• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resereportage - Aleks och Leben besöker Bremont

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det bör väl bli någon av de något billigare modellerna - annars kan det nog vara svårt att få ihop en riktig passaround(?).
Solo, Airco eller Supermarine S300 kanske? Även om det främst är deras Endurance och Boeing-modeller som fastnat på näthinnan tidigare så är jag intresserad av märket i stort.
 
Senast ändrad:

Mattan

Panerai
Fan vad trevlig fredagsläsning medan man väntar på käket. Hade inte bear grylls en bremont i något av sina program?!
 

PCB

Audemars
Är ju egentligen samma sak, bara att man behöver en rejäl press för att stansa ut boetterna. Om jag spånar fritt borde det i längden löna sig att stansa ut boetterna, men större investering.
Samma sak är det ju inte!
går ju åt mycket mer maskintid på det sätt Bremont jobbar,
Så dyrare metod borde det vara.
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Samma sak är det ju inte, går ju åt mycket mer maskintid på det sätt Bremont jobbar,
Så dyrare metod borde det vara.
Beror helt på hur fullbelagd maskinen är? Samma moment ingår om vi då bortser från stansningen. Grov-fräsa och -svarva går snabbt.
 

PCB

Audemars
Beror helt på hur fullbelagd maskinen är? Samma moment ingår om vi då bortser från stansningen. Fräsa och svarva går rätt snabbt.
Lär ju bli en flaskhals , med så många moment i samma maskin, pressningen av ämnen kan stort sett vilken mekanisk verkstad som helst tillhandahålla, men det, blir en helt annan disskution:)
 

Visby

Omega
Jag vart övertygad när jag såg 800 högtalaren i bakgrunden :happyhappy:
800bremont.jpeg
Tänkte precis likadant! 800, då har man stil
 

danne10

Panerai
2-Faktor
Jag är ju väldigt förtjust i Jaguar och klockor men de Jaguar brandade klockorna har haft (kraftig underdrift) haft en del övrigt att önska. Kul att se detta reportage och se ett kul samarbete av två märken med brittiska rötter

The Bremont-Jaguar E-Type Lightweight is a limited edition of 6 watches in white gold created by Bremont in celebration of the introduction of 6 special E-Types Jaguar created using dormant chassis numbers. The cars are built to the exact specification of the last Lightweight E-type produced in 1964 and will be hand-crafted at the original home of the E-type, Jaguar’s Browns Lane plant in Coventry, England. The watch on the other hand features a contemporary case in white gold and aluminium and an automatic movement developed with LaJoux-Perret.
 

Visby

Omega
Tusen tack för ett superrapportage:) Vet ni om det finns recensioner avseende kvallen på deras in-house? Kan de mäta sig med motsvarande schweizare på gällande prisnivå?
 

PCB

Audemars
Du delar inte min åsikt att det med volym blir lönsamt att lägga till mer specialiserade produktionsmoment? Helt ok.
nej ,det blir med volym effektivare med klippta ämnen, och enklare efterbearbetning,samt att risken för flaskhalsar minskar.
hur gör ni på Bolm?
 

PCB

Audemars
Med specialiserade produktionsmoment menar jag fler specialiserade maskiner.
menar vi samma sak?
förlåt mej har har lite svårt med tillverkningslingot,inget jag känner igen från mina 20 år på Volvo personvagnar..
hur ser processen ut hos er på Bolm?
klipper ni först?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
menar vi samma sak?
förlåt mej har har lite svårt med tillverkningslingot,inget jag känner igen från mina 20 år på Volvo personvagnar..
hur ser processen ut hos er på Bolm?
klipper ni först?
Det är helt omöjligt att svara på vad som är billigast utan att veta volymer och maskintid. För Bremont har det säkert, jag gissar, varit billigast att utgå från stänger och fräsa/svarva i CNCn. Med större volymer är det säkert lönt att stansa ut råämnet. Detta är det enda jag påstår så förstår inte din fientlighet. Tror vi är färdiga här nu, tillför inte ämnet något.
 

PCB

Audemars
Det är helt omöjligt att svara på vad som är billigast utan att veta volymer och maskintid. För Bremont har det säkert, jag gissar, varit billigast att utgå från stänger och fräsa/svarva i CNCn. Med större volymer är det säkert lönt att stansa ut råämnet. Detta är det enda jag påstår så förstår inte din fientlighet. Tror vi är färdiga här nu, tillför inte ämnet något.
fientlighet? förstår inte ?
funderar lite över tillverkningsmetoden och du ville vara med i disskutionen.
hade varit genuint intressant att höra från ägaren själv,hur ni gör på Bolm.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Helt ok, vissa modeller är riktigt trevliga. Alltid svårt att skapa stringens och cred utan ett riktigt arv. Får lite mycket storytelling/action/lifestyle-vibbar men de verkar sköta det rätt snyggt och det funkar säkert. Tycker dock tex att RL har lyckats mycket bättre.
Håller faktiskt med. Sköna och entusiastiska killar som äger märket men en och annan story kryddas säkerligen lite.
Man rycks dock gärna med i deras storys då dom är så pass entusiastiska. Roligare än någon corporate-nisse på något schweiziskt anrikt märke som ska hålla låda.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
De nämnde det lite kort och berättade att de skadade deras varumärke. Men de blickar framåt och ser fram emot att leverera ett inhouseverk så snart som möjligt.

Tror att det är den absolut bästa strategin att hantera det på. Pratade de något om vem/vilka de ser som sina stora konkurrenter av de andra tillverkarna?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
fientlighet? förstår inte ?
funderar lite över tillverkningsmetoden och du ville vara med i disskutionen.
hade varit genuint intressant att höra från ägaren själv,hur ni gör på Bolm.
Det moment som går långsamt borde väl vara flaskhalsen? Fick lite för lite beskrivning ovan för att kunna hänga med i bilderna men oftast är det väl stans, grov CNC, fin CNC, manuell polering.

Då är det ju den manuella poleringen och utbildningen av personalen som tar längst tid, alltså blir flaskhalsen där. Om vi tar den enda boettverkstan jag besökt så tar det 10 år att lära sig tekninen och 30 år att bli ”mästare”, säger sig självt att flaskhalsen då blir där. Om det däremot inte sker handpåläggning så är det väl skit samma cart flaskhalsen blir? Man måste väl ändå CNCa i slutet?
 
Topp