Vissa av er kanske uppmärksammade att ett eventuellt resereportage skulle komma i slutet av den här veckan, well, här är det.
Börjar med en bild på området jag var i, observera att det finns tre byar, men alla tre "tillhör" samma skidsystem.
Vi har lite av en tradition inom familjen att åka skidor varje år, de senaste åren har det blivit alperna istället för det högst mediokra svenska fjällen. Svenska fjällen passar bra till småfamiljer med barn som är i nybörjarfasen av sin skidåkning. Att ta med en småfamilj med barn i nybörjarfasen till alperna är som att bjuda en 18 åring på en flaska vin för 600kr, man uppskattar inte det i den graden man borde. Jag såg alltför många nybörjare ploga sig nerför röda- och blåa backar(måste klargöra bara att blåa backar i alperna kan vara som röda backar är i Sverige, ibland), många gånger var benen så pass utspridda att rumpan nästan nuddade backen, tyckte synd om dom.
Vi åkte med ett charterföretag vid namn av Langley, eftersom föräldrar är lite bekväma av sig har vi nästan alltid kört med charterföretag vid en alpenresa. Jag kan förklara hur en standarddag kan se ut.
Dagen börjar med frukost på hotellet, frukosten är ungefär som en mindre Scandic-frukost, sedan kommer en Langley skidguide in och berättar om dagens väder och lite annat matnyttigt som kommer ske under dagen.
Efter frukosten har vi gemensam skidåkning fram till 15.00, där skidguiderna visar sina personliga godbitar av berget och lunchrestaurang.
Sedan bär det av till afterskin på antingen hotellets bar eller någon i närheten och sedan avslutas dagen med en väldigt god och bra middag på hotellet.
Nu har jag babblat tillräckligt mycket, nu kommer höjdpunkten av resan, utsikten.
Alla bilder är tagna med en Iphone 6.
Vi börjar med utsikten från hotellet, det var förövrigt en rätt så fin seg uppförsbacke till liftarna, man var bra svettigt dom första dagarna, haha.
Det snöade rätt så bra den första skiddagen, vilket var välbehövligt med tanke på den lilla snömängden vi hade fått, i dalen var det 30cm och på toppen 90cm. Vilket kan jämföras med tidigare år då det nästan har varit två och upp till tre gånger så mycket snö vid samma period tidigare år.
Som tur var så öppnade himlen upp sig på dag två och fortsatte attlysa upp backarna resten av veckan.
Behöver ingen direkt bildförklaring utan låter bilderna tala för sig själv.
Lite svårt och se men nere i dalen har vi den berömda Lac Du Chevril och med dess damm som försörjer 100 000 hushåll med el.
En bra panoramabild som visar den fantastiska utsikten som man har oavsett hur man vrider på huvudet.
Och här ni självaste dauit.
Höjdpunkten på resan.
Skidorna som användes, Rossignol Soul 7, dessvärre fanns det inte alls tillräckligt mycket snö för att åka offpist, det som fanns blev man tvungen atttura någon timme eller så.
Och sedan den obligatoriska varma chokladen, ingenting slår en kopp med varmchoklad efter att ha åkt skidor hela dagen.
Bilden jag kanske är stoltast, ibland lyckas man ta bilder.
Nu går vi över till lite samhällsinformation:
Bästa backarna:
Rosolin, ligger uppe på Glaciären, skidklubben brukar träna därute. Extremt bred och allt som oftast bra pistat lite halvflack vilket gör det perfekt för att köra stora carvingsvänger, om du vill åka ensam är det dit du ska. Genipy, längsta backen tror jag, grön och lite som Rosolin bara längre och mer folk.(fransmännen har lite problem med att pista, italienarna däremot, där har du några som tar pistningen på blodigt allvar.)
Bästa lunchrestaurangen:
La Pignatta, deras pizzor och speciellt hamburgaren var väldigt goda, smakade aldrig på den men dem är kända för en pizza med honung ovanpå, dyrt däremot på 17€. Låg lite halvdåligt till däremot, låg i Val Claret men du blev tvungen att gå en bit in i byn.
Bästa afterskin:
La Folie Douce eller Hotell Victors i Val d'Isere.
Douce är kända är ett väldigt känt afterski ställe, alltid bra drag och din plånbok gapar tom efter två öl, jag betalade tror jag 12€ för en öl. Hotell Victors är ett Langley hotell och om du vill träffa likasinnade, skibums och mycket skandinavier är det Victors som gäller, öl kostar 5,5€. Här är en bild på La Douce innan det har öppnat, du lär inte missa det om du är i närheten. Ett litet headsup bara, en ryss frös ihjäl när han skulle "gå" hem(det ligger mitt uppe i backen) från La Douce när vi var där.
Bästa Fiket:
Maison Chevallot, väldigt goda bakverk med ett stort utbud och inte alltför dyrt, fanns internet på fiket också. Den bästa chokladen fanns på La Tovière, sådär lagom tjock med en rik chokladsmak, god grädde och sedan smarties ovanpå
Bästa och enda(?) klockaffären: Frojo i Val d'Isere, tyvärr fick jag inte fota klockorna i butiken men som ni ser hade de lite av varje, han som servade mig pratade bra engelska och jag fick prova det mesta som fanns i butiken.
Val d'Isere som stad är väldigt trevlig, allting finns här, tre vårdcentraler, två eller tre mataffärer, mycket klädbutiker(många är däremot rurski burski anpassade, till ryssar alltså). Angående ryssar, dom är lite unika, för det första bär männen kvinnornas skidor, kvinnorna har extremt tajta täckbrallor eller glansiga jackor med pälskrage, dom använder sig utav av walkie talkie när dom ska prata med varandra(smart egentligen). Britter kan inte alls åka skidor och när dom kan det beter dom sig som riktiga skithögar i backen. Norskor är extremt snygga men högljudda, det bodde cirka 50 universitets norskor och norrmän på hotellet, jag förstår inte ett jota skit heller så det sket sig att försöka ragga på en. Nu har generaliserat tillräckligt tycker jag.
Däremot är det dyrt, som om du vill säsonga i Val d'Isere är det bättre och åka till Tignes för att handla mat. Skadad som jag är jämför jag alltid priser med ett Pringlesrör, det kostade 4€(!!!!!!) för ett rör. I övrigt är det bra, nära till Genève(4 timmars bussfärd), livligt på kvällarna med 3 nattklubbar, bra fik, gångavstånd till allting, stort äventyrsbad, modernt lyftsystem med många backar, både svåra och flackare, väldigt bra offpist när det finns snö att åka på.
Börjar med en bild på området jag var i, observera att det finns tre byar, men alla tre "tillhör" samma skidsystem.
Vi har lite av en tradition inom familjen att åka skidor varje år, de senaste åren har det blivit alperna istället för det högst mediokra svenska fjällen. Svenska fjällen passar bra till småfamiljer med barn som är i nybörjarfasen av sin skidåkning. Att ta med en småfamilj med barn i nybörjarfasen till alperna är som att bjuda en 18 åring på en flaska vin för 600kr, man uppskattar inte det i den graden man borde. Jag såg alltför många nybörjare ploga sig nerför röda- och blåa backar(måste klargöra bara att blåa backar i alperna kan vara som röda backar är i Sverige, ibland), många gånger var benen så pass utspridda att rumpan nästan nuddade backen, tyckte synd om dom.
Vi åkte med ett charterföretag vid namn av Langley, eftersom föräldrar är lite bekväma av sig har vi nästan alltid kört med charterföretag vid en alpenresa. Jag kan förklara hur en standarddag kan se ut.
Dagen börjar med frukost på hotellet, frukosten är ungefär som en mindre Scandic-frukost, sedan kommer en Langley skidguide in och berättar om dagens väder och lite annat matnyttigt som kommer ske under dagen.
Efter frukosten har vi gemensam skidåkning fram till 15.00, där skidguiderna visar sina personliga godbitar av berget och lunchrestaurang.
Sedan bär det av till afterskin på antingen hotellets bar eller någon i närheten och sedan avslutas dagen med en väldigt god och bra middag på hotellet.
Nu har jag babblat tillräckligt mycket, nu kommer höjdpunkten av resan, utsikten.
Alla bilder är tagna med en Iphone 6.
Vi börjar med utsikten från hotellet, det var förövrigt en rätt så fin seg uppförsbacke till liftarna, man var bra svettigt dom första dagarna, haha.
Det snöade rätt så bra den första skiddagen, vilket var välbehövligt med tanke på den lilla snömängden vi hade fått, i dalen var det 30cm och på toppen 90cm. Vilket kan jämföras med tidigare år då det nästan har varit två och upp till tre gånger så mycket snö vid samma period tidigare år.
Som tur var så öppnade himlen upp sig på dag två och fortsatte attlysa upp backarna resten av veckan.
Behöver ingen direkt bildförklaring utan låter bilderna tala för sig själv.
Lite svårt och se men nere i dalen har vi den berömda Lac Du Chevril och med dess damm som försörjer 100 000 hushåll med el.
En bra panoramabild som visar den fantastiska utsikten som man har oavsett hur man vrider på huvudet.
Och här ni självaste dauit.
Höjdpunkten på resan.
Skidorna som användes, Rossignol Soul 7, dessvärre fanns det inte alls tillräckligt mycket snö för att åka offpist, det som fanns blev man tvungen atttura någon timme eller så.
Och sedan den obligatoriska varma chokladen, ingenting slår en kopp med varmchoklad efter att ha åkt skidor hela dagen.
Bilden jag kanske är stoltast, ibland lyckas man ta bilder.
Nu går vi över till lite samhällsinformation:
Bästa backarna:
Rosolin, ligger uppe på Glaciären, skidklubben brukar träna därute. Extremt bred och allt som oftast bra pistat lite halvflack vilket gör det perfekt för att köra stora carvingsvänger, om du vill åka ensam är det dit du ska. Genipy, längsta backen tror jag, grön och lite som Rosolin bara längre och mer folk.(fransmännen har lite problem med att pista, italienarna däremot, där har du några som tar pistningen på blodigt allvar.)
Bästa lunchrestaurangen:
La Pignatta, deras pizzor och speciellt hamburgaren var väldigt goda, smakade aldrig på den men dem är kända för en pizza med honung ovanpå, dyrt däremot på 17€. Låg lite halvdåligt till däremot, låg i Val Claret men du blev tvungen att gå en bit in i byn.
Bästa afterskin:
La Folie Douce eller Hotell Victors i Val d'Isere.
Douce är kända är ett väldigt känt afterski ställe, alltid bra drag och din plånbok gapar tom efter två öl, jag betalade tror jag 12€ för en öl. Hotell Victors är ett Langley hotell och om du vill träffa likasinnade, skibums och mycket skandinavier är det Victors som gäller, öl kostar 5,5€. Här är en bild på La Douce innan det har öppnat, du lär inte missa det om du är i närheten. Ett litet headsup bara, en ryss frös ihjäl när han skulle "gå" hem(det ligger mitt uppe i backen) från La Douce när vi var där.
Bästa Fiket:
Maison Chevallot, väldigt goda bakverk med ett stort utbud och inte alltför dyrt, fanns internet på fiket också. Den bästa chokladen fanns på La Tovière, sådär lagom tjock med en rik chokladsmak, god grädde och sedan smarties ovanpå
Bästa och enda(?) klockaffären: Frojo i Val d'Isere, tyvärr fick jag inte fota klockorna i butiken men som ni ser hade de lite av varje, han som servade mig pratade bra engelska och jag fick prova det mesta som fanns i butiken.
Val d'Isere som stad är väldigt trevlig, allting finns här, tre vårdcentraler, två eller tre mataffärer, mycket klädbutiker(många är däremot rurski burski anpassade, till ryssar alltså). Angående ryssar, dom är lite unika, för det första bär männen kvinnornas skidor, kvinnorna har extremt tajta täckbrallor eller glansiga jackor med pälskrage, dom använder sig utav av walkie talkie när dom ska prata med varandra(smart egentligen). Britter kan inte alls åka skidor och när dom kan det beter dom sig som riktiga skithögar i backen. Norskor är extremt snygga men högljudda, det bodde cirka 50 universitets norskor och norrmän på hotellet, jag förstår inte ett jota skit heller så det sket sig att försöka ragga på en. Nu har generaliserat tillräckligt tycker jag.
Däremot är det dyrt, som om du vill säsonga i Val d'Isere är det bättre och åka till Tignes för att handla mat. Skadad som jag är jämför jag alltid priser med ett Pringlesrör, det kostade 4€(!!!!!!) för ett rör. I övrigt är det bra, nära till Genève(4 timmars bussfärd), livligt på kvällarna med 3 nattklubbar, bra fik, gångavstånd till allting, stort äventyrsbad, modernt lyftsystem med många backar, både svåra och flackare, väldigt bra offpist när det finns snö att åka på.