• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Risk vid försäljning och betalning via paypal?

par

Patek
2-Faktor
Har fått massa utländska bud på en klocka men alla vill betala med paypal. Vågar man ta betalt den vägen?
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Vad jag förstått så är PayPal bra för köparen, mindre bra för säljare, dvs att PayPal tar köparens sida vid evt tvist. Vet dock inte hur mycket det stämmer...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Men finns inte risken att det betalats med kapat konto eller stulet kort och att Paypal backar betalningen efter att man skickat klockan?


Det kan jag dock inte uttala mig om. Än så länge har väl jag kanske haft tur då, men generellt är en vanlig banköverföring att föredra, finns ju en anledning till varför det är poppis bland dem som luras :)
 

par

Patek
2-Faktor
Samtidigt förstår man dem som inte vill sätta över pengar till någon de inte känner?
 

TheKing

Cartier
Jag har blivit lurad en gång via PayPal. .. jag hade inte gjort om det igen.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 
  • Like
Reactions: par

Chrisse

Patek
2-Faktor
Om bet via pp, skicka bara till av paypals verifierade adress (köparens) med spårar post.
Då eliminerar man en del fuffens.
Kan ju även be köparen legitimera sig etc
 

Gurkan

Cartier
Jo alltså jag vet ju om att folk skickar massa fake inbetalningar men jag är inte så dum att jag inte loggar in på min egen sida för att titta. Eller hur menade du?

Har ingen direkt koll på vad det innebär, men jag har hört talas om att det finns ett flertal sätt att scamma genom PP... Har för mig att något handlade om att man på något sätt kunde "dra tillbaka" en genomförd betalning och att det då gjordes när varan redan var skickad. Men som sagt, googla.
 

InFeFe

Cartier
2-Faktor
Med paypal ligger alla avgifter osv på säljaren. Så köparen tjänar på det ur mitt perspektiv.
 

paradis

Audemars
Jag skulle ta emot betalning med PayPal,men väntat med att skicka klocka , tills PayPal sätter pengarna på mitt Svenska konto. Då skickar du klockan, inte innan. Köparen får betala 4% i avgift.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hela säkerheten ligger att pengarna hålls hos Paypal. När de väl ligger på ditt konto kan inte paypal göra något längre. Därför kan de stoppa överföringar till bankkontot om de ser ett ovanligt/misstänkt beteende.

Att exempelvis inte ha gjort några stora affärer hos PP och sedan få en stor inbetalning kan räcka för att de fryser pengarna. Då sitter du djupt i skiten om köparen är en skummis och sedan anmäler att han aldrig fått sin vara. Helt omöjligt för dig att få loss pengarna sedan.
 

paradis

Audemars
"Att exempelvis inte ha gjort några stora affärer hos PP och sedan få en stor inbetalning kan räcka för att de fryser pengarna." Nu skrämde du mig också,när du förklarar så. Det kanske ligger något i detta.........par401, kanske bättre att tänka efter, än att du får problem.......
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Var i en tvist med en köpare via PayPal och de tog mer eller mindre direkt hans sida trots att jag än idag hävdar att jag har rätt. Man lägger allt i händerna på dem och så länge ingen tvist uppstår är det givetvis lugnt men att låta dem döma efter "eget huvud" kan bli både kostsamt och ledsamt...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Vad jag förstått så är PayPal bra för köparen, mindre bra för säljare, dvs att PayPal tar köparens sida vid evt tvist. Vet dock inte hur mycket det stämmer...

Har hört tvärtom. Har inte haft problem själv men har en kompis som köper och säljer många analogsyntar (o brukar renovera upp de däremellan) Han hade en köpare i USA som efter leverans började klaga på DOA (dead on arrival) och att den skulle var helt förstörd av nikotin, be mig inte förklara det där sista. Köparen blockerade betalningen och sedan var det upp till min kompis att bevisa att han inte hade gjort fel. Köparen erbjöd sig att betal en bråkdel av priset men även om själva synten skulle var trasig så satt det ett kretskort i den som i sig kostade ca 75% av vad köparen betalde.
PayPal var inte till någon hjälp där, snarare tvärtom. Så, nej jag litar inte ett skit på PP innan pengarna är på mitt konto.

Hur hela historien slutade var att efter mycket om och men med hot om polisanmälningar från båda sidor så nämndes det att postbedrägerier i USA är ett federalt brott som inte den lokala sheriffen hade något att göra med. Så helt plötsligt som så kom betalningen från PP.
Slutsatsen borde väl då bli att så längge inte köpparen börjar bråka så är det OK.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis som andra redan sagt så är paypal bra för köparen och dåligt för säljaren. Paypal tar nästan uteslutande köparens parti om det uppstår en tvist. Det finns massa sätt att bli blåst av köpare via paypal. Att ta betalt via paypal gift är enda lösningen för att trygga säljaren.

Eftersom paypal är personbundet så ger det en viss trygghet till köparen, men det gäller ju även bankkonton så egentligen borde det fungera lika bra.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Har hört tvärtom. Har inte haft problem själv men har en kompis som köper och säljer många analogsyntar (o brukar renovera upp de däremellan) Han hade en köpare i USA som efter leverans började klaga på DOA (dead on arrival) och att den skulle var helt förstörd av nikotin, be mig inte förklara det där sista. Köparen blockerade betalningen och sedan var det upp till min kompis att bevisa att han inte hade gjort fel. Köparen erbjöd sig att betal en bråkdel av priset men även om själva synten skulle var trasig så satt det ett kretskort i den som i sig kostade ca 75% av vad köparen betalde.
PayPal var inte till någon hjälp där, snarare tvärtom. Så, nej jag litar inte ett skit på PP innan pengarna är på mitt konto.

Hur hela historien slutade var att efter mycket om och men med hot om polisanmälningar från båda sidor så nämndes det att postbedrägerier i USA är ett federalt brott som inte den lokala sheriffen hade något att göra med. Så helt plötsligt som så kom betalningen från PP.
Slutsatsen borde väl då bli att så längge inte köpparen börjar bråka så är det OK.

Då är det väl "bra för köparen och mindre bra för säljaren", inte tvärtom?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Alltså…när jag köpte en dyrare klocka (+50 000), och det som dök upp i leveransen från säljare var lite sk*t-klockor, var det inte så enkelt att Paypal bra tog mitt parti och betalade tillbaka.
Det tog minst en månads arbete och ett kompendium på 18 A4-sidor av bevisning i form av mailkedjan mellan mig och säljare, foto, samt polisanmälningar som manuellt signerats av polisen i två länder för att de skulle acceptera min bevisning och återbetala penarna till mig.
Så även som köpare är det svårt att få rätt!
 
Topp