• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resereportage Amsterdam. Många klockbilder!

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Tjenare! Jag och min polare här på KS @dräpdrulle fick för oss för cirka 2 veckor sedan att vi måste dra på en klockresa. Vi har flera gånger träffats i Göteborg och klämt på klockor på Bergströms och Jarl Sandin men efter några gånger så har man ju redan sett allt! Nu fick vi för oss att åka till Amsterdam för att klämma och känna på alla de mest spännande klockorna som finns i världen.


Planet lyfte 12:15 från Landvetter. Det tog cirka 1 timme och 20 minuter till Amsterdam.
Det första jag ville kolla var en rolex botique på Schipol Airport. Priserna sägs vara bland de bästa du kan få i världen. En sub 114060 ligger på strax över 53 tkr!
IMG_1536.jpg

Tyvärr ingen sub inne men en fantastisk reverso!
IMG_1537.jpg

Upplever för övrigt lite svårt att få till bra wristshots inne i klockaffärer. Tycker ljuset är lite knepigt :)

Sedan tog vi ett tåg till city och därpå promenerade till vårt hotell Die Port van Cleve.

Alright. Min vän @dräpdrulle som har varit i Amsterdam några gånger tidigare har en lista på de 10 bästa restaurangerna och 10 bästa klockaffärerna i stan. Dags att besöka ett märke som jag alltid har gillat, Nomos!
IMG_1549.JPG

IMG_1538.jpg

En trevlig farbror där inne som visade oss runt i sin lilla affär. Mycket intressant!

Sedan var vi riktigt hungriga och relaxade mest på hotellrummet resten av dagen. Dagen därpå var mycket mer intressant!
IMG_1549 (1).jpg

Uber in till en väldigt exklusiv gata med många fina märken!
Vi började hos IWC. Champagne bjöds det på! Vi handlade inte ens..
IMG_1574 2.JPG

IMG_1579 2.JPG

IMG_1586.jpg

Mer champagne! Kändes fel att lämna men Patek låg diagonalt framför och vi var riktigt sugna på att klämma på några modeller. Här inne var det en väldigt otrevlig farbror. Innuti butiken så fanns det en soffa:
IMG_1551.jpg
Vid soffan så låg en Iphoneladdare och min Iphone hade knappt några batterier så jag lånade den en snabbis. Farbrorn frågade mig om det var min mobil och jag sa "ja". Då sa han "Bye". :D

Som tur är så hann vi klämma lite!
IMG_1567.JPG

IMG_1678.JPG

Denna gillade vi. Notera den starka sekundervisaren i kontrastfärg!

Nåväl, nu börjar vi bli riktigt hungriga. Min vän tar upp sin lista med 10 bästa restaurangerna. Tydligen ett hamburgareställe att inleda med! Detta var den godaste burgaren jag någonsin ätit.
IMG_1631.JPG

Efter att vi suttit i 10 minuter knäpptysta och ätit burgaren så blev vi båda mer religiösa än någonsin och kunde snabbt därpå gå till vårt favoritmärke (iallafall efter att ha klämt nu) Lange! Wow alltså, sicka fina dinkor! Såg att @Niklas hade en jättefin dressare till salu också. Får bli klar med min utbildning innan jag skaffar en tror jag. :)
IMG_1587.JPG
IMG_1564.jpg
IMG_1563.jpg
IMG_1561.jpg
IMG_1557.jpg
IMG_1556.jpg

Beklagar några kassa bilder :)
Nu var det dags å dra tillbaka till rummet igen och relaxa och förbereda sig inför morgondagen.
IMG_1578.jpg

Frukost!
@dräpdrulle kikade på sin lista igen med bästa klockbutiker. Nu var det dags för en vintagebutik. Detta var väldigt spännande!
IMG_1597.jpg
IMG_1598.jpg
IMG_1599.jpg
IMG_1602.jpg
IMG_1603.jpg
IMG_1605.jpg
IMG_1606.jpg

FullSizeRender.jpg

Min vän blev brutalt sugen på denna vintage suben! Återigen beklagar jag för kassa bilder :)

Vidare for vi mot en AP , RM och VC - botique.
IMG_1569.jpg
IMG_1570.jpg
IMG_1571.jpg
IMG_1572.jpg
IMG_1573.jpg
IMG_1574.jpg
IMG_1609.JPG

Intressant butik!

En annan butik vi besökte kort därpå var en som hette "Tourbillion".
IMG_1567 (1).jpg
IMG_1566.jpg
IMG_1565.jpg

Älskar skylten "Price on request". Kunde inte låta bli att fråga på ett ungefär vad drozen kostar. Fick svaret kort därpå när jag frågade om jag fick prova den "If you are intressted in buying the watch I would gladly let you try it but this watch starts on 500 000 EUR". Skulle inte tagit på mig mjukisshorts och träningsskor kanske! Aj Aj!

Den sista butiken som vi besökte var en JLC butik.
IMG_1554.jpg

Det första som jag blev brutalt imponerad på var denna klockan. Den går på .. ingenting!
IMG_2160.PNG

Det andra var denna. Det är en automat fast med en tickande sekundervisare. Håller tiden som en quartz!

Detta var allt vi hade att bjuda på. Vår slutsats blir att Amsterdam är absolut en stad man ska besöka om man är klockintreserad. Servicen är helt enorm. Det regnade ena dagen och då fick vi med oss ett Patek-Philippe paraply från butiken trots att vi inte handlade något. Tyvärr lämnade vi tillbaka det som så hederliga vi är ;) . En annan sak att nämna var I JLC butiken där de erbjud sig att ordna transport till en annan butik som hade en modell som inte fanns inne där. Champagnen flödade också :D

Hoppas ni fick en grym midsommar igår mina klockvänner och hoppas att ni någon gång åker iväg till Amsterdam i klocksyfte. Rekommenderas!!
 

Bilagor

  • IMG_1566.jpg
    IMG_1566.jpg
    100.1 KB · Visningar: 118
Senast ändrad:

NDJD

Cartier
2-Faktor
Trevligt!

Hur ligger Amsterdam till prismässigt jämfört med t.ex Stockholm? Hade ni några referensmodeller ni jämförde mot priset på hemmaplan?
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Trevligt!

Hur ligger Amsterdam till prismässigt jämfört med t.ex Stockholm? Hade ni några referensmodeller ni jämförde mot priset på hemmaplan?

Använder alltid 114060 som refernsmodell!
Stockholm: 66500 SEK
Flygplatsens tax-free: 5702 EUR
I butik i Amsterdam: 6900 EUR

Hälsningar
Michael
 

par

Patek
2-Faktor
Hehe, berätta gärna mer! Hade du PP på dig? :)
Hade Cartier dykare på mig om jag minns rätt. Tror han var för dåligt insatt för att förstå att den inte är kattpiss heller:)
Han var ganska reserverad, ganska nonchalant ointresserad stil. Jag berättade ungefär att jag även tittat på VC och ALS under dagen och typ "jämför modeller inom samma område". Han ville gärna prata om att Patek var något helt annat, en Patek är en Patek osv, en egen liga.
Själv tror jag man ska vara väldigt ödmjuk inför andra varumärken vilket många också är, har man det genuina intresset inser man det.
Tror han mjuknade något när jag berättade vilket verk som satt i 6000G vilket han inte kunde själv.
 

par

Patek
2-Faktor
FÖr övrigt kan jag bara hålla med om servicen, svårslaget! ALS butiken(vad den nu hette) bjöd med mig till fabriken några veckor efter jag varit där.

Annars blir man bara mer och mer sugen på en RM, så jäkla bra.
 

Wiliamo

Panerai
Trevlig kvällsläsning for sure! Tack för det. Amsterdam är för min del ett ganska högt prioriterat resemål inom en snar framtid och på klockspanarfronten verkar det ju finnas en del gottis! Ska ha det i åtanke när jag åker :)
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kul resa och bra reportage. När jag var där hann jag bara med att gå till Gassans ( samma som på schipol) butik i Amsterdam. De var väldigt snabba med att pruta ned sina butikspriser till flygplatspriser ( om jag minns rätt var skillnaden 13-14%)
 
Kul, bra inlägg!
Tror dock inte på att JLCn "håller tiden som en kvarts", fin är den dock. Dead beat seconds måste vara den mest meningslösa komplikationen man kan bygga. :)
Precis, den håller inte tiden som en kvarts! Men en helt onödig komplikation är det inte. Den "hoppande sekunden" är ett resultat av ett Constant force escapement som utlöser kraft varje sekund. Finns de som utlöser kraft var 8e sek och 1 min varianter. Constant force gör att det alltid kommer lika mycket kraft till balansen oavsett hur mkt kraft fjädern ger till löpverket, vilket gör att klockan går mer precist över tid. Så helt meningslös är det inte! ;)
Själv tycker jag att det är en coolare komplikation än en tourbillion.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis, den håller inte tiden som en kvarts! Men en helt onödig komplikation är det inte. Den "hoppande sekunden" är ett resultat av ett Constant force escapement som utlöser kraft varje sekund. Finns de som utlöser kraft var 8e sek och 1 min varianter. Constant force gör att det alltid kommer lika mycket kraft till balansen oavsett hur mkt kraft fjädern ger till löpverket, vilket gör att klockan går mer precist över tid. Så helt meningslös är det inte! ;)
Själv tycker jag att det är en coolare komplikation än en tourbillion.
Ta k för infon! Häftigt, visste inte att det påverkade tidhållningen positivt. Jag förstår ju såklart att det är en komplicerad mekanism som ligger bakom och är man urmakare tycker man säkert det är ascool. :)
 
Topp