• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

RicVin’s FREDAGSTRÅD™️ 28/9 ”Friskt kopplat,hälften brunnet...”

Hoppas det går bra @RicVin :) det du får göra själv hemma är att koppla in och byta ut saker som redan har matning(kablar/strömm) till sig :) ett vänligt tips från en elektriker, pm;a gärna vid frågor :)

Men nu är det fredag och dags för lite bira :D
15381527662512983535187846341569.jpg

Hoppas det går bra @RicVin :) det du får göra själv hemma är att koppla in och byta ut saker som redan har matning(kablar/strömm) till sig :) ett vänligt tips från en elektriker, pm;a gärna vid frågor :)

Men nu är det fredag och dags för lite bira :D
15381527662512983535187846341569.jpg
Tack för erbjudandet!! Ljuger lite som vanligt. Kommer inte röra en kabel gällande inkopplingen av detta. Frun hotar med skilsmässa om jag ens närmar mig elskåpet..:)

Tack för erbjudandet!! Ljuger lite som vanligt. Kommer inte röra en kabel gällande inkopplingen av detta. Frun hotar med skilsmässa om jag ens närmar mig elskåpet..:)
Klok fru!
Var på visning förra helgen. Besiktningsprotokollet angav att elen hade vissa fel. Karln hade satt jordade uttag mot ojordade kablar. Öppnade ett av dom och drog ut lite sladd i en nyrenoverad del och det var fanimig typ högtalarkabel. Helt livsfarligt.

Sidan sju, tror att jag nog aldrig har varit så sen in i fredagstråden. ”Fint folk kommer sent” har man ju annars hört. Det ordspråket gäller dock definitivt inte mig. Möjligtvis den nyinköpta klockan som pryder armen denna sista fredag i september. Jag gillar den i alla fall, räcker bra så. Den är ju min. Trevlig helg klockkamrater!

86BF9643-DCAA-494D-9896-B369501DEF66.jpeg

82A5BD53-3A19-4F70-AA01-FBF2E2C756CF.jpeg
B1032F81-D356-44D7-9B61-F76E365E0005.jpeg
Grattis! Grönt e skönt, ser riktigt trevlig ut.

Klok fru!
Var på visning förra helgen. Besiktningsprotokollet angav att elen hade vissa fel. Karln hade satt jordade uttag mot ojordade kablar. Öppnade ett av dom och drog ut lite sladd i en nyrenoverad del och det var fanimig typ högtalarkabel. Helt livsfarligt.
Jag var duktig en gång och anlitade en elektriker. Han eldade upp prylar för 40K och tyckte att jag skulle ta det på hemförsäkringen. Efter det gör jag allt själv med bistånd när det behövs. Med det sagt finns det självklart otaliga livsfarliga hempulare och jag har den största respekt för en skicklig elektriker.

Jag var duktig en gång och anlitade en elektriker. Han eldade upp prylar för 40K och tyckte att jag skulle ta det på hemförsäkringen. Efter det gör jag allt själv med bistånd när det behövs. Med det sagt finns det självklart otaliga livsfarliga hempulare och jag har den största respekt för en skicklig elektriker.
Tråkigt att höra :banghead: han borde tänka över sitt yrkesval

Hur duktig du än är vänder försäkringsbolaget ryggen åt dig om något händer och det visar sig att en icke auktoriserad elektriker gjort installationer. Är det inte så?

Hur duktig du än är vänder försäkringsbolaget ryggen åt dig om något händer och det visar sig att en icke auktoriserad elektriker gjort installationer. Är det inte så?
Nu var det elektrikern som orsakade skadan men visst har du rätt. Auktorisation är dock rätt nytt, tidigare var det behörighet och egentligen kockar det ner till att det ska vara fackmannamässigt utfört. Här kan en amatör övertrumfa ett proffs.
Ps
Jag är elingenjör så jag kladdar inte med sånt jag inte kan även om jag inte är auktoriserad.

Svärfar (elingenjören) har nogsamt talat om vad jag får och inte får göra hemma!
Minsta lilla övertramp och man får betala den brända kabelsalladen!
Han är utbildad i alla varianter av el som finns!
I det huset är det spännande att slå på en brytare!
Jag fattar inte hur han har gjort, men kul är det, han har även infört digitalstyrning genom husets elsystem! Praktiskt när timers slår ifrån och man enkelt slår på lyset med den ordinarie brytaren!
Tror det är bäst att kunnigt folk gör jobbet!

Tillbaka
Topp