• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Retur om ej äkta"

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Frågan är om dylika personer är att anse som just privatpersoner eller inte. Inte helt solklart beroende på hur många klockor som krängs och till vilket syfte.
Att anse? Bara att fråga om de säljer som privatperson eller företag? När du vet det vet du hur grundskyddad du är enligt lag.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Skick ser du på bilder och mekaniska är förhoppningsvis beskrivet? Mao endast retur om ej som beskrivet eller ej original Blancpain? Vad finns mer för anledning till retur?
Där har vi det. Två helt olika formuleringar där den fetmarkerade känns helt korrekt!
Standardfras om du t.ex kollar på VRM & TRF t.ex
Den frasen säger mig är att säljaren inte är säker på att varan är korrekt/äkta. Vad är annars anledningen till att skriva det? Om äktheten är garanterad - då faller det på sin egen rimlighet.

Du om någon har väl koll på vad som är kosher och inte?
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Att anse? Bara att fråga om de säljer som privatperson eller företag? När du vet det vet du hur grundskyddad du är enligt lag.

Absolut är det så. Det jag menar är, om jag sålde 5-10 klockor i månaden hade jag inte använt den friskrivningen eftersom det är oklart om den håller vid eventuell tvist gentemot en köpare (å andra sidan hade jag kört i bolagsform, men det är en annan fråga).

Och även om jag skulle anse att jag inte var näringsidkare kan det bedömas annorlunda konsumenträttsligt beroende av syftet med nasandet och hur många varor jag säljer. Då får den friskrivningen ingen som helst verkan.
 

tissoter

Audemars
Absolut är det så. Det jag menar är, om jag sålde 5-10 klockor i månaden hade jag inte använt den friskrivningen eftersom det är oklart om den håller vid eventuell tvist gentemot en köpare (å andra sidan hade jag kört i bolagsform, men det är en annan fråga).
Fast du kan väl kränga av 10 klockor i månaden som privatperson också :)
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Där har vi det. Två helt olika formuleringar där den fetmarkerade känns helt korrekt!

Det den frasen säger mig är att säljaren inte är säker på att varan är korrekt/äkta. Vad är annars anledningen till att skriva det? Om äktheten är garanterad - då faller det på sin egen rimlighet.

Du om någon har väl koll på vad som är kosher och inte?

Jag skulle för de första inte sälja ngt jag inte vet vad det är. Använt frasen sen innan KS på VRM utan problem. Visst den kan förbättras men då det aldrig varit ett problem med en retur mellan mig och köpare så har jag i mitt fall inte funderat på det men skall ändra den nu när den belysts som oklar.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Jag skulle för de första inte sälja ngt jag inte vet vad det är. Använt frasen sen innan KS på VRM utan problem. Visst den kan förbättras men då det aldrig varit ett problem med en retur mellan mig och köpare så har jag i mitt fall inte funderat på det men skall ändra den nu när den belysts som oklar.
Där har du ju svaret.:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Där har vi det. Två helt olika formuleringar där den fetmarkerade känns helt korrekt!

Den frasen säger mig är att säljaren inte är säker på att varan är korrekt/äkta. Vad är annars anledningen till att skriva det? Om äktheten är garanterad - då faller det på sin egen rimlighet.

Du om någon har väl koll på vad som är kosher och inte?
Dock står det oftast inte beskrivet i detalj om allt är äkta och original till modellen, det är värre än en sista mening i returen enligt mig. Båda borde givetsvis finnas i en annons och jag hoppas köpare dubbelkollar detta i pm med säljare. I många fall är säljarna och resten av världen osäkra på om allt är rätt på de äldre uren man säljer. Finns tom felaktigt beskrivna ur från de fina stora handlarna oväh de internationella fina auktionshusen.
 

Uret

Cartier
Är det bara jag som ryser till varje gång jag ser detta vid köp och sälj? Jag förstår på ett sätt att man skriver så men det klingar helt fel när man säljer en klocka för 150k givetvis tar jag för godo att säljaren vet att att den är äkta men kan inte låta bli och tycka det är slarvigt skrivet eller rent av onödigt.
Bara jag eller håller fler med mig?
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Är det bara jag som ryser till varje gång jag ser detta vid köp och sälj? Jag förstår på ett sätt att man skriver så men det klingar helt fel när man säljer en klocka för 150k givetvis tar jag för godo att säljaren vet att att den är äkta men kan inte låta bli och tycka det är slarvigt skrivet eller rent av onödigt.
Bara jag eller håller fler med mig?
Nej, det är inte bara du eftersom du hittat en hel tråd med andra som tycker samma.
 

Hugii

Audemars
Undrar bara vad en "bedragare" skulla skriva....hmmmm
Vad hjälper en "skrivning" när pengarna är borta?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Det är ju ungefär lika bra som att sälja en bil med returrätt om motorn visar sig ha skuret. Antingen vet man vad man säljer o då är det ju bedrägeri att sälja en oäkta vara till normalpris. Eller så vet man inte riktigt om klockan är äkta... Och då.... kanske man som köpare skiter lite i att köpa den för själv kolla upp det. (Nu snackar jag inte om gamla vintage klockor utan nya dyra märkesur där denna formulering är vanlig.) En annan intressant är "bilderna är del av beskrivningen" What? Really? o_O
 

hm201

Omega
Jag har alltid tolkat det mer som den Rolex Kaplans sålde som äkta med ett intyg som Rolex vägrade utföra en service på. Alla agerade i god tro, men det blev ändå fel. Kaplans ville inte ta tillbaka den, säljare här vill.
 

Admm

KS Explorers Club
Det är ju ungefär lika bra som att sälja en bil med returrätt om motorn visar sig ha skuret. Antingen vet man vad man säljer o då är det ju bedrägeri att sälja en oäkta vara till normalpris. Eller så vet man inte riktigt om klockan är äkta... Och då.... kanske man som köpare skiter lite i att köpa den för själv kolla upp det. (Nu snackar jag inte om gamla vintage klockor utan nya dyra märkesur där denna formulering är vanlig.) En annan intressant är "bilderna är del av beskrivningen" What? Really? o_O
Bilderna är en del av beskrivningen kan vara bra då vissa, vid ett senare oönskat köp, kan påpeka ”men du skrev ju inte att en repa fanns där...”. Men tittade man rätt snabbt på bild 4 såg man den väldigt tydligt :D Lite så tänker jag :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Bilderna är en del av beskrivningen kan vara bra då vissa, vid ett senare oönskat köp, kan påpeka ”men du skrev ju inte att en repa fanns där...”. Men tittade man rätt snabbt på bild 4 såg man den väldigt tydligt :D Lite så tänker jag :)
Jo jag förstår ju att det är så men grejen är nog att det blir övertydligt och riskerar snarare att låta konstigt och misstänksamt. Prova att vända på det "Bilderna är inte del av beskrivningen" ?? Det går ju inte....och man skulle ju lika gärna kunna skriva "texten är en del av beskrivningen". Eller att "Priset på klockan anger det du får betala" eller nåt annat som är uppenbart. Såklart man kan luras med både bilder och text men det är ju ganska givet att dom finns där för att beskriva varan som säljs.
Därför blir det i mitt tycke väldigt märkligt och jag tror många skriver det för att man antar att det på något sätt "skyddar" en vid en diskussion om skick vilket det inte gör eftersom bilderna vid en tvist ändå skulle anses vara just "en del av beskrivningen" utan att man påtalar det.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vore det inte mer rimligt, åtminstone när det kommer till vintage, att istället skriva "retur om ej 100% original" då det verkar vara det som det i grund och botten handlar om baserat på kommentarerna i tråden? Att nämna "äkta" leder nog mest till förvirring och framstår som aningen suspekt då det antyder att man själv inte är säker på äktheten men samtidigt vill friskriva sig från ansvar då det är ett brett begrepp fritt för tolkning. Även om klockan repareras med äkta delar så behöver den inte nödvändigtvis vara 100% original och det är missvisande när begreppen blandas på detta sätt.

Jag förstår naturligtvis att man har svårt att garantera ursprunget för samtliga delar om man inte är första ägare men det tror jag nog å andra sidan att de allra flesta har förståelse för och det borde räcka med att skriva just det istället för att ange en otydlig returpolicy.
 
Senast ändrad:
Topp