hemma är ju sant, men easy ska som sagt ner till välbekanta områden och att gömma en klocka så att en eventuell inbrottstjuv inte hittar den bör vara tämligen lätt.
I hans fall tycker jag därför att behovet är den enda faktorn, känner han att det är gött att ha alla tre med sig så ser jag inget hinder i det.

För att klockorna och andra värdefulla/viktiga prylar ligger i bankfacket, inte i hemmet.
Ahaaa ajuste :facepalm:
Trodde att det bara va jag som lägger in klockan i bankfack varje kväll ifall man skulle få inbrott medans man sover.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Jag tar nåt vattentåligt och stryktåligt, typ alltid min mångsidiga YM mid, o oftast inget mer, men ev en renrasig dress om det ska firas nåt särskilt...
 

Josef B

Bestraffaren
max

Det jag också menar är risken med incheckat bagage och handbagage, som lite på måfå kan stjälas och hamna till en annan destination, på flygplatsen osv. Självklart finns risken i Sverige med, ja egentligen överallt.
 
Imorgon åker jag till Spanien.
Känner spontant att det är lite töntigt att släpa med sig tre olika dinkor för 8 dagars utlandsvistelse



wat_gif_by_ryla_sehn.gif
 

maxmol

Panerai
Jag röstar på 5513. Är inte anledningen man har en vintage rolex att man vill sitta i en tapas bar, trattori eller dylikt. Njuta av hur solen ger en själv och klockan rätt patina samt dricka trevliga viner och ljuga på ett språk ur den latinska språkstammen?
 

jabla

Sarlacc
Brukar köra med min GMT, faller under radarn för de flesta tjuvar och går att variera med inlägg och band.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag brukar ta med två klockor och lite extra band. -En beater och en lite stiligare. Det känns lite löjligt att ha med mer än två klockor.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag drar till Marbella imorgon. Ses där?

Tror det blir SMP och 16613 som följer med.
 

Emil

Cartier
De gångerna jag är ute och reser så plockar jag på mig "en" klocka för behovet och åker!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Sist jag åkte på semester handlade jag ny klocka för ändamålet. Hoppas kunna göra samma sak nästa gång;) En klocka är alltså mitt tips.
 

Pleximannen

Cartier
Jag tar alltid en klocka. Det kan vara olika på olika resor men brukar inte känna nåt behov av att kunna byta under resan. Det enda undantaget är om man behöver nåt dressigt under resan - då kan det bli två men det är sällsynt för min del.
 
Topp