• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resereportage - Aleks och Leben besöker Bremont

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De nämnde det lite kort och berättade att de skadade deras varumärke. Men de blickar framåt och ser fram emot att leverera ett inhouseverk så snart som möjligt.
Det var ju Bremont som gjorde bort sig i sin marknadsföring, inte de som ifrågasatte marknadsföringen. Helt idiotiskt att kalla något ”handtillverkat” eller inhouse om det inte är på det viset i verkligheten, finns ju massa märken som kör ETA utan att skämmas.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Det moment som går långsamt borde väl vara flaskhalsen? Fick lite för lite beskrivning ovan för att kunna hänga med i bilderna men oftast är det väl stans, grov CNC, fin CNC, manuell polering.

Då är det ju den manuella poleringen och utbildningen av personalen som tar längst tid, alltså blir flaskhalsen där. Om vi tar den enda boettverkstan jag besökt så tar det 10 år att lära sig tekninen och 30 år att bli ”mästare”, säger sig självt att flaskhalsen då blir där. Om det däremot inte sker handpåläggning så är det väl skit samma cart flaskhalsen blir? Man måste väl ändå CNCa i slutet?
När du och jag hälsade på Arnold and Son tänker du på? :)
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Det var ju Bremont som gjorde bort sig i sin marknadsföring, inte de som ifrågasatte marknadsföringen. Helt idiotiskt att kalla något ”handtillverkat” eller inhouse om det inte är på det viset i verkligheten, finns ju massa märken som kör ETA utan att skämmas.
Använder GS ETA?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Det var ju Bremont som gjorde bort sig i sin marknadsföring, inte de som ifrågasatte marknadsföringen. Helt idiotiskt att kalla något ”handtillverkat” eller inhouse om det inte är på det viset i verkligheten, finns ju massa märken som kör ETA utan att skämmas.
Så är det. Dom berättade att det blev en del ”nasty comments” på ABTW och Hodinkee pga deras miss
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så är det. Dom berättade att det blev en del ”nasty comments” på ABTW och Hodinkee pga deras miss
Rätt mycket men framförallt var det en brittiskt skriven artikel skriven av brittiska urmakare som snurrade runt. Britterna är ju bäst i världen liksom, man kan inte säga att saker är tillverkat i UK hur som helst.
 

PCB

Audemars
Det moment som går långsamt borde väl vara flaskhalsen? Fick lite för lite beskrivning ovan för att kunna hänga med i bilderna men oftast är det väl stans, grov CNC, fin CNC, manuell polering.

Då är det ju den manuella poleringen och utbildningen av personalen som tar längst tid, alltså blir flaskhalsen där. Om vi tar den enda boettverkstan jag besökt så tar det 10 år att lära sig tekninen och 30 år att bli ”mästare”, säger sig självt att flaskhalsen då blir där. Om det däremot inte sker handpåläggning så är det väl skit samma cart flaskhalsen blir? Man måste väl ändå CNCa i slutet?
jo,
tänkte bara som liten tillverkare,så reagerade jag över det komplexa arbetet,som läggs på just bara boetttillverkningen,
har egentligen inga värderingar vad som är mest ekonomiskt effektivt.
Konstaterade just bara att Bremonts sätt nog är ovanligare än många andra tillverkares.
men Britter är inte som alla andra:) och det tycker jag är rätt roligt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
jo,
tänkte bara som liten tillverkare,så reagerade jag över det komplexa arbetet,som läggs på just bara boetttillverkningen,
har egentligen inga värderingar vad som är mest ekonomiskt effektivt.
Konstaterade just bara att Bremonts sätt nog är ovanligare än många andra tillverkares.
men Britter är inte som alla andra:) och det tycker jag är rätt roligt.
Små volymer också, påverkar säkert förfarandet.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag gillar Bremont - eller rättare sagt jag vill hemskt gärna gilla allt de gör men det är något som gör att det där lilla sista saknas. Det kan mycket väl vara så att man behöver ta steget från att titta på internetz-bilder till att prova dom i det verkliga livet för att fullt ut uppskatta dom. Spontant verkar de lite stora - men det är många klockor idag... Sedan så är tavlorna lite, hmm... tillbakadragna (på gott och ont)

Med det sagt, en passaround hade varit mycket trevligt för att fler intryck. Det lär väl aldrig ske, men får ni till en med deras absolut bästa klocka (och en av mina topp-10 i klockvärlden), Codebreaker, så PMa hur jag går till väga för att muta till mig en plats ;)

65A7F7A7-D68D-4CFF-ABA9-586E889B9FA5.png


Edit: tack för reportaget :)
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Sammanfattande tankar.
Väldigt trevligt klockmärke. Bra modeller om än kanske lite stora. Det har väl iofs sin förklaring att flygare och militärer behöver lite köttigare grejer för ”visability”? Alltid kul med engagerade ägare, Nick brinner för sina klockor och sitt märke och är mäkta stolt över att klockorna till rätt stor del används militärt.
Att ta hem klocktillverkningen tillbaka till England (de va ju rätt stora i den industrin för några 100år sen) verkar var en stor grej. Att slutligen få göra en helt egentillverkad klocka med inhouse är helt klart en drivande faktor.
Engagemang, öppenhet, känsla för detaljer samt den militära ”beater”-känslan är nog de ord som passar bra in som definition av märket.
Att stå och dricka the med en av grundarna när man snackar lite vintagebilar kändes fullkomligt normalt.” :)

Vi ska se om vi kan få/köpa en klocka till passaround. Finns intresse för det?

Btw fick jag loss en del från fabrikslinan. Lite oklart vilken klocka det skulle bli. Lägg lite tid och skriv ärliga tankar om märket så skicka jag hem den till dig. En kul detalj att parkera i klocklådan? Jag är enväldig domare :)

(Det är bara flottiga fingrar som besudlat den. Putsar upp den innan leverans)
21D3F60D-3C83-489F-97A4-9EAB6EF020B7.jpeg
7D451638-3FD1-45A4-9BC8-80810D807D3B.jpeg
Jag är iallfall lätt på en passaround om det är möjligt!
 
Topp