• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Restaurering av Rolexlänk - endast stretch.

n1tro

Panerai
Tjena!

Skulle vilja ha er input på en fråga jag går runt och tänker på. Har tre polare som har lite stretchade rolexlänkar där även jag funderat på att dra iväg min till herr Michael Young i HK. Hur ser ni på forumet på en sådan manöver, om Young endast fixar stretchen men lämnar resten opolerat?

Ponera att det var för en Paul Newman, eller någon grymt patinerad red sub - tycker ni klockan förlorar sitt värde då han byter ut originalpinsen som blivit slitna i länkarna? Eller anser ni att det är OK? Vill gärna höra från er alla då jag vet att det finns mycket seniora åsikter om en sådan manöver innan man drar iväg den :).

Mvh och TACK för er input!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
I mitt tycke är en restaurerad länk alltid bättre än en som är så pass stretchad att den förlorar både utseende och funktion.
Den länk som sitter på min rödsub är fixad av MY och det har jag inga problem med. Klart att jag hade föredragit en original i nyskick men en fixad är det näst bästa.

Bild:
wundlander-5-jpg.32490
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
I mitt tycke är en restaurerad länk alltid bättre än en som är så pass stretchad att den förlorar både utseende och funktion.
Den länk som sitter på min rödsub är fixad av MY och det har jag inga problem med. Klart att jag hade föredragit en original i nyskick men en fixad är det näst bästa.

Bild:
wundlander-5-jpg.32490


Riktigt fint ex med fin tavla och fin boett. Den kan du vara nöjd med.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Tjena!

Skulle vilja ha er input på en fråga jag går runt och tänker på. Har tre polare som har lite stretchade rolexlänkar där även jag funderat på att dra iväg min till herr Michael Young i HK. Hur ser ni på forumet på en sådan manöver, om Young endast fixar stretchen men lämnar resten opolerat?

Ponera att det var för en Paul Newman, eller någon grymt patinerad red sub - tycker ni klockan förlorar sitt värde då han byter ut originalpinsen som blivit slitna i länkarna? Eller anser ni att det är OK? Vill gärna höra från er alla då jag vet att det finns mycket seniora åsikter om en sådan manöver innan man drar iväg den :).

Mvh och TACK för er input!

Tycker spontant att det känns mer okej att fixa länken, än att re-luma eller mixtra med tavlor över huvudtaget.
Annars kan säkert lyfta samma argument som i den frågan. Ärlighet vid försäljning, dokumentation, framtida försäljningar etc etc.

Vill man vara helt "säker" så skulle jag köpa en lös begagnad länk. Samt behålla orginallänken... Ifall ifall man skulle sälja framöver.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Polering ingår alltid vad jag vet när det kommer till Young?

I mitt tycke är en restaurerad länk alltid bättre än en som är så pass stretchad att den förlorar både utseende och funktion.
Den länk som sitter på min rödsub är fixad av MY och det har jag inga problem med. Klart att jag hade föredragit en original i nyskick men en fixad är det näst bästa.

Bild:
wundlander-5-jpg.32490
Den där länken var för tight... Men den blir väl bättre med lite användning.
 

n1tro

Panerai
Aurum, man kan fråga om att inte få den polerad faktiskt verkar det som! Kan inte citera ditt inlägg av ngn anledning :S
 

Apansson

Torpare
I mitt tycke är en restaurerad länk alltid bättre än en som är så pass stretchad att den förlorar både utseende och funktion.
Den länk som sitter på min rödsub är fixad av MY och det har jag inga problem med. Klart att jag hade föredragit en original i nyskick men en fixad är det näst bästa.

Bild:
wundlander-5-jpg.32490

Jäkligt snygg. Med något års slitage på den länken, sen är du hemma!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Aurum, man kan fråga om att inte få den polerad faktiskt verkar det som! Kan inte citera ditt inlägg av ngn anledning :S
Vet att det blir verktygsmärken när man drar isär bitarna och hanterar länken. Kan hända att det skiljer mellan olika varianter och att man nte alltid behöver polera. Poleringen är sådär från Young av det jag sett.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Vet att det blir verktygsmärken när man drar isär bitarna och hanterar länken. Kan hända att det skiljer mellan olika varianter och att man nte alltid behöver polera. Poleringen är sådär från Young av det jag sett.
Har liknande upplevelse... Borstade om själv... Och då är ju all patina som bortblåst...
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Den där länken var för tight... Men den blir väl bättre med lite användning.
Den är för tight mot ändlänkarna, i övrigt upplever jag den som bra.
Den var fixad när klockan köptes och jag vet inte hur långt tillbaks i tiden som den fixades till, så jag har ingen erfarenhet av hur länkarna är när de är nyfixade.
 

Mr Chance

Kalmar
Fick tillbaka min 93150 från Young förra veckan och är nöjd. Länken är mycket tajt och visst, precis som Spencer66 påpekar, den är inte lika följsam som innan.

För att svara på TS fråga, jag hade nog inte lämnat in länken till Young om det varit en 7206, som ursprungligen satt på min 5513, det hade känts fel. Men eftersom länken var grymt stretchig, och "ursprungs-set upen" ändå brutits så att säga, ville jag testa.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Tjena!

Skulle vilja ha er input på en fråga jag går runt och tänker på. Har tre polare som har lite stretchade rolexlänkar där även jag funderat på att dra iväg min till herr Michael Young i HK. Hur ser ni på forumet på en sådan manöver, om Young endast fixar stretchen men lämnar resten opolerat?

Ponera att det var för en Paul Newman, eller någon grymt patinerad red sub - tycker ni klockan förlorar sitt värde då han byter ut originalpinsen som blivit slitna i länkarna? Eller anser ni att det är OK? Vill gärna höra från er alla då jag vet att det finns mycket seniora åsikter om en sådan manöver innan man drar iväg den :).

Mvh och TACK för er input!
Varför skulle inte service/renovering av länk vara ok när det är ok att serva klockan?
Det byts ju ut delar i urverket så jag undrar vad skillnaden skulle vara om det byts ut en sprint i länken?
 

POO

Panerai
Jag tror inte han byter sprintar. Någonstans visade han hur se satte hylsor över sprintarna. Tjockleken på hylsan berodde på hur mycket slitage. Det är ju inte bara sprintarna som slits utan även godset i själva biten.
 

n1tro

Panerai
Det är väl mest för att veta hur framtida värde står sig - går det upp eller ner vid en framtida försäljning. För en själv är det ju kul med tighta länkar :)
 

Boris Balkan

Fark you!
Det är väl mest för att veta hur framtida värde står sig - går det upp eller ner vid en framtida försäljning. För en själv är det ju kul med tighta länkar :)

Å andra sidan är min 16800 stretchade länk såå jäkla skön. Var inne på MY i början men desto fler exempel jag såg så blev slutsatsen nej tack.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det är väl mest för att veta hur framtida värde står sig - går det upp eller ner vid en framtida försäljning. För en själv är det ju kul med tighta länkar :)

Beror på köparen och klockan, en vanlig billig DJ kan nog tjäna på det. Finare ovanligare förlorar nog på det.
 
Topp