• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ring (förlovningsring) + klocka?

Isodor

Audemars
Hej,

Ni som är förlovade:

Antar 1) Ni sätter ringen på vänster ringfinger
2) Klockan sitter på vänster handled

Hur tycker ni det fungerar i symbios mellan klocka ring? Finns det exempel det ser riktigt muppat ut?

Är själv i skjutbanor och har aldrig burit ring, och de gånger jag testat tyckt det är sjukt obekvämt.

Berätta gärna för mig att jag har fel och det är no probs!
 

jaqob

Omega
Jag hör till skolan som tycker att förlovningsringen är undantagen från reglen med att alla metaller ska matchas.
(Det hade blivit så fasansfullt dyrt annars :p )
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Förlovade mig för två månader sedan och köpte en klocka för en månad sedan och tänkte lite som dig. Tycker dock det fungerar hur bra som helst faktiskt. Har bara fått positiva kommentarer av nära och kära och då ska det tilläggas att jag inte är bling bling-typen.

Bifogar en bild från mitt simpla kontor

8ugX3ev.jpg
 

Knight

Cartier
Det tog ett tag att vänja sig vid ringen, men nu känns det istället riktigt märkligt de få gånger jag tar av den. Tycker inte alls att guldringen krockar med stålklockan!
 

Sten

Cartier
Förutsatt att det är en "normal" förlovningsring så spelar det ingen roll. Personligen tycker jag att man då inte behöver tänka på att matcha, det funkar oavsett.
 

JwJ

Omega
Jadu det är en bra fråga!
Jag har en relativt tjock guldring i gult guld, jag skulle aldrig köpa någon annan ring än en i gult guld. Tyvärr så tror jag dock att vittguld (eller platinum om du har finanserna iskick) passar bättre med stålklockor och stållänkar.
Jag har trots det en hel del stålklockor som jag gärna använder och störs inte av kombon stålklocka och guldring.
Ifall du tycker att stål och gulguld ser konstigt ut så kan klockremmen dämpa kontrasterna, jag tycker att speciellt brunt leder gör ett kanonjobb att sammanfoga de olika metallerna.
Sen angående att bära ring så vänjer du dig. Det tar några dagar/veckor och sen sitter ringen som den ska, jag tror du vänjer dig snabbt och stör inte mer efter en tid. Det är väl som att börja använda klocka, jobbigt i början och sen känns det naket att vara utan.
Don't worry, nemas problemas allt fungerar!! Problemet är inte att få ring och klocka att passa ;)
Lycka till med förlovningen :D
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Hej,

Ni som är förlovade:

Antar 1) Ni sätter ringen på vänster ringfinger
2) Klockan sitter på vänster handled

Hur tycker ni det fungerar i symbios mellan klocka ring? Finns det exempel det ser riktigt muppat ut?

Är själv i skjutbanor och har aldrig burit ring, och de gånger jag testat tyckt det är sjukt obekvämt.

Berätta gärna för mig att jag har fel och det är no probs!
Ring i vitt guld och klockor i stål för min del

Har fortfarande inte vant mig med ring, sover tex ej med den på fast det gått några månader
 

MrPlow

Rolex
ImageUploadedByTapatalk1390491416.659622.jpg


Tycker att för mycket rött guld blir för guldigt...

Så ringen är i platina!

(På ingenjörsringen kan man inte välja bort guldet på så där tvingas man leva med lite rött guld.)
 

Limpas

Cartier
Kör ring i gult guld och stålklocka. Jag tycker att det funkar fint. Matchningen kanske kunde vart bättre, men absolut inget jag tänker på eller ser som ett problem alls :)
 

Mangusta

Cartier
Det går inte att förneka att stål och vitguld/platinaring och guldklocka eller guld/stålklocka med en ring i gult guld ser snyggast ut tillsammans. Klart det är snyggast rent estetiskt. Själv har jag ett antal ringar som jag brukade byta mellan för att matcha klockan förut men nu orkar jag inte bry mig oftast till vardags. Har jag smycken på mig som inte matchar klockan så byter jag bara om jag känner för det. För några år sen hade jag inte drömt om att inte matcha klockan med ringen varje dag men som tur är så har den sjukdomen gått över. :D
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Så länge den matchande ringen sitter på rätt kvinna så spelar det ingen roll om din ring så vore gjord av trä :)

Ringen vänjer du dig med efter ett par dar, sen kommer du inte tänka på den mer. Och att bry sig om att matcha en förlovnings-/vigselring mot klocka känns lite väl analt även för medlemmar på detta forum;)
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Jag gjorde en tråd för ett tag sen med liknande tema, tyckte att vitguldsringen "skar" sig lite med stålet i min dinka men nu så gillar jag det!:)

image.jpg


Men men vore ju inte fel att matcha metallerna!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Fungerar hur bra som helst…även att ha en klocka i stål och en ring i guld…vem bryr sig om om inte förlovning/vigselringen matchar klockan??
Klockor kommer och går, men då man byter väl inte ring varje gång man byter klocka…eller?
 

jandan

Panerai
Jag har ringen i ett halsband istället för på fingret. Krockar aldrig oavsett vilken klocka som för stunden parkerat på min handled :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Klockan på höger arm.....alltid höger arm. Att ha den på vänster är varken smart eller praktiskt.......
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Smaken är som baken... Personligen har jag svårt för exempelvis silverfärgad ring och guldfärgad klocka, oavsett vilken hand de sitter på.

Ett alternativ är ju TT.
 

jabla

Sarlacc
Har aldrig varit förtjust i gult guld så det blev en vitguldsring redan innan mitt klockintresse vaknat.
Underlättar i början men gör det svårare när man skall leta dressur i vitguld. :)
 

fredtiger

Cartier
Gift dig och visa att du menar allvar med förhållandet. Sedan slipper du ringen ifall du tycker drt är obekvämt. Min vitguldsring ligger i hyllan för det mesta då jag aldrig förlikat mig med ringar. Efter att ha förklarat att "min kärlek till dig sitter i hjärtat, inte på fingret" var jag hemma...:D
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Var anti ringar från början men efter besök hos guldsmed och möjligheten att designa sin egen ring så var jag såld! Nu älskar jag att ha på mig den och känns verkligen naket utan, dvs precis såsom det numera även känns utan klocka :)
image.jpg
 
Topp