• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resereportage - Jaeger-LeCoultre med KRONS & Nymans Ur

Ernesto

Patek
2-Faktor
Dummaste jag hört. Låter mer som att pissa på "sin" AD genom att sälja klockan som förmodligen fixade resan, för att typ 1v innan resan lägga ut en wtb på jlc. Lite ångerfull? Hela situationen är rätt komisk.

Lugn nu D.

Jag fick inbjudan nästan en månad innan jag köpte klockan, hos en annan AD. Innan jag ens hade funderat över en JLC.

Fast du vet väl mer än jag om mig själv?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja, fullt så enkelt är det inte.
https://www.hodinkee.com/articles/the-jaeger-lecoultre-tribute-reverso-duo
Sedan finns det en liknande Ultra Thin som är WG.
OK, jag blandade dessutom ihop modellen med denna:
image.jpeg
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Tack för trevligt reportage och fina bilder! Hade gärna åkt på en sådan resa. Får man en inbjudan och sedan betalar man själv eller är det all inclusive?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tack för ett trevligt reportage och fina bilder! Önskar man fick göra detsamma någon gång. :)

(Lite märklig stämning i tråden, känns inte riktigt som KS-andan o_O)
 

Igge

Panerai
Tja nördar,

Jag flög upp ur sängen 03:30. Jäkla alarm... En snabbdusch för att därefter skynda mig mot flygbussen. Tio klocknördar och en vardera ur personalen från KRONS samt Nymans Ur. Vad mer behövs för en fantastisk resa?

image.jpeg
image.jpeg


Ett besök hos Jaeger-LeCoultre Genève Boutique

Efter en god lunch där glasen aldrig stod tomma och portionerna bara blev större efter varje tallrik som kom ut var det dags för ett privatbesök i deras butik i Genève. Bakom stängda dörrar togs vi om hand av ett par anställda samt Jaeger-LeCoultre's senior sales manager Erwin Sies - en mycket sympatisk man. Vi fick titta och klämma på alla klockor som vi ville. Extra kul var det att det fanns klockor som vi aldrig ser i Sverige. Exempelvis Jaeger-LeCoultre Montre Extraordinaire la Rose - en klocka som liknar en blomma tillverkad av diamanter. Varje sten monteras för hand. Minst sagt en extraordinär klocka.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Vinprovning

Nu var det dags att smälta alla intryck med en resa ut till vintillverkaren Château Le Rosey som är beläget i Bursins mellan Genève och Lausanne. I ett gammalt slott. Vinprovning stod på schemat! Vi fick prova en hel del olika viner med guidning av en skön liten lirare och en av tillverkarna. Vinet fick godkänt av mig, som inte ens dricker vin vanligtvis. För mig som är intresserad av hur saker och ting fungerar bakom den färdiga produkten var det spännande att se hur tillverkningen går till. Och att träffa människorna bakom produkten.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg


Vallée de Joux

Efter en lång dag var vi framme på Hotel Les Horlogers i Le Brassus. Granne med Audemars Piguet och lite längre upp låg Patek Philippe's fabrik för Grand Complications. Längre ner låg exempelvis Breguet och Blancpain. Allt var oerhört harmoniskt. Det låg en liten dimma i dalen - precis som på film.

image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg


Wrist shots

Självklart passade jag på att fota några av mina medresenärers klockor. Håll till godo!

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Vi kör en liten paketöppning innan jag går på del två i ett nytt inlägg. En souvenir från Schweiz köptes. Vad blev det då? Rävarna på Wall Street bär märket, hipsters bär märket och det är ett märke som alla klocknördar bör ha i lådan. Batteridriven och lite vattentät. Inget fancy, utan det handlar bara om en plastklocka - Swatch.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Tja Nörd ;)
Grymt inlägg.
Tack för att du delar.
/i
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tack för trevligt reportage och fina bilder! Hade gärna åkt på en sådan resa. Får man en inbjudan och sedan betalar man själv eller är det all inclusive?

Uppenbarligen en återkommande kund @Ernesto, Mao väl investerad resa för representanten no doubt. Om det är all inklusive så är det med all rätt :) Sales när det är som bäst.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Kul resa @Ernesto och tack för att du delade med dig av den! Vore en liten dröm att göra samma sak. Angående stämningen i tråden känns det mest som den svenska avundsjukan råder... Kul att du har bra relation med Krons/Nymans och nu lär väl suget på en JLC inte blivit mindre igen :)
 
Topp