• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Rimlig tidsavvikelse?

Perra_j

Basic
Vad tycker ni är en rimlig tidsavvikelse/dygn?
Min Argagon Superjet tappar ca 15sek/dygn vilket jag tycker är mycket, ligger väl egentligen inom "felmarginal" för seiko NH36 urverk.
Vad tycker ni?

Vad tycker ni är en rimlig tidsavvikelse/dygn?
Min Argagon Superjet tappar ca 15sek/dygn vilket jag tycker är mycket, ligger väl egentligen inom "felmarginal" för seiko NH36 urverk.
Vad tycker ni?
För NH36-verket låter det ganska rimligt. Det är dock busenkelt att justera gången på ett sånt verk. Lämna in för ruckning eller pilla lite själv. Med lite tur kommer den gå kanon i något år eller så och sen kan man rucka igen.

Ur ett rent praktiskt perspektiv så vill man ju kunna förvänta sig att en klocka man använder dagligen som tidsvisare (snarare än bara smycke) bör hålla tiden inom minuten vid ”any given time”, detta för att inte missa bussen eller komma sent till möten. Jag kan känna att jag skulle stå ut med att justera tiden på en klocka max en gång per vecka för att uppnå detta (förutsatt att den går för snabbt så att omställningen inte är svårare än att stoppa klockan nån halvminut). Mer jobb än så skulle börja kännas som irriterande och jag skulle tapp känslan att klockan går att lita på.

Jag har två automater (Tudor BB36 och en Longines Grande Classique) där den ena håller tiden bra (ca 2 sek per dygn) och den andra inte (uppåt ca 30 sek per dygn). I en värld med datorer och mobiltelefoner klarar jag mig ju ändå, men resultatet blir att jag bär min Longines mest som ett smycke och att det förtar känslan en aning - även om jav ändå gillar den (den har ändå ingen sekundvisare eller ens minutmarkeringar och är på så vis ändå designad mer som smycke från början).

Summa sumarum - 15 sek avvik per dygn hade stört mig och jag hade personligen bara köpt en klocka med den typen av precision om jag främst tänkte ha den som smycke och om designen hade varit mer åt smyckeshållet än ”tool”-hållet, eller om jag roterade den med flera andra klockor och bara hade den en dag i tagen (och kanske tom lät den stanna emellan).

Ja, det verkar som om de ska hålla +45/-35, vilket ju är rätt mycket. Det är ju ett billigt verk (jämfört med t.ex. de vanligaste ETA-verken), och det är väl så att man får vad man betalar för. Igen.

Inom +/- 10 är min gräns oavsett verk men där är ju ganska individuellt vad man accepterar.
Fick hem en Poljot för några veckor sen som gick 15 minuter plus på en timme så det kunde alltid vara värre ;)

Tillbaka
Topp