Laddar...
Nymans Ur 1851

Rimlig servicetid för Tissotklocka, 8 månader?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Arson, 28 augusti 2014.

  1. Arson
    Trådstartare

    Arson Ewok

    Inlägg:
    29
    Från:
    Stockholm
    Hejsan alla!

    Köpte en Tissot T Lady klocka till sambon i julklapp förra året från den tyska sidan "Premiumwatches", ingen värsting alls men kostade än 800 EUR (lite dyrare i Sverige).
    Klockan är av en självuppdragande modell som efter c:a 5 månader började tappa tiden rejält, närmare bestämt runt 20 minuter per dag.
    Gick därför med klockan till närmaste Tissot ÅF vilket var Stjärnurmakarna i Täby.

    Fick beskedet att det skulle ta 2 månader att få den åtgärdad. Nåväl, det fick väl vara så då.

    Men idag, 10 veckor senare, när sambon själv skulle hämta ut klockan så får hon beskedet att det saknas en reservdel och det tar minst 6 månader till att få fram denna del och de kunde inte göra någonting från Stjärnurmakarna alls.

    Premiumwatches säger heller inte att de kan göra någonting.

    Är det bara vänta 6 månader till, eller vad ska man göra?

    Tack på förhand.
    // Mattias
     
  2. Scaramanga

    Scaramanga AT-AT driver

    Inlägg:
    7.982
    Från:
    Norrland
    Kan spontant tycka att 8 månader är helt orimligt när det gäller ett garantirep. Du borde få en ny klocka.

    Sen vad EU´s konsumentköplagar säger har jag inte en susning om....
     
    China gillar detta.
  3. Limpas

    Limpas Y-Wing pilot

    Inlägg:
    645
    Från:
    Stockholm
    Tycker helt klart att du ska kräva en ny klocka eller pengarna tillbaka. 8 månader kan omöjligt vara en rimlig reparationstid. Om inte annat så borde det väl finnas någon good-will kan man tycka, även om det kanske blir lite svårare när den inte är inlämnad hos återförsäljaren.
     
  4. vikgul

    vikgul Lilla Buh

    Inlägg:
    3.950
    Från:
    Huvudstaden
    Vänta ett halvår på en reservdel?? Helt orimligt, speciellt när det kommer till ett ETA verk som sitter i Tissot. Hör med andra butiker som säljer Tissot. Ring Svenska Swatchgroup där om ingår.
     
  5. Arson
    Trådstartare

    Arson Ewok

    Inlägg:
    29
    Från:
    Stockholm
    Situationen blir ju lite prekär i och med att klockan är importerad (men med alla papper i ordning, givetvis) och de som lämnat iväg klockan har egentligen inget intresse av varken mig som kund eller ärendet i sig.

    Kan man prata med Tissot i Sverige? Verkar vara lite otydligt på deras hemsida.

    Tack igen!
     
  6. Hugii

    Hugii X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.208
    6 månader för en del? Man undra om de tillverkar reservdelar på "beställning" (en gubbe sitter på en CNC i en garage och betar av beställning efter beställning). Nåt är ju konstigt.

    Som ovanstående talare har sagt, kolla med annan återförsäljare eller swatch group nordic.

    http://www.swatchgroup.se/

    Lycka till!
     
  7. vikgul

    vikgul Lilla Buh

    Inlägg:
    3.950
    Från:
    Huvudstaden

    http://www.swatchgroup.se/mainse.asp
     
  8. Denke

    Denke Admin Admin

    Inlägg:
    7.724
    Från:
    Stockholm
    8 månader för ett garantiärende är bajskorvigt långt och helt orimligt IMO. Har du frågat dem vad de har för alternativa lösningar?
     
  9. Arson
    Trådstartare

    Arson Ewok

    Inlägg:
    29
    Från:
    Stockholm
    Tack för tipsen. Jag mailar Swatchgroup om detta så får vi se vad de svarar.
     
Mårtenssons ur Brookfield