• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Revisited 1,5 år senare: Lågkonjan kommer, vad kraschar?

Strindberg

Pandion
2-Faktor
I diverse trådar snackas det om att ditt-och-datt kommer att ”krascha”.

I den här tråden kör vi lite allmänna spekulationer, gärna underbyggda med ett resonemang, men rena gissningar är också välkomna.

Jag gissar på att fritidshus med dyra driftkostnader kommer gå ned ordentligt. Eluppvärmda fjällstugor till exempel. Många ägare har rätt höga lån på dessa (?), och kalkylen slutar funka när både räntor och elpriser ökar.
De eventuella köparna avvaktar, eftersom de inte törs skaffa fler lån ”i dessa tider”. Pang bom krasch.

Jag tror att marknaden för ”mellandyra” entusiastbilar också är på väg ned i sjön. Runt kanske…200K?
De billigare bilarna har folk kvar, kostar inte just något att ha i garaget, och om inget hemskt händer så är inte de ”små” pengarna livsavgörande.
De rejält dyra bilarna ägs av folk som inte lider an dåliga tider. Minskar därför inte i pris.


Vad tror övriga?
 
I diverse trådar snackas det om att ditt-och-datt kommer att ”krascha”.

I den här tråden kör vi lite allmänna spekulationer, gärna underbyggda med ett resonemang, men rena gissningar är också välkomna.

Jag gissar på att fritidshus med dyra driftkostnader kommer gå ned ordentligt. Eluppvärmda fjällstugor till exempel. Många ägare har rätt höga lån på dessa (?), och kalkylen slutar funka när både räntor och elpriser ökar.
De eventuella köparna avvaktar, eftersom de inte törs skaffa fler lån ”i dessa tider”. Pang bom krasch.

Jag tror att marknaden för ”mellandyra” entusiastbilar också är på väg ned i sjön. Runt kanske…200K?
De billigare bilarna har folk kvar, kostar inte just något att ha i garaget, och om inget hemskt händer så är inte de ”små” pengarna livsavgörande.
De rejält dyra bilarna ägs av folk som inte lider an dåliga tider. Minskar därför inte i pris.


Vad tror övriga?

Håller med gällande fjällstugorna, ekonomin i dessa bygger väl också mycket på uthyrning där efterfrågan kanske minskar om det blir lite sämre tider
 
Har svårt att se hur vi kan undvika en större lågkonjunktur, varslen börjar dugga tätt både i Sverige och USA, bankerna runt om i världen fortsätter att höja räntorna. Husmarknaderna sviktar i världen, ökningen av obetalda kreditkortsskulder i USA var 187% q4 -21- q4-22.

Jag väntar mig depressionen 2.0
 
Sen en tid har ju några småhustillverkare och en del större byggbolag varslat. Jag känner dock till ett större byggbolag som nu nyanställer snickare. Men man kan väl tro att orderböckerna inte kommer att fyllas i samma takt som tidigare.

I min bransch har advokaterna som tar uppdrag som konkursförvaltare börjat gnida händerna..
 
@S.L min bild är att några av småhustillverkarna redan under högkonjunkturen hade små marginaler. Snickarna har länge tjänat bra, virkespriserna nu kraftigt uppåt och en räntan som tickar uppåt gör så att fler avvaktar med 4-5 + milj beställningen. Lär bli en och annan konkurs inom bygg under våren/sommaren.
 
  • Like
Reactions: S.L
Jag gör via mitt bolag en hel del affärer med småhustillverkare och de har minst sagt sett en tvärnit vad det gäller försäljningen. De har typ inte sålt nåt sedan i augusti 2022. Vad det gäller fritidshus hoppas jag på en rejäl nedgång då jag letar sommarhus på västkusten 😂

Jag pratade med en firma som säljer dyra sportbilar i veckan och de säljer bilar som aldrig förr och priserna är fortsatt höga
 
I diverse trådar snackas det om att ditt-och-datt kommer att ”krascha”.

I den här tråden kör vi lite allmänna spekulationer, gärna underbyggda med ett resonemang, men rena gissningar är också välkomna.

Jag gissar på att fritidshus med dyra driftkostnader kommer gå ned ordentligt. Eluppvärmda fjällstugor till exempel. Många ägare har rätt höga lån på dessa (?), och kalkylen slutar funka när både räntor och elpriser ökar.
De eventuella köparna avvaktar, eftersom de inte törs skaffa fler lån ”i dessa tider”. Pang bom krasch.

Jag tror att marknaden för ”mellandyra” entusiastbilar också är på väg ned i sjön. Runt kanske…200K?
De billigare bilarna har folk kvar, kostar inte just något att ha i garaget, och om inget hemskt händer så är inte de ”små” pengarna livsavgörande.
De rejält dyra bilarna ägs av folk som inte lider an dåliga tider. Minskar därför inte i pris.


Vad tror övriga?

Vad gäller bilar så tror jag priserna kommer sjunka på det mesta som ligger under 1.5-2 miljoner i värde. Många som driver egen verksamhet med 5-25 anställda har haft riktigt bra marginaler senaste åren och de nya tiderna kommer att svida. Sen tror jag denna marknad, precis som den för klockor, drivits av en trygghet i att ingenting någonsin går ned i värde. Köpa en Ferrari för en miljon? Tja, det är ju roligare, och mer stabilt, än att ha pengarna på banken. Den sanningen är ju... tja, ingen sanning längre.

Men som du säger, billigare bilar kommer nog inte att drabbas lika hårt.
 
Det som ligger närmast till hands är väl att köpsuget går ner "över linjen" på allt från kapitalvaror till fastigheter och närliggande tjänster? Min egen, kanske inte helt vetenskapliga men ändå till viss del empiriska notering är att många, framförallt hantverkare, nu under de extremt goda åren gått från att vara arbetar till medeklass med ekonomi som många gånger varit i paritet eller kanske också över många akademikeryrken. Jag generaliserar såklart nu men har stött på det i flera sammanhang så helt någon slump är det nog inte.

De vinster/kapital som skapats genom högkonjunkturen hos denna grupp har inte att sparats i ladorna utan gått raka vägen till konsumtion. Det goda livet, bilar, hus och you name it. Och gott så, är väl bäst att tilläggas!

Även om omvärldsfaktorer påverkar oss också, så är ändå min spåning är att det där problemet börjar och slutar. Dvs när det inte är lika självklart att renovera hus, badrum, kök etc så kommer nånstans hantverksfirmorna börjar göra av sig med folk, och där börjar den negativa spiralen som kanske blir modern till en riktigt trist och svåröverskåderlig lågkonjunktur. Ja ni som är hantverkare får gärna kommentera om det är bs eller något korn av sanning i det jag skriver.

Sen är min tes att konsumtionsmönster inte ändras särskilt mycket, så länge man har kvar sitt jobb. Ta högre räntor, ja det påverkar dom flesta men knappast att man helt ändrar om sitt liv. Kanske åker 1 vecka istället för 2 på semester osv? Det är först när jobben försvinner som den stora "kickern" kommer...
 
Vad tror ni om "unna sig"-artiklar? Typ lite dyrare viner, hantverksöl, ekologiskt gräsbetande kött och liknande?

Personligen tror jag att sådant kommer gå ner en hel del, men jag kan ha fel
 
Det är väl ändå en stor hög med bra löner och låg belåning, dvs som fortfarande har mycket god marginal. Minimala ändringar i köpmönster.

Men jag tror också att de med god marginal kör en paus på framtida poolbygget, inköp av sommarbostäder och stora inköp som bygger på lån/påverkar elkonsumtionen.. men de fortsätter ta en flaska champagne när det passar och obekymrat köper det som ska ätas oavsett pris.

Vi får se vad det blir för konsekvenser.
 
De som är lite äldre räknade inte med att deras bil skulle bibehålla något värde. Fullt normalt att de halverades i värde tills de bara hade skrotvärdet kvar.

Det var heller ingen självklarhet att bostaden ökade i värde årligen eller att värdeökningen skulle betala dyra renoveringar. Det var inte ens en självklarhet att banken skulle låna ut pengar till en nödvändig takrenovering på 90- talet om huset låg beläget utanför ett a och b läge. Många fick gneta eller vara allkonstnärer själva för att få ihop det.

Vill man sälja något exklusivt och dyrt när folk har ont om likvider och det är dyrt att låna med brant amorteringstid då får man gå ner i pris. Även en som är förmögen på likvida medel kommer utnyttja läget och inte betala mer än nödvändigt. Cash is king i sämre tider.

Det enda som håller värdet är väldigt unika objekt oavsett vad vi talar om - bilar, konst, fastigheter. Objekt som väldigt sällan byter händer. Men det är en liten klick köpare som slåss om dessa objekt. Det drabbar ingen fattig.

Man läser att många krogar är till salu i både huvudstaden som i andra städer runt om i landet. Folk kommer gå ut mindre än under högkonjukturen. Man kommer spara in lite här och där för att få ekonomin att gå ihop. Man kommer tänka igenom sina köp och inse att det är en kostnad om inte idag så i framtiden. Det går inte att leva på lånade pengar i all framtid. En dag kommer notan.
 
Musikbranschen kanske.

marten.jpg
 
Det som ligger närmast till hands är väl att köpsuget går ner "över linjen" på allt från kapitalvaror till fastigheter och närliggande tjänster? Min egen, kanske inte helt vetenskapliga men ändå till viss del empiriska notering är att många, framförallt hantverkare, nu under de extremt goda åren gått från att vara arbetar till medeklass med ekonomi som många gånger varit i paritet eller kanske också över många akademikeryrken. Jag generaliserar såklart nu men har stött på det i flera sammanhang så helt någon slump är det nog inte.

De vinster/kapital som skapats genom högkonjunkturen hos denna grupp har inte att sparats i ladorna utan gått raka vägen till konsumtion. Det goda livet, bilar, hus och you name it. Och gott så, är väl bäst att tilläggas!

Även om omvärldsfaktorer påverkar oss också, så är ändå min spåning är att det där problemet börjar och slutar. Dvs när det inte är lika självklart att renovera hus, badrum, kök etc så kommer nånstans hantverksfirmorna börjar göra av sig med folk, och där börjar den negativa spiralen som kanske blir modern till en riktigt trist och svåröverskåderlig lågkonjunktur. Ja ni som är hantverkare får gärna kommentera om det är bs eller något korn av sanning i det jag skriver.

Sen är min tes att konsumtionsmönster inte ändras särskilt mycket, så länge man har kvar sitt jobb. Ta högre räntor, ja det påverkar dom flesta men knappast att man helt ändrar om sitt liv. Kanske åker 1 vecka istället för 2 på semester osv? Det är först när jobben försvinner som den stora "kickern" kommer...
Jag är inte hantverkare själv men i min umgängeskrets finns flera, både företagare och anställda. Löner och utdelningar har länge varit höga. Och pengar har lagts på konsumtion, som du skriver, men också på onödigt dyra hantverkarbilar (amerikanska pickisar) och grejer i firman som kanske inte alltid lirar helt med vad som är ändamålsenligt för just det bolaget (vissa släp, fyrhjulingar, skotrar, vattenskotrar m.m. "för uthyrning").

Nu syns ju iofs en del ljusglimtar i horisonten men går vi ner i en djup lågkonjunktur kommer hantverkarna, precis som under tidigare lågjonunkturer, drabbas hårt. Dråpslaget blir förstås värre när flera levt väldigt gott och de som är i 30-årsåldern eller yngre har ju i princip aldrig upplevt svåra år.
 
Jag som jobbar nära bilbranschen kan konstatera att privatförsäljningen av bilar har stannat. Helt. Alltså vi pratar 90% nedgång. Dödsstöten var borttagandet av miljöbonusen, räntehöjningarna och att malus stannade kvar. Nåväl, de flesta stora i den branschen har flera ben att stå på (yrkesfordon, företagsförsäljning) så jag tror inte på konkurser i det ledet. Däremot hos beghandlarna. Adjöss, det har redan börjat och jag tror den stora utrensningen kommer om 3-4 månader när likviditeten inte räcker.

Resor och restarang/krog måste väl för övrigt vara det som drabbas mest annars? Väldigt lätt att dra ner på saker som inte är "måsten" men bo och ta sig till jobbet måste man ju.
 
Jag som jobbar nära bilbranschen kan konstatera att privatförsäljningen av bilar har stannat. Helt. Alltså vi pratar 90% nedgång. Dödsstöten var borttagandet av miljöbonusen, räntehöjningarna och att malus stannade kvar. Nåväl, de flesta stora i den branschen har flera ben att stå på (yrkesfordon, företagsförsäljning) så jag tror inte på konkurser i det ledet. Däremot hos beghandlarna. Adjöss, det har redan börjat och jag tror den stora utrensningen kommer om 3-4 månader när likviditeten inte räcker.
Jag tror du har rätt. Jag kollar på att byta upp min gamla Volvo, och samma objekt jag tittat på sedan slutet nov är fortfarande till salu.
Jag har pausat litet nu, just för att det känns så oklart, och som om det mycket väl kan bli billigare.
Helst skulle jag köpa en elbil till, och där tror jag verkligen att priserna faller. Vilket är bra, för miljön och tillgängligheten för folk att kunna köpa elbilar.
(Och för de som vill invända att min ”inbytesbil” också kommer att bli mindre värd, absolut, men 10% ned eller så svider såklart mindre på en billigare bil.)
 
Några tankar gällande entusiastbilar? Funderar på en Cayman, Boxster, Z4 eller liknande i 300-400k klassen. Ska man tro på bra deals även där kommande månader?

Har även lite span på elbilar och marknaden har verkligen saktat ned. Samma bilar till salu i flera månader. BMW här har en i4 som stått sex veckor. Ringde och frågade om den när den dök upp och då var det ”flera kunder på den”. Nu står den kvar och liknande bilar ligger ute för 40-50k mindre.
 
Tänker på de som står hos diverse handlare, inte privat. Vet inte hur det fungerar med lån men förmodar att handlarna drabbas av räntorna med och det blir inte gratis att ha bilar för miljoner som står och samlar damm.
De är väldigt ofta förmedlningsuppdrag och kostar inte handlaren något att ha stående. Är de inköpta för egen räkning - absolut kan väl viss stress uppstå med tiden. Tror dock att "vanliga" beghandlare kommer drabbas hårdare. De har precis samma problem men en priskänsligare målgrupp.
 
Det har ju skrivits lite om hantverkare i tråden. Vad tror ni, kommer vi se billigare hantverkstjänster framöver, eller kommer man försöka upprätthålla prisnivån men ta färre uppdrag?
 
Känner rätt många medelklassfamiljer som senaste åren byggt pool, har ju vart larvigt enkelt att låna upp en halv miljon på huset och bygga pool och alldeles för dyrt poolhus till det utan att månadskostnaden varit allt för påtaglig. Inte lika kul att gå till banken och fråga snällt om man får låna en halv mille till 5% ränta istället för tidigare 1,5%. Sen ska eländet värmas upp också, och med dagens elpriser är det inte heller jättefestligt. Gissar på att poolföretagens orderböcker kommer vara rätt tomma kommande år.
 
Några tankar gällande entusiastbilar? Funderar på en Cayman, Boxster, Z4 eller liknande i 300-400k klassen. Ska man tro på bra deals även där kommande månader?

Har även lite span på elbilar och marknaden har verkligen saktat ned. Samma bilar till salu i flera månader. BMW här har en i4 som stått sex veckor. Ringde och frågade om den när den dök upp och då var det ”flera kunder på den”. Nu står den kvar och liknande bilar ligger ute för 40-50k mindre.

Jag ser en nedgång framför mig, även om många kanske väljer att behålla sina entusiastbilar snarare än att sälja med förlust har marknaden varit extremt stark senaste åren, och antalet svenskar som var beredda att lägga 300-400´ på en hobbybil kommer antagligen vara betydligt lägre under 2023 än det var 2020. Det där med att köpa på våren och sälja till hösten med 20% vinst tror jag man ska vara försiktig med under 2023.

Dock kommer det väl bromsas lite av att kronan är svag och det trots allt är ganska lätt att exportera fordon till övriga Europa.
 
Det har ju skrivits lite om hantverkare i tråden. Vad tror ni, kommer vi se billigare hantverkstjänster framöver, eller kommer man försöka upprätthålla prisnivån men ta färre uppdrag?
Osäker. Men vad som däremot är lika säkert som amen i kyrkan är att svartjobben kommer öka (på den privata marknaden dvs mellan byggare och konsument)
 
1,5 (-ish) år senare hur har det gått med spaningarna?
Fritidshusen har jag inte kollat på, men bilspaningen tycker jag verkar stämma hyfsat.
 
1,5 (-ish) år senare hur har det gått med spaningarna?
Fritidshusen har jag inte kollat på, men bilspaningen tycker jag verkar stämma hyfsat.
Ja, jag kan tycka att det är relativt mycket snack på bilträffar och i forum om att ”marknaden är död” för entusiastbilar just nu, samtidigt vet jag inte riktigt hurpass bra det stämmer med tanke på att den som tar upp ämnet nästan alltid har en bil till salu för 30% mer än han (eller hon, men oftast en han…) köpte den för i höstas.
 
Tillbaka
Topp