• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resetråd - Mot Breguet med Nymans UR 1851

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Magnetiska pivots för att minimera friktion och hålla balansen på plats.
Rätt coolt med magnetism i en klocka. Har inte direkt varit automatverkens bästa polare genom åren.
Ja, jo, såg det men frågan var tillverkningsprocess och material för de andra delarna. Men jag tolkar det som MEMS och kisel. Så magnetism är ju ett ickeissue för det verket verkar det som. Alla vitala delar verkar vara kisel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Reagerade också på detta, Ser 3d-printat ut! Vad är MEMS, för en lekman?
Är inte expert på det direkt men har förstått det som att man etsar, likt hur man tillverkar kretskort och andra väldigt små komponenter. Det möjliggör mikrometerprecision och därmed väldigt låg friktion och komplexa konstruktioner.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Grymt reportage boys! Riktigt, riktigt kul att se - och som sagt: underskattad manufaktur bland 'gemeneman'.

Stort tack för produktionsbilderna @Leben - otippat likt den produktion jag ägnar min day-to-day åt, samma verktygsleverantörer etc., superintressant. Tack också för alla .ppt-foton @Hook - typ lika fula som alla våra coroporate-presentationer! :)

Skulle grymt gärna göra ett studiebesök. Smyger ni in mig? :D

Big date Marinen tycker jag är ruggigt grym!

...handlar ni nåt då?

Ni som varit hos flera manufukturer - hur står sig Breguet mot säg Lange?
 
Senast ändrad:

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Grymt reportage boys! Riktigt, riktigt kul att se - och som sagt: underskattad manufaktur bland 'gemeneman'.

Stort tack för produktionsbilderna @Leben - otippat likt den produktion jag ägnar min day-to-day åt, samma verktygsleverantörer etc., superintressant. Tack också för alla .ppt-foton @Hook - typ lika fula som alla våra coroporate-presentationen! :)

Skulle grymt gärna göra ett studiebesök. Smyger ni in mig? :D

Big date Marinen tycker jag är ruggigt grym!

...handlar ni nåt då?

Ni som varit hos flera manufukturer - hur står sig Breguet mot säg Lange?
Finns ingen butik i fabriken. Handlar du på Nymans kanske du har tur att få hänga med nästa gång :)

Exempelvis om man jämför med Jaeger tycker jag att Breguet kändes mer innovativa och mindre massproduktion.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
En bild som sammanfattar hantverket som de utför. Jorden är där 10mm i diam.

Stort tack till @Nymans Ur 1851 och de andra deltagarna för en upplevelse som definitivt fört upp breuget betydligt högre på listan över mina favoriter.

C6586E4D-083C-4A5C-A227-CD42D0111FBD.jpeg
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Nu har man landat lite på hemmaplan igen efter en fantastisk resa.
Intressant märke ur ett historiskt perspektiv som varit kul att bekanta sig med närmare. Breguet Marine 5817 har man varit lite småsugen på tidigare och det blev inte mindre nu. Framförallt inte efter att ha bekantat sig med en av deltagarnas version i gulguld.

Tack @Nymans Ur 1851 för en upplevelse man kommer minnas länge.
 
Topp