• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Resultat av borstad polerad länk

Mellas

Breitling
Hej!
Jag har köpt en Tissot gentleman powermatic 80 för en tid sedan men jag gillar inte de polerade centerlänkarna. De gör klockan för dressad för min stil tkr jag. Min lokala affär sa att man kunde lämna in den för att borsta bort de polerade länkarna för typ 800 kr. Vill inte göra det själv utan isf lämnar jag in. Nu till frågan, är det någon som har lämnat in för ett sådant jobb och har några före och efter bilder på resultatet? Om ni nu har gjort de själv har ni några bilder på det resultatet? Skriv om ni har gjort de själv eller inte är ni snälla! Slänger med någon bild för skoj! Mvh!
 

Bilagor

  • AB6F990E-C2E4-440A-8043-A230110D7A9E.jpeg
    AB6F990E-C2E4-440A-8043-A230110D7A9E.jpeg
    507.6 KB · Visningar: 165
  • A8D4BAA9-367E-4D19-BBA7-4120AB6024DD.jpeg
    A8D4BAA9-367E-4D19-BBA7-4120AB6024DD.jpeg
    425.6 KB · Visningar: 161
  • 1671688E-0E0E-4233-ACF9-E754C8C7D6DC.jpeg
    1671688E-0E0E-4233-ACF9-E754C8C7D6DC.jpeg
    319.4 KB · Visningar: 155
  • Like
Reactions: Npd

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Är de duktiga din lokala urmakare? De flesta är faktiskt inte så duktiga är min generella uppfattning. Iallafall inte om man är anal.

Jag kan rekommendera urmakarna på KM Globen. De brukar göra ett otroligt bra jobb på polering och mattning.
 
Att mattera en länk är bland det lättaste inom polering skulle jag vilja säga, känns svårt att inte få en helmatterad länk som denna bra gjord.

Men har du inte en polermaskin skulle jag inte ge mig på den själv, utan att lämna in den är nog att föredra. 👍
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Att mattera en länk är bland det lättaste inom polering skulle jag vilja säga, känns svårt att inte få en helmatterad länk som denna bra gjord.

Men har du inte en polermaskin skulle jag inte ge mig på den själv, utan att lämna in den är nog att föredra. 👍
Inte om ytan är plan och den skall förbli sådan. Kan även vara svårt att komma åt överallt så att ytorna bli enhetliga. Att sedan få alla borstningar perfekt parallella misslyckas ADs med hela tiden.
 

McGyver

Rolex
Köp slipnylon och gör ett försök själv - manuellt!
Många verkstäder kör med sliprondeller och tyvärr ofta med lite för hög hastighet => ytan blir visserligen borstad men ser även blästrad ut.
Tror även att du manuellt har svårt att förstöra något så blir du inte nöjd med resultatet, lämna in och få den omslipad!
 

Mellas

Breitling
Köp slipnylon och gör ett försök själv - manuellt!
Många verkstäder kör med sliprondeller och tyvärr ofta med lite för hög hastighet => ytan blir visserligen borstad men ser även blästrad ut.
Tror även att du manuellt har svårt att förstöra något så blir du inte nöjd med resultatet, lämna in och få den omslipad!
Tack för input!
 

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har samma klocka och funderar också på att borsta. Vilken grovlek ska man satsa på tycker ni?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har samma klocka och funderar också på att borsta. Vilken grovlek ska man satsa på tycker ni?
Som @McGyver föreslog, testa först med slipnylon (scottchbrite). Typ röd eller grön. Annars måste du kolla på den borstade delen och testborsta på en blank bit och se hur grovt det är. Jag tycker det verkar ligga mellan 600-800grit på de flesta borstningar
 
  • Like
Reactions: Npd

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Har borstat med schotchbrite på billigare klockor ett par gånger och gillar inte riktigt resultatet. Det blir inte särskilt djupt borstat, och lirar inte bra med maskinborstade ytor. Det blir liksom mer matt bara, och leker inte alls med ljuset pss som riktig borstning. Om du lämnar in så ska du nog räkna med att det inte kommer bli helt rak borstning men å andra sidan är det inte ju kanske inte hela världen :)
 

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Som @McGyver föreslog, testa först med slipnylon (scottchbrite). Typ röd eller grön. Annars måste du kolla på den borstade delen och testborsta på en blank bit och se hur grovt det är. Jag tycker det verkar ligga mellan 600-800grit på de flesta borstningar
Får helt enkelt prova ikväll, blir spännande att se hur det går =D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Får helt enkelt prova ikväll, blir spännande att se hur de

Hade en liten mejsel på jobbet så borstade ändbiten också. Nu är det bara lite finlir där det var svårt att komma åt kvar.
22ABA4BA-085A-403B-95CF-524FFC345967.jpeg
Jag tycker det underlättar om man har länken runt en kudde då man borstar, då kommer det ner lite bättre i böjarna. Sedan kan det vara bra att ha flera lager (eller något lätt sviktande) under sliparket, och någon vinkel all luta mot så det blir rakt. Men det där ser ju helt ok ut :)
 
  • Like
Reactions: Npd

Npd

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker det underlättar om man har länken runt en kudde då man borstar, då kommer det ner lite bättre i böjarna. Sedan kan det vara bra att ha flera lager (eller något lätt sviktande) under sliparket, och någon vinkel all luta mot så det blir rakt. Men det där ser ju helt ok ut :)
Tack för tipset, ska försöka mig på lite mer ikväll när jag kommer hem. Tycker också det ser helt ok ut faktiskt :)
 

Vigfor

Omega
Snyggt jobbat! Tänker också att även om borstningen på center-links och övriga länkar inte är identiskt så kommer de bli mer och mer lika ju längre du har klockan och sliter på den!
 
Topp