• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ringde IF ang. försäkringsfråga

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Hej!

Jag tänkte vara lite proaktiv och säkerställa att min hemförsäkring täcker min klocka den dagen det skulle råka hända något. Stulen eller skadad.
Jag har idag en stor villa & hem försäkring via IF. Jag undrade vad behöver jag göra för att få ut pengar den dagen det händer något och hur säkerställer jag att jag får ut rätt summa?

Efter att ha pratat med en kille på IF via telefon och att jag själv frågat specifikt om ett värderingsintyg krävs så fick han gå iväg och prata med en kollega och dom tyckte det var det bästa. Han sa att då jag gör en värdering av klockan hamnar den i ett register via serienummer på mig, så om den blir stulen och åker in på service senare kan jag återfå klockan.

Är det här nåt ni har erfarenhet av? Vad kostar det att genomföra en värdering? Är det värt att ha när det väl kommer till kritan?

Mvh Joakim
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ett värderingsintyg kostar 1000:- hos Bergströms. Det är en nödvändighet om du vill få ut något på försäkringen. Vissa säger att originalkvitto räcker men enligt Länsförsäkringar godkänns bara värderingsintyg.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Du behöver varken kvitto eller värderingsintyg för att få ut pengar via IF, räcker med cert.

Edit: Om inte cert finns behövs självklart något av ovanstående.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
En fråga jag har funderat på är om det går att värdera samlingar? Tänkte nu ifall någon sitter på 100-200st vintage omega med en prisbild 1000-4000:- Denna samling kan ju vara värd runt en halv miljon, men skulle kosta 100-200k att värdera. Någon som har ett förslag?
 
Topp