• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rimligt pris på Speedy Pro

fredrikb

Cartier
Hej,

Vad är rimligt pris att betala för en Omega Speedmaster Professional 3570 i bra skick med B&P? Har sett ett par för runt 15k från UK, och en hel del från Japan som ligger någon/några tusenlappar under.

Som som kan ge en fingervisning, och kanske ett par tips på vad man ska passa sig för när det gäller dessa?

Vet t ex att Speedy Auto skall vara svindyr att serva pga urverket, men har inte hört ngt liknande om Pro.

Tack på förhand!

Fredrik
 

RDFG

Cartier
Kronografer är väl generellt dyrare att serva tyvärr.. Ang prisbild, i Sverige skulle jag säga från 16' och uppåt beroende på skick (med b&p).

Själv skulle jag inte försöka hitta en så billigt som möjligt utan kanske spara en månad extra och få en i ett finare skick.

Min hälsar
Ds8hGSt.jpg
 

Camo00

Patek
För att förtydliga så är det, väl, bara äldre automatiska Speedys, reduced mfl, som har rykte om sig att ha orimligt höga servicekostnader? De med piggy-backverk, cal 1140, alltså...

Något nyare Speedy Autos fick ju cal 1164 och det är väl ett moddat 7750?! Bör inte kosta skjortan att serva?

Sen kom väl cal 3330 mfl som är Omegas eget verk (utvecklat med Piaget tror jag) och där har jag ingen aning om servicekostnader, men det var väl en del barnsjukdomar och problem..?
 

fredrikb

Cartier
Tack för svar. Är inte ute efter att få en absolut så billigt som möjligt, men det är ju svårt att orientera sig utan att veta prisbilden.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
För att förtydliga så är det, väl, bara äldre automatiska Speedys, reduced mfl, som har rykte om sig att ha orimligt höga servicekostnader? De med piggy-backverk, cal 1140, alltså...

Något nyare Speedy Autos fick ju cal 1164 och det är väl ett moddat 7750?! Bör inte kosta skjortan att serva?

Sen kom väl cal 3330 mfl som är Omegas eget verk (utvecklat med Piaget tror jag) och där har jag ingen aning om servicekostnader, men det var väl en del barnsjukdomar och problem..?

Jag tror du är ganska rätt på det. Kikar man på Nymans serviceprislisat (http://www.nymansur.com/service#omega) så är det 6300 för "Speedmaster kronograf" detta gäller då inte verket som baserats på 7750 (hoppas jag - för då bör man låta någon billigare serva klockan). Som Camo00 var inne på så är nog modulverket grisdyrt att serva... nymans vill ju lämna kostnadsförslag vilket torde vara en indikation på att det kommer gräva hål i plånkan på en
 

Archie

Cartier
20... du får ingen nyare speedy i bra skick med B&P för 15.... billigaste speedyn på hela chrono24 går för 17.
 

Valdemar25

Cartier
Köpte en Speedmaster cal 861 från -81 med boxar och papper, dock inte cert för 17500 kr och den är i fint skick och går riktigt bra. Stirra dig inte blind på priset utan välj rätt klocka även om den kanske kostar någon eller några tusenlappar mer än vad du tänkt från början!
 
Topp