• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Risk för kontaktallergi på äldre klockor

Espresso

Cartier
Hej,

Vet inte om Vintagefourmet är rätt avdelning men tar en chansning. Jag är lite sugen på att leta efter en trevlig äldre klocka att komplettera samlingen med. Jag har två en del tankar kring att göra ett sådant köp där ett av dem gäller kontaktallergi.

När jag var liten köpte mina föräldrar en Certina till mig hos en stjärnurmakare i Malmö, ca 20 års sedan. Lite otippat sett från att det var en äkta Certina köpt hos aukt handlare så utvecklade jag någon form av kontaktallergi(nickelallergi?) som gjorde att vi fick pensla baksidan med genomskinligt nackellack för att jag skulle kunna använda den.

När klockintresset kom tillbaka i vuxen ålder var ju innan mitt första köp väldigt nervös över hur handleden skulle reagera, men 4 klockor senare kan jag bara konstatera att det inte varit några problem.

Frågan är ju dock om man går in och börja leta 50 - 70tals klockor om det då innebär en ökad risk för att få någon form av kontaktallergi samt om det finns några specifik märken man bör undvika resp som är väldigt bra sett från val av material?

Något bred frågeställning, men jag hoppas ni förstår vad jag har för oro, och då frågan om den dels är rättfärdigad och om jag kan minimera eventuella risker.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Satsa på rostfritt stål så är risken mindre för allergi. Undvik allt vad basemetall, vitmetall e t c heter.

Står det på baksidan" Stainless steel back" är resten av boetten i skräpmetall. ;)

Edit: ..och guld är förstås ett bra alternativ ifall man är känslig.
 
C

China

Guest
Satsa på rostfritt stål så är risken mindre för allergi. Undvik allt vad basemetall, vitmetall e t c heter.

Står det på baksidan" Stainless steel back" är resten av boetten i skräpmetall. ;)

Edit: ..och guld är förstås ett bra alternativ ifall man är känslig.

Faktum är att det också är skillnad på olika typer av stål. En hel del tillverkare har under åren t.ex. använt 904L som inte är lämpligt för den som har nickelallergi. Generellt så är nicklet så hårt bundet i rostfritt stål att det inte är några problem, men det finns undantag. På samma sätt kan vitguld vara ett lurigt material, beroende på om legeringen avger nickel eller inte. Det säkraste för en allergiker är att göra ett nickeltest( finns på apoteken) innan man köper vintage.
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Och vill man slippa kontakt med boettlocket kan man ju använda klockan på Natoband eller Bundband....
 

Espresso

Cartier
Tack för svaren,
intressant med Nickeltest jag visste inte att det fanns för eget bruk, får kila in på apoteket och kolla.
 

Espresso

Cartier
Satsa på rostfritt stål så är risken mindre för allergi. Undvik allt vad basemetall, vitmetall e t c heter.

Står det på baksidan" Stainless steel back" är resten av boetten i skräpmetall. ;)

Edit: ..och guld är förstås ett bra alternativ ifall man är känslig.


Inte säker på att jag följer med din tankegång helt (förutom gulddelen). Rostfritt stål är så vitt jag vet samma som stainless steel :) menar du att sämre klocktillverkare skriver ut det och andra inte?
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Inte säker på att jag följer med din tankegång helt (förutom gulddelen). Rostfritt stål är så vitt jag vet samma som stainless steel :) menar du att sämre klocktillverkare skriver ut det och andra inte?

Stainless steel back= boettlocket är i rostfritt stål, jfr m. "All stainless steel". Bägge utsagorna är helt sannfärdiga men som regel när man skriver ut att boettlocket är i r f stål så är resten av klockan i basemetal med medföljande allergirisk.
 

Espresso

Cartier
Stainless steel back= boettlocket är i rostfritt stål, jfr m. "All stainless steel". Bägge utsagorna är helt sannfärdiga men som regel när man skriver ut att boettlocket är i r f stål så är resten av klockan i basemetal med medföljande allergirisk.


Jaha, det har jag aldrig tänkt på när jag kollat på klockor, stort tack för den informationen.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Faktum är att det också är skillnad på olika typer av stål. En hel del tillverkare har under åren t.ex. använt 904L som inte är lämpligt för den som har nickelallergi. Generellt så är nicklet så hårt bundet i rostfritt stål att det inte är några problem, men det finns undantag. På samma sätt kan vitguld vara ett lurigt material, beroende på om legeringen avger nickel eller inte. Det säkraste för en allergiker är att göra ett nickeltest( finns på apoteken) innan man köper vintage.

Rolex började använda 904L med 168000 submariner (transistorial) enligt en del källor så var just motivet lägre potential för allergi. Detta är dock något motsägelsefullt då 904L ( Sandvik) har en högre andel nickel för att motverka korrosion. Berätta gärna mer...;)
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
V
Rolex började använda 904L med 168000 submariner (transistorial) enligt en del källor så var just motivet lägre potential för allergi. Detta är dock något motsägelsefullt då 904L ( Sandvik) har en högre andel nickel för att motverka korrosion. Berätta gärna mer...;)
Vill oxå veta mer då jag är på G att köpa ny Rolex och har nickelallergi.
Så ni som har fakta, dela med er.
 

paradis

Audemars
1987. Rolex börjar använda 904L rostfritt stål i sin Sub Datum 168000 som använder en hög Nickel och Molybden innehåll för att förhindra gropbildning mellan caseback och det fall som resulterar i saltvatten sipprar in i gängorna. Rolex använde en blandning av 316L i sina armband och fall fram till mitten av 2000-talet när den DeepSea gjordes uteslutande med 904L stål. Moderna Rolex rostfria modeller introduceras senast 2011 använda 904L i armbandet, fallet, lås, och caseback.

316L has 2-3% Nickel
904L has 4-5% Nickel
 
C

China

Guest
Rolex började använda 904L med 168000 submariner (transistorial) enligt en del källor så var just motivet lägre potential för allergi. Detta är dock något motsägelsefullt då 904L ( Sandvik) har en högre andel nickel för att motverka korrosion. Berätta gärna mer...;)

Jag skulle tippa att det beror på att 904L är enklare att arbeta med i en del processer då kromhalten är betydligt högre, t.ex. vid kemisk polering. Det ingår också några procent koppar i mixen, som gör stålet mer beständigt vid syraangrepp. Egentligen så handlar det inte om andelen nickel i %, utan om hur mycket som utsöndras. Vad jag känner till så ligger 904L under EG:s gränsvärden på 0,5 mikrogram per cm2 och vecka, däremot så kan allergiker få problem, och utsöndringen av nickel är högre än för 316L stål. Sedan beror det på hur känslig en nickelallergiker är, så det är svårt att säga var gränsen går.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vad gäller nya klockor så beror det på hur länslig man är, men då det gäller vintage så har jag bara ett råd: Rengör!!!

Har haft in folk som hävdat att de är allergiska mot guld (sjukt ovanligt, är isf kopparkänslighet), men då man sett deras smycken ser de ut aom en potatisåker och har inte rengjorts sedan 70-talet. Då man ultrat och sanerat har problemen försvunnit. Lort är inte bra för huden...
 

Espresso

Cartier
Vad gäller nya klockor så beror det på hur länslig man är, men då det gäller vintage så har jag bara ett råd: Rengör!!!

Har haft in folk som hävdat att de är allergiska mot guld (sjukt ovanligt, är isf kopparkänslighet), men då man sett deras smycken ser de ut aom en potatisåker och har inte rengjorts sedan 70-talet. Då man ultrat och sanerat har problemen försvunnit. Lort är inte bra för huden...

Är det något som vilket vettig AD som helst ska kunna göra eller var kan man få den hjälpen?
 
Topp