• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rimlig servicekostnad av vintageur?

Johnny67a

Omega
Ska för första gången kosta på mig en servce av en Omega constellation pie pan kal kaliber 551 från 1965. Klockan har okänd servicehistorik drar sig 6 sek/dygn.
Lämnat in hos AD och fått kostnadsförslag på 5600 kr. Tycker det låter dyrt eller är det bad det kostar helt enkelt?
Tacksam för svar
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Servade nyligen en Omega Seamaster Bumper, kaliber 342, hos ABC. Kostade typ 4,5 K om jag inte minns fel. Hade undvikit AD men räknat med att det kan kosta en slant. Du har inte möjlighet att posta och posta en bild på klockan? :)
 

Johnny67a

Omega
Jag hade inte lämnat till ad utan till duktig vintagemakare, typ abc, farfars klocka, duktiga forummedlemmar osv :) tycker rimlig kostnad hos verkstad är 1500-2500 under förutsättning att inga delar byts.
Tack. Ja jag tyckte det var lite häftigt pris. Får kolla upp farfars klocka då. ABC vad är det? Känner ingen här på forumet tyvärr.
 

Johnny67a

Omega
Servade nyligen en Omega Seamaster Bumper, kaliber 342, hos ABC. Kostade typ 4,5 K om jag inte minns fel. Hade undvikit AD men räknat med att det kan kosta en slant. Du har inte möjlighet att posta och posta en bild på klockan? :)
I min lilla stad finns ingen annan urmakare att välja på tyvärr. ABC är det en urmakare i Stockholm?
Inte så stor skillnad i pris ändå mellan våra då. Trodde i min enfald vintage var billigare att serva än moderna Omegor men verkar vara samma pris iaf här där jag bor.
2017-07-22 17.11.59.jpg
2017-07-22 17.11.59.jpg
En bild på skönheten;)
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
I min lilla stad finns ingen annan urmakare att välja på tyvärr. ABC är det en urmakare i Stockholm?
Inte så stor skillnad i pris ändå mellan våra då. Trodde i min enfald vintage var billigare att serva än moderna Omegor men verkar vara samma pris iaf här där jag bor.
2017-07-22 17.11.59.jpg
2017-07-22 17.11.59.jpg
En bild på skönheten;)
ABC ligger mycket riktigt i Stockholm. Du kan säkert posta klockan om du vill få den servad på annat håll. Just Werner på ABC har mycket delar till Omega och är duktig (även om han oftast är ganska grinig). Fantastiskt fint ur du har där!
 

Johnny67a

Omega
ABC ligger mycket riktigt i Stockholm. Du kan säkert posta klockan om du vill få den servad på annat håll. Just Werner på ABC har mycket delar till Omega och är duktig (även om han oftast är ganska grinig). Fantastiskt fint ur du har där!
Tack för tipset och tack för komplimangen om klockan. Ja det är en drömklocka. Minns jag blev kör i den redan när jag fick se en pie pan första gången. Sen var det bara börja leta:)
 
Ska för första gången kosta på mig en servce av en Omega constellation pie pan kal kaliber 551 från 1965. Klockan har okänd servicehistorik drar sig 6 sek/dygn.
Lämnat in hos AD och fått kostnadsförslag på 5600 kr. Tycker det låter dyrt eller är det bad det kostar helt enkelt?
Tacksam för svar
- Det är dyrt tycker jag. Omkring hälften som skrivits utan reservdelar är rimligt. Du säger att uret drar sig 6s/dygn; om det går jämnt och har en bra kraftreserv behöver du inte serva uret.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I min lilla stad finns ingen annan urmakare att välja på tyvärr. ABC är det en urmakare i Stockholm?
Inte så stor skillnad i pris ändå mellan våra då. Trodde i min enfald vintage var billigare att serva än moderna Omegor men verkar vara samma pris iaf här där jag bor.
2017-07-22 17.11.59.jpg
2017-07-22 17.11.59.jpg
En bild på skönheten;)
6 sek per dygn är riktigt bra, men säger ju egentligen inget om hur verket mår. Du vet vad du har för skinnband på uret eller?
 
Du säger att uret drar sig 6s/dygn; om det går jämnt och har en bra kraftreserv behöver du inte serva uret.

En fin gångprecision och kraftreserv betyder inte att klockan inte kan vara i behov av service, du låter som min syster som inte ville serva sin TT i somras för den startar ju minsann så bra när hon vrider på nycklarna. Omegas kalibrar i 500-serien håller en fantastisk kvalitet; ta hand om klockan blir mitt råd och är servicehistoriken okänd är en fullservice en fin idé.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Johnny67a

Omega
- Det är dyrt tycker jag. Omkring hälften som skrivits utan reservdelar är rimligt. Du säger att uret drar sig 6s/dygn; om det går jämnt och har en bra kraftreserv behöver du inte serva uret.
Ok. Fast klockan är ju 52 år och jag planerar behålla den troligtvis inte servad de senaste 15 åren iaf om ens aldrig. Känns lite oroande. Är inte risken större vissa delar kan gå sönder om vänta för länge?
 

Johnny67a

Omega
En fin gångprecision och kraftreserv betyder inte att klockan inte kan vara i behov av service, du låter som min syster som inte ville serva sin TT i somras för den startar ju minsann så bra när hon vrider på nycklarna. Omegas kalibrar i 500-serien håller en fantastisk kvalitet; ta hand om klockan blir mitt råd och är servicehistoriken okänd är en fullservice en fin idé.

Vänligen
Forumets undersköterska
Jo jag känner nog precis så jag med. Vill ju sköta om skönheten på bästa sätt;)
 
En fin gångprecision och kraftreserv betyder inte att klockan inte kan vara i behov av service, du låter som min syster som inte ville serva sin TT i somras för den startar ju minsann så bra när hon vrider på nycklarna. Omegas kalibrar i 500-serien håller en fantastisk kvalitet; ta hand om klockan blir mitt råd och är servicehistoriken okänd är en fullservice en fin idé.

Vänligen
Forumets undersköterska
- Förvisso, men om uret går jämnt under det dagliga bärandet tycker inte jag det finns anledning att serva det. Ojämn gång är en tydlig indikation på servicebehov.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Mellanhanden jag köpte av tror det var av rocka?! Jar dock tagit av det för vill inte slita på det
Elefant tror jag det är. Tycker gott du kan slita på det men jag hade försökt tvätta det och fetta in det på nytt. Men då kan det krympa och tappa foderlädret om man har otur. Fint band iaf och ville bara uppmärksamma om det så det inte slängdes.
 
Jo jag känner nog precis så jag med. Vill ju sköta om skönheten på bästa sätt;)

Det finns två skolor när det gäller service; 1) de som använder klockan till dess något uppenbart är fel, såsom dålig gång eller lägre kraftreserv, och servar den då och 2) de som följer tillverkarens rekommendationer och servar klockan vart femte eller sjätte år eller vad det nu kan vara även om klockan presterar fint.

Båda har sina för- och nackdelar. Att vänta med service enligt alternativ 1 kan innebära en högre nota då delar kan vara utslitna eller på annat sätt tagit skada av utebliven service medan alternativ 2 ju kan medföra ökade kostnader i det långa loppet och risken att klockor servas i förtid, att behovet egentligen inte föreligger. Det man med säkerhet kan säga är att man ska hålla sig till alternativ nr 2 när det gäller klockor vars urverk har svåråtkomliga reservdelar, exempelvis Omega kaliber 321 där förråden börjar sina, för att just undvika att behöva byta komponenter som kan vara svåra eller omöjliga att få tag på. Vintage överlag lutar jag mer åt alternativ 2, medan en modern klocka med ett vanligt urverk, exempelvis en Longines med ett ETA 2824-2, utan vidare kan köras på till dess urverket tydligt signalerar att det är dags för lite omvårdnad enligt alternativ 1.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det finns två skolor när det gäller service; 1) de som använder klockan till dess något uppenbart är fel, såsom dålig gång eller lägre kraftreserv, och servar den då och 2) de som följer tillverkarens rekommendationer och servar klockan vart femte eller sjätte år eller vad det nu kan vara även om klockan presterar fint.

Båda har sina för- och nackdelar. Att vänta med service enligt alternativ 1 kan innebära en högre nota då delar kan vara utslitna eller på annat sätt tagit skada av utebliven service medan alternativ 2 ju kan medföra ökade kostnader i det långa loppet och risken att klockor servas i förtid, att behovet egentligen inte föreligger. Det man med säkerhet kan säga är att man ska hålla sig till alternativ nr 2 när det gäller klockor vars urverk har svåråtkomliga reservdelar, exempelvis Omega kaliber 321 där förråden börjar sina, för att just undvika att behöva byta komponenter som kan vara svåra eller omöjliga att få tag på. Vintage överlag lutar jag mer åt alternativ 2, medan en modern klocka med ett vanligt urverk, exempelvis en Longines med ett ETA 2824-2, utan vidare kan köras på till dess urverket tydligt signalerar att det är dags för lite omvårdnad enligt alternativ 1.

Vänligen
Forumets undersköterska
Rätt bra och nyanserad bild! Dock skulle jag dra gränsen vid rätt ovanliga verk för att följa 5-7-årintervall. Vad du glömmer nämna är risken att urmakaren fulpolerar eller förstör någon del vid service. De flesta verks-delar är hyffsat lätta att komma över, iaf bättre begagnade. Då måste man däremot hitta en urmakare, icke-AD, som vill hantera dessa.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Personligen är jag ett stort fan av att inte peta i klockor i onödan så därför servar man när den börjar visa problem och inte före dess. Även om slitaget invändigt riskerar att bli marginellt högre så är dessa delar oftast enkla och billiga att byta. Däremot om något sker vid service och tavla, visare eller något annat synligt skadas så brukar det vara betydligt svårare att ersätta detta med något som ser lika bra ut. Därför tycker jag att man ska serva klockor vid behov och inte bara för att man tror det är dags.

Each to their own men det är iaf min åsikt.
 
- Förvisso, men om uret går jämnt under det dagliga bärandet tycker inte jag det finns anledning att serva det.

Jag noterar din åsikt men förstår den inte. Som sagt; en klocka kan ha snustorra oljor och skrika efter service men ändå gå hur fint och jämnt som helst. Du kan inte avgöra servicebehovet genom att blott konstatera att klockan går fint; om den inte gör det behöver den ju bevisligen påtittning men servicebehov kan föreligga också vid motsatt förhållande.

Läs gärna vad Al Jensky, Omega-certifierad urmakare, skriver i den här tråden: http://forums.watchuseek.com/f20/how-often-service-watch-watchmakers-view-789280.html#/topics/789280

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Johnny67a

Omega
Det finns två skolor när det gäller service; 1) de som använder klockan till dess något uppenbart är fel, såsom dålig gång eller lägre kraftreserv, och servar den då och 2) de som följer tillverkarens rekommendationer och servar klockan vart femte eller sjätte år eller vad det nu kan vara även om klockan presterar fint.

Båda har sina för- och nackdelar. Att vänta med service enligt alternativ 1 kan innebära en högre nota då delar kan vara utslitna eller på annat sätt tagit skada av utebliven service medan alternativ 2 ju kan medföra ökade kostnader i det långa loppet och risken att klockor servas i förtid, att behovet egentligen inte föreligger. Det man med säkerhet kan säga är att man ska hålla sig till alternativ nr 2 när det gäller klockor vars urverk har svåråtkomliga reservdelar, exempelvis Omega kaliber 321 där förråden börjar sina, för att just undvika att behöva byta komponenter som kan vara svåra eller omöjliga att få tag på. Vintage överlag lutar jag mer åt alternativ 2, medan en modern klocka med ett vanligt urverk, exempelvis en Longines med ett ETA 2824-2, utan vidare kan köras på till dess urverket tydligt signalerar att det är dags för lite omvårdnad enligt alternativ 1.

Vänligen
Forumets undersköterska
Tack! Ja det jag läst och förstått mig på så har du rätt. Säger sig själv egentligen. Vintage är ju extra känsligt när reservdelar blir ett huvudbry att hitta. Nej jag kommer absolut serva den det hade jag redan bestämt. Den är absolut värd det. En ägare i alla år före mig nu, det förpliktar!:)
 

Johnny67a

Omega
Personligen är jag ett stort fan av att inte peta i klockor i onödan så därför servar man när den börjar visa problem och inte före dess. Även om slitaget invändigt riskerar att bli marginellt högre så är dessa delar oftast enkla och billiga att byta. Däremot om något sker vid service och tavla, visare eller något annat synligt skadas så brukar det vara betydligt svårare att ersätta detta med något som ser lika bra ut. Därför tycker jag att man ska serva klockor vid behov och inte bara för att man tror det är dags.

Each to their own men det är iaf min åsikt.
Ja inte är detta lätt att veta hur göra men detta är ett verk som tål att skruvas i. Värre med min vintageTissot. Det verket ville urmakaren inte röra för det var för dåligt att jobba i sa han. Kunde tydligen göra mer skada än nytta
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag noterar din åsikt men förstår den inte. Som sagt; en klocka kan ha snustorra oljor och skrika efter service men ändå gå hur fint och jämnt som helst. Du kan inte avgöra servicebehovet genom att blott konstatera att klockan går fint; om den inte gör det behöver den ju bevisligen påtittning men servicebehov kan föreligga också vid motsatt förhållande.

Läs gärna vad Al Jensky, Omega-certifierad urmakare, skriver i den här tråden: http://forums.watchuseek.com/f20/how-often-service-watch-watchmakers-view-789280.html#/topics/789280

Vänligen
Forumets undersköterska
Hur många klockor äger du som har synliga delar som inte går att ersätta? Verk går i princip att bygga om på nytt med reservdelar om så krävs.

Även den bästa av urmakare kan repa en tavla, skada lum eller få olja på fel ställe så att något förstörs och blir fult. Ett par extra verksdelar utbytta i service kostar som regel bara något korvöre extra. Jag har svårt att motivera risken.
 

Johnny67a

Omega
Hur många klockor äger du som har synliga delar som inte går att ersätta? Verk går i princip att bygga om på nytt med reservdelar om så krävs.

Även den bästa av urmakare kan repa en tavla, skada lum eller få olja på fel ställe så att något förstörs och blir fult. Ett par extra verksdelar utbytta i service kostar som regel bara något korvöre extra. Jag har svårt att motivera risken.
Brukar du byta motorolja i din bil? Isf varför?
 
Jag noterar din åsikt men förstår den inte. Som sagt; en klocka kan ha snustorra oljor och skrika efter service men ändå gå hur fint och jämnt som helst. Du kan inte avgöra servicebehovet genom att blott konstatera att klockan går fint; om den inte gör det behöver den ju bevisligen påtittning men servicebehov kan föreligga också vid motsatt förhållande.

Läs gärna vad Al Jensky, Omega-certifierad urmakare, skriver i den här tråden: http://forums.watchuseek.com/f20/how-often-service-watch-watchmakers-view-789280.html#/topics/789280

Vänligen
Forumets undersköterska
Det kanhända, men jag gör ändå inte service på mina ur om de inte går ojämnt; blir alldeles för dyrt om man har ett gäng ur. Då får urmakaren tycka vad han vill...
 
Även den bästa av urmakare kan repa en tavla, skada lum eller få olja på fel ställe så att något förstörs och blir fult. Ett par extra verksdelar utbytta i service kostar som regel bara något korvöre extra. Jag har svårt att motivera risken.

Betydelsen av att finna en erkänt duktig urmakare med vana av att serva vintageklockor bör absolut poängteras. Som sagt, det är olika faktorer som styr om man ska välja alternativ 1 eller 2 och det går inte att säga att något av dom alltid är rätt eller fel.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För all del inte under service men detta är vad Kaplans lyckades med på en värdefull Rolex. De lyfte ut tavlan ur boetten och skadade ett antal lumplottar. Det blev sannolikt en väldigt dyrbar miss för ägaren som lämnade in en fin klocka och sålde en våldtagen klocka.

Hyfsad onödig och kostsam miss bara för att man petat i klockan i onödan.

IMG_5217.JPG
 
Topp