• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Reverso en tur genom historien

Alarik

Audemars
2-Faktor
En liten historielektion är på sin plats. Alla bilder är skamlöst stulna och källorna på tok för många att redovisa men främst nyttjades "Time and watches" samt "Monochrome".
Men kontentan är följande:
Under senare delen av 1929 reser Cesar De Trey genom indien. Han var bördig från Schweiz, hade en stor hobby i att samla armbandsur och var faktiskt klockhandlare. Under resan följer han en pololatch. En av spelarnas klockor gick sönder och Cesar utmans senare att tillverka ett armbandsur som kunde bäras under match. Klart att detta är huvudbry för kolonialmakter. Vid sidan av att bearnaisesåsen ständigt fastnade i den tidstypiska mustaschen och att slavarna maskade var det otillfredställda behovet av att kunna spana på klockan från hästryggen näst intill lika illa.

Den gode Cesar är inte bara villig att hjälpa till - han är även tjenis med Jacques-David LeCoultre.
De kontrakterar ett företag vid namn Jaeger SA för att ta fram en boett som är tillräckligt stryktålig. Jaeger kontrakterar i sin tur en fransos som inte bara är en hejare på att käka baguette, vara typiskt fransdryg utan även uppfinnaren av en sk "slide n flipp" design. Det byggde helt enkelt på att caset kunde rotera 180 grader.
Toppen! Klocka på ena sidan och stål på den andra. Ungerfär som vanligt fast ändå inte...

Parentet skickas in under 1930.
image.jpg


Fint som snus!
Kort därefter introduceras reverson. Storleksmässigt är originalet identisk med modellen som vi idag kallar classique. Det perfekta kombinationen mellan sport- och dressklocka var nu född!
image.jpg

Försäljningssuccén var ett faktum. Jag skulle nästan vilja påstå att det var här klockorna började sälja på mer än bara funktion och inovation. Nu började ett metavärde infinna sig. Kända sportprofiler (på den tiden) använde dem och nu var det mer än bara klocka som man köpte. Nu var det även en livsstil.

Fyra år senare får den även subdail.
image.jpg



1937 har vi sammanslagningen och Lecolultre blir Jaeger Lecolutre.

Därefter står andra världskriget inför dörren. Tysk Art deco får av flera orsaker mindre utrymme i designspråket och modellen blir mindre populär.

Under tidigt 70-tal upptäcker en Italiensk klockhandlare 200 oanvända reverso-case. Han får JLC att göra en reproduktion och modellen säljer slut per omgående i Italien. JLC förstår att tiden för att köra full produktion igen är kommen.

Sedan dess är det en hörnsten bland deras modeller och en ikon inom industrin. Ett otal varianter med mängder av matiga komplikationer har sedan dess gäckat oss konsumenter med skral plånbok. Oftast hittar ni ett handjagat JLC-verk i dem (caliber 8xx och 9xx) men även quartz har förekommit och automatiska finns.

1994 introducerades duoface. Den blankpolerade baksidan var nu utbytt mot ytterligare en tavla. Två klockor med ett urverk och där den sekundära tavlan drevs genom att nyttja verket fast - baklänges.
image.jpg


Under 2004 introduceras Gyrotourbillion 1 men den stora kioskvältaren skulle bli Gyrotourbillion som dyker upp på marknaden under 2008. Den vann Complicated watch prize på Grand Prix D’Horlogerie de Geneve.
image.jpg


Mängder av variationer, den ena fräsigare än den andra.
Det är inte utan anledning till att Batman bär en Reverso. Det är helt enkelt en av de mest styva modeller som står att finna.
Där har ni en del i historien om en ikon.
 

orlin

Cartier
Rolig läsning för mej som nybliven Reversoägare.
Velade lite innan jag slog till på den men nu när jag läst på lite mer om den är jag glad att kom till skott
 

Fjmo

Omega
Bra tråd :) Hur stor känns Reverso Classique på handleden? Den ser rätt liten ut på bild, men kan tänka mig att den fyrkantiga boetten gör att den känns bra på handleden ändå!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Bra tråd :) Hur stor känns Reverso Classique på handleden? Den ser rätt liten ut på bild, men kan tänka mig att den fyrkantiga boetten gör att den känns bra på handleden ändå!
Det är en smaksak och inte minst en vanesak givetvis men personligen tycker jag att den är lite väl liten. Dock ska tilläggas att jag är 185 cm och väger dryga 100 kg.
GT:n är något större men den sitter som en fläskläpp på mig.
image.jpg
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Härlig läsning och riktigt roligt skrivet :D
Tack för resan genom tiden inkl. bea i mustaschen och en dryg fransman!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Som lite kuriosa kan också nämnas att PP köpte 8 Reverso-boetter av JLC och satte i sitt egna verk i dom (i och för sig levererade av JLC...) Andra tillverkare har också gjort Reverso-klockor, men huruvida de är med JLCs godkännande eller inte vet jag ej.

jlc_reverso_patek.jpg
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är en smaksak och inte minst en vanesak givetvis men personligen tycker jag att den är lite väl liten. Dock ska tilläggas att jag är 185 cm och väger dryga 100 kg.
GT:n är något större men den sitter som en fläskläpp på mig.
image.jpg
Testade en i guld idag!! Inte dum! Men det är nog en exakt lika som du har som är realistisk. Men den hade den inte hemma på Lindroos i Helsinki:)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tack för historielektionen ! Intressant att modellen låg i träda från WW2 tiden fram till sjuttiotalet, det hade jag ingen aning om !
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Klart mysig klocka och trevlig resumé. Alltid kul att kunna sitta och titta på en klockas detaljer och fippla med den när man sitter i något tråkigt möte, läser saga, mm.
 
Topp