• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ringen på Certina Divern blivit matt och flammig....

Nifo

Omega
Hej!

Min Certina DS Diver's ring har blivit matt på sina ställen, och lite flammig. Detta har hänt vid ytterligare ett tillfälle då jag skickade klockan tillbaka till ÅF, och då gjorde de någon "fix" eller "vaxning" av ringen, men mer förstod jag inte. Ringen blev bra igen. Hurra för det!

Men - det har nu gått ungefär...ja...knappt ett år efter detta, och ringen har nu åter igen fått matta märken, flammiga sådana. Försöker få bort med trasa eller med fingret, men nope - det funkar inte. Vet inte vad jag gjort för fel; har rengjort klockan med yes! (diskmedlet) och vatten (sådant från kranen). Kan det vara så att det är någon vaxbeläggning på ringen så försvinner då? För det kan väl inte vara saltvatten? Har alltid sköljt av klockan efter bad etc (med sötvatten ska väl tilläggas). Vårdar klockan fint för övrigt.

Någon kunnig som vågar sig på ett tips? =) Är det sämre beläggningar på ringarna på "enklare" (läs billigare) dykare än "finare" (läs dyrare) klockor. ;-)

Tack på förhand!
 

Nifo

Omega
20160807_225950.jpg
20160807_230019.jpg
 

Nifo

Omega
Det ska tilläggas att inget syns på glaset, det är bara något avtryck... Men spana in ringen. Andra gången nu, som sagt... Hade hoppats på bättre kvalle än så här.

=/
 

Husse

Patek
För mig visar detta att klockan har haft ett liv. Hur tror du en bil ser ut efter ett års användande!?!
Använd aldrig diskmedel till klockan! Starka doningar som tar bort eventuellt vax omedelbart!
Om det känns viktigt kan du vaxa ringen själv! Ta bara lite bilvax på pekfingertoppen och stryk på. Sonax eller jämförbar kvalitet måste det vara, annars blir det svårt att få bort det när det legat på en stund! Låt det ligga över natten, ta sedan en microduk och torka med och vips så är den fin! Använd endast vatten vid rengöring!
Lycka till!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Kan du inte ringa de som åtgärdade det sist och fråga vad kuren var? Vax låter som en intressant lösning :eek:, om det nu är sant att de lagt på vax hade jag övervägt göra som @Aurum föreslår och polera bort det med lite tandkräm. Vidare är det förresten inga problem att använda diskmedel på en dykarklocka.
 
Senast ändrad:

JayJay

Rolex
Jag fattar inte. Använder du en pryl så får den bruksspår. Jag ser inget uppseendeväckande på bilderna. Nu kanske det i o f s ser värre ut i verkligheten men allting åldras. Personligen tycker jag att du ska använda klockan och njuta av det faktum att vartenda bruksspår är ett resultat av något du och din klocka "upplevt tillsammans" (jag är väl medveten om att en klocka inte kan uppleva ngt).

Förövrigt tror jag absolut att i princip allt slitage blir värre om du använder klockan i saltvatten. Man måste skölja rätt så jävla mkt och länge för att få bort salt som letar sig in precis överallt och sedan ligger och skaver. Är i a f min erfarenhet från andra sammanhang.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har inte varit med om att insert blir flammiga. Hur gammal var klockan första gången det hände?
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Även min röda ring på min Certina DS Action blev matt och flammig redan efter några veckors användning. Inget bad eller liknande utan vanlig användning. Har aldrig varit med om det förut på en klocka.

Klockan är nu ca 5 mån gammal och jag funderar på att lämna in den till klockmakaren för garantiåtgärd, men så läste jag om bilvaxet ovan. Intressant och värt att prova.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Även min röda ring på min Certina DS Action blev matt och flammig redan efter några veckors användning. Inget bad eller liknande utan vanlig användning. Har aldrig varit med om det förut på en klocka.

Klockan är nu ca 5 mån gammal och jag funderar på att lämna in den till klockmakaren för garantiåtgärd, men så läste jag om bilvaxet ovan. Intressant och värt att prova.

Det ska inte vara så och vax är ju bara konstgjord andning. Är det en missfärgning så kommer det tillbaka när vaxet är borta.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Hur gammal är klockan?
Visst får en klocka patina och battlescars men sådär ser inte ens min ut som jag använder varje dag i jobbet som hantverkare..
Även min klocka får utstå saltvatten och diskmedel med jämna mellanrum!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Edit: blev visst inga superbilder..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det finns ju massa olika material på inlägg.
Jag tycker det ser ut som om Certina använder någon lack på aluminium vilket verkar gå sådääär.

image.jpeg

På gamla SEIKOs och nuvarande billiga SEIKOs används en keramisk coating på aluminium, den är tunn och flagnar vid skav men blekt sällan av naturlig orsak.

image.jpeg

På dyrare modeller brukar keramik vara populärt, antingen som inlägg eller med bezel i ett stycke som på klockan på bilden ovan. Keramik bleks inte och tål repor väldigt väl, men kan spricka. Zirkoniumoxid brukar användas till klockor.

image.jpeg

Ytterligare ett material är safirglas. Reptåligt och hårt men kan precis som keramik spricka.

Alla material har sina för och -nackdelar. Jag tycker det är märkligt att ditt inlägg blivit dåligt så snabbt, antingen är det ett tillverkningsfel eller så är materialet helt enkelt inte bättre än så.
 

Nifo

Omega
Trevligt med detta engagemang. Alltid bra respons på detta goa forum!

Ja...lite olika bud här med. Men jag tror det är något fel. Använder knappt klockan i saltvatten, och är dessutom en sådan lekman att jag sköljer av den med sötvatten om den varit i plurret. Det kanske man ska göra, vad vet jag... Nåväl. Det känns som det är något udda med den här ringen. Keramik vette sjutton om det är, men med tanke på att riktpriset ligger runt 7-8 tkr, så borde väl ringen vara tåligare... Att det skulle vara patina osv....njaa...om klockan hade varit lite äldre kanske. Det här har uppkommit 2 ggr nu. Det känns lite vajt. Frågan är om det är på SAMMA ställe som sist (klurar på om jag har några bilder från förra gången). De kunde inte säga vad de hade gjort, men jag skulle vara glad att det såg bra ut igen, enligt mailsvar. Tack å bock. Hm..

Får väl skicka den igen. Ingen mer som sett detta på sin Certina DS Diver med svart ring? =/
Ha en go kväller!

=)
 

Nifo

Omega
Hur gammal är klockan?
Visst får en klocka patina och battlescars men sådär ser inte ens min ut som jag använder varje dag i jobbet som hantverkare..
Även min klocka får utstå saltvatten och diskmedel med jämna mellanrum!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Edit: blev visst inga superbilder..

Nja...det där är lite mer...vanligt slitage, som jag hade räknat med om jag slog emot klockan lite hit och dit... Men att klockan är i bra skick och att ringen får den där konstiga flammigheten, det är något annat...surt. Tack för bilderna.
 

Nifo

Omega
Även min röda ring på min Certina DS Action blev matt och flammig redan efter några veckors användning. Inget bad eller liknande utan vanlig användning. Har aldrig varit med om det förut på en klocka.

Klockan är nu ca 5 mån gammal och jag funderar på att lämna in den till klockmakaren för garantiåtgärd, men så läste jag om bilvaxet ovan. Intressant och värt att prova.

Hmm. Intressant! Samma ring, bara annan färg eller? Kan det vara ett kvalitetsproblem vi stött på, tro? Frågan är om alla Certinas Dykare är i "riskzonen".
Man borde....vilket jag kanske gör framöver, höra med Certina själva. Känns rätt kasst, detta... Må gött!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan den ha blivit utsatt för någon typ av kemikalie? Impregnerat altanen nyligen? Eller motsvarande?
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Hmm. Intressant! Samma ring, bara annan färg eller? Kan det vara ett kvalitetsproblem vi stött på, tro? Frågan är om alla Certinas Dykare är i "riskzonen".
Man borde....vilket jag kanske gör framöver, höra med Certina själva. Känns rätt kasst, detta... Må gött!
Frågade urmakaren och hon hade aldrig fått in en Certina som såg ut som min. Inserten har helt tappat glansen och blivit flammig. Min är dock bara 3 månader gammal och inte 5 som jag skrev innan.
Jag har aldrig badat eller ens solat med den utan misstänker att skjortan/kavajen har legat och "nött" på inserten. Mina Seikos har aldrig uppvisat liknande!
 

Nifo

Omega
Kan den ha blivit utsatt för någon typ av kemikalie? Impregnerat altanen nyligen? Eller motsvarande?
Nej, det har jag inte... Använde vid något tillfälle mina glasögontvättlappar på klockans glas, men inte sedan de fixade ringen förra gången.
Går och klurar på om en Omega Seamaster 300 skulle kunna uppvisa samma problem, eller om det i Omegans fall är så att den är i bättre kvalitet (själva bezeln).
Trodde ändå att kvallen skulle vara bra på min Certina, men å andra sidan...om man läser vad nicklas_718 skriver så verkar detta ovanligt....eller? Folk kanske inte bryr sig...? =P
 

Nifo

Omega
Frågade urmakaren och hon hade aldrig fått in en Certina som såg ut som min. Inserten har helt tappat glansen och blivit flammig. Min är dock bara 3 månader gammal och inte 5 som jag skrev innan.
Jag har aldrig badat eller ens solat med den utan misstänker att skjortan/kavajen har legat och "nött" på inserten. Mina Seikos har aldrig uppvisat liknande!

Dock har jag inte haft långärmat eller något annat som "legat på" senaste tiden; och klockan började se ut såhär först nyligen, som att det kom "rätt plötsligt". Det var precis samma sak som förra gången. Den gången var klockan inte heller så gammal...
 

Subsec

Rolex
2-Faktor
Frågade urmakaren och hon hade aldrig fått in en Certina som såg ut som min. Inserten har helt tappat glansen och blivit flammig. Min är dock bara 3 månader gammal och inte 5 som jag skrev innan.
Jag har aldrig badat eller ens solat med den utan misstänker att skjortan/kavajen har legat och "nött" på inserten. Mina Seikos har aldrig uppvisat liknande!
Fick tillbaka min Certina idag från reparation och de valde att byta ut hela Bezeln, dvs inte bara Inserten. Den nya är borstad silver med svart insert. Den gamla var svart med röd insert. Tydligen hade de haft en del strul med den röda. Jag är väldigt nöjd just nu då den silver/svart är betydligt finare. Återkommer om även den svarta uppvisar samma symptom.
 
Topp