• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rich man Omega SMP

mouqvist

Rolex
Har precis slagit till på en Certina DS First Ceramic då jag ville köpa en quartz dykare till sommaren.
Hade först tänkt köpa en SMP men priserna har gått upp det senaste året och jag tycker att det är sjukt att behöva betala över 10.000:- för modeller som oftast är 10-15 år gamla.
I stället får jag en klocka vars specar inte skiljer sig jättemycket (200 meter WR, keramisk ring, osv), vars kvalitet är nästan lika bra (jag vet det, har ägt både Certina och SMP tidigare) för en bråkdel av priset, klockan blir dessutom ny och med garanti.
Rich man SMP betyder att jag har en massa pengar över att spendera på annat i sommar :)

Tack @daveid för tipset

Lite stulna bilder:
image.jpeg


image.jpeg
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Har precis slagit till på en Certina DS First Ceramic då jag ville köpa en quartz dykare till sommaren.
Hade först tänkt köpa en SMP men priserna har gått upp det senaste året och jag tycker att det är sjukt att behöva betala över 10.000:- för modeller som oftast är 10-15 år gamla.
I stället får jag en klocka vars specar inte skiljer sig jättemycket (200 meter WR, keramisk ring, osv), vars kvalitet är nästan lika bra (jag vet det, har ägt både Certina och SMP tidigare) för en bråkdel av priset, klockan blir dessutom ny och med garanti.
Rich man SMP betyder att jag har en massa pengar över att spendera på annat i sommar :)

Tack @daveid för tipset

Lite stulna bilder:
image.jpeg


image.jpeg
Grymt snygg!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Grattis! Certina är trevligt, en ds first var min första klocka. Men behövde den inte (tyckt jag efter ett tag...) så gav bort den till min far, inser dock jag saknar den ibland :D

De blir fina på gummi med :)
 

Platinum

Cartier
Snarare poor man's SMP. Firsten är snygg men tycker inte den kan mäta sig med SMP som är en klassiker.. ;)

Kul (och bra för plånboken) att du tycker tvärtom dock :)
 
Jag tror inte någon kan rationellt förklara varför 60 000 kr schweizisk klocka är värd 55 000 mer än 5000 kr schweizisk klocka.

Det är märket du betalar för.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt snygg och säkert ett bra köp, kvarts är bäst! Någon dykarklocka är det dock inte.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Beror på hur man ser på saken, t.ex har inte SMP någon keramisk ring utan aluminium.
Jag är nyfiken på dina argument, vad gör SMP till en överlägsen klocka?
Men du kan ju inte jämföra en "vintage" (en 15 år gammal SMP närmar sig väl nästan det) med en ny klocka. Man använde inte keramiska bezelringar år 2000. Kvalitetsmässigt är det en annan klass. Sen är ju SMP:n en snyggare klocka från ett finare märke. Men du har ju tydligen ägt en SMP redan så vi får väl vara överens om att inte vara överens helt enkelt :)

Dissar som sagt inte alls Certina, tycker Certina gör bra klockor för sin prisklass och du blir garanterat nöjd!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Beror på hur man ser på saken, t.ex har inte SMP någon keramisk ring utan aluminium.
Jag är nyfiken på dina argument, vad gör SMP till en överlägsen klocka?
Jag tycker inte man ska ställa klockor mot varandra på det sättet. Du har köpt en helt ny producerad ny klocka, det är ju jätteskönt och problemfritt.
 
Senast ändrad:

mouqvist

Rolex
Riktigt snygg och säkert ett bra köp, kvarts är bäst! Någon dykarklocka är det dock inte.
Nja, kanske inte, men
A) om senaste Oris räknas som dykarklocka med sina löjliga 100m wr, så är Certina definitivt mer plaskdammsvänlig!
B) jag räknar med att dyka ner till ung 4meters djup i år (typ för att hämta nycklar i botten på poolen som sonen ska ha kastat dit för att jäklas), kanske ner till 10 meter om jag snorklar! Certinan kommer att greja det.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Visst Omega seamaster spelar i en annan liga. Men tycker att du gjort helt rätt val i att skippa Smp:n och köra på Certinan, speciellt med tanke på att det är quartz. Hade du varit ute efter en automatare skulle det varit en annan diskussion enligt mig. Dela gärna med dig av wristshots när klockan anländer. :):)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nja, kanske inte, men
A) om senaste Oris räknas som dykarklocka med sina löjliga 100m wr, så är Certina definitivt mer plaskdammsvänlig!
B) jag räknar med att dyka ner till ung 4meters djup i år (typ för att hämta nycklar i botten på poolen som sonen ska ha kastat dit för att jäklas), kanske ner till 10 meter om jag snorklar! Certinan kommer att greja det.
Det är ändå ingen dykarklocka.
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Enig med med föregående inlägg borde det inte vara ISO 6425 standard för att kallas dykare? (Om man skall vara petig)
 

mouqvist

Rolex
Nu har jag fått sommarens dykarklocka (yes i said it @yonsson !)
Mycket fin liten sak, är som sagt inte förvånad då jag har ägt den modellen tidigare.
Första intrycket är följande:
Kanonboett och mycket fin baksidan med Certina sköldpaddan, kronan svarar tydlig och gängar in fint. Vridringen är troligen det bösta med denna klocka, den är gjord av keramik! Fin tavla och tydliga visare, kul med datumet kl6:00 för symmetrins skull. Fin länk, spännet ät helt ok men inte lika bra som SMP (kanske blir jag vän igen med några!). Sekundvisaren studsar tillbaka några mikrometer ibland (jag vet, det gör inte SMPs visare, nöjda nu?). Nåväl, klockan är absolut en av de bästa för pengarna. Trevligt också att den är aningen mindre toolig ön andra dykare, har haft klumpar på 45mm men trivs bumera bättre med en maxstorlek på 43mm, 41mm är perfekt för mig. Den kommer att funka kanon vid stranden, poolen eller när jag solar på altanen.

image.jpeg
 
Topp