• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rivet bracelet

aljung

Panerai
2-Faktor
Hej!

Tänkte kolla med panelen vad åsikterna om rivet bracelet är? Själv tycker jag att de är riktigt snygga. Har även googlat, men tyvärr inte hittat speciellt mycket info om den typen av länk, nån som sitter inne på lite info?

//Andreas
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!

Tänkte kolla med panelen vad åsikterna om rivet bracelet är? Själv tycker jag att de är riktigt snygga. Har även googlat, men tyvärr inte hittat speciellt mycket info om den typen av länk, nån som sitter inne på lite info?

//Andreas
Om det är den nitade oysterlänkvarianten Rolex använder du syftar på så är den överlägsen på ett gammalt ur. Vad är det du vill veta?

Edit: Den fjäderladdade varianten minimerar spel/stretch och gör att man kan ha länken lite tightare utan att den spänner för hårt.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Om det är den nitade oysterlänkvarianten Rolex använder du syftar på så är den överlägsen på ett gammalt ur. Minimerar spel/stretch och gör att man kan ha länken lite tightare utan att den spänner för hårt. Vad är det du vill veta?

Precis, det var Rolex variant jag syftade på. Jag gillar verkligen hur den passar ihop med klockan på bilden.
XcjUGTr.jpg

Bild lånad från ebay.
Hur menar du att den minimerar spel/stretch? De ser ut att smalna av rätt rejält, från 19mm till typ 13-14mm, eller är jag ute och cyklar. Sedan förstår jag inte riktigt hur längden ställs in, varje länkbit är ju rätt så stor?

Funderar på att köpa klockan på bilden, Rolex 1500 från 1966 med caliber 1575 och 7205 rivet, spännet verkar dock inte vara original då det inte har den överskjutande Rolexkronan utan en präglad på spännet. Är 12 000 kronor rimligt för denna uppsättning? Nytt plexi, packningar, krona (original).

//Andreas
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Precis, det var Rolex variant jag syftade på. Jag gillar verkligen hur den passar ihop med klockan på bilden.

Bild lånad från ebay.
Hur menar du att den minimerar spel/stretch? De ser ut att smalna av rätt rejält, från 19mm till typ 13-14mm, eller är jag ute och cyklar. Sedan förstår jag inte riktigt hur längden ställs in, varje länkbit är ju rätt så stor?

Funderar på att köpa klockan på bilden, Rolex 1500 från 1966 med caliber 1575 och 7205 rivet, spännet verkar dock inte vara original då det inte har den överskjutande Rolexkronan utan en präglad på spännet. Är 12 000 kronor rimligt för denna uppsättning? Nytt plexi, packningar, krona (original).

//Andreas
Tankevurpa från min sida då jag syftade på det fjäderladdade nitade oysterlänken. Den vanliga är minst lika rasslig som de andra.

Dock är det sant som du säger att den 19 mm breda nitade länken smalnar av kraftigt. Den som är 20 mm är rakare.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Ägde en GMT med rivet under en kort period. Saknar länken mer än klockan. Snygg att titta på och bekväma att bära. Älskar de synliga "nitarna".
 

10past10

Omega
Precis, det var Rolex variant jag syftade på. Jag gillar verkligen hur den passar ihop med klockan på bilden.
XcjUGTr.jpg

Bild lånad från ebay.
Hur menar du att den minimerar spel/stretch? De ser ut att smalna av rätt rejält, från 19mm till typ 13-14mm, eller är jag ute och cyklar. Sedan förstår jag inte riktigt hur längden ställs in, varje länkbit är ju rätt så stor?

Funderar på att köpa klockan på bilden, Rolex 1500 från 1966 med caliber 1575 och 7205 rivet, spännet verkar dock inte vara original då det inte har den överskjutande Rolexkronan utan en präglad på spännet. Är 12 000 kronor rimligt för denna uppsättning? Nytt plexi, packningar, krona (original).

//Andreas

Jag kan inget om denna modell men min uppfattning är att det är helt okej med nyare armband och spännen på gamla Rolex. Gärna så original och tidstypiska som det går, men det är ingen storsak för mig om det inte är matching numbers. Jag ser det som en förbrukningsvara. Som däck på en bil, till slut måste man byta.
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Jag kan inget om denna modell men min uppfattning är att det är helt okej med nyare armband och spännen på gamla Rolex. Gärna så original och tidstypiska som det går, men det är ingen storsak för mig om det inte är matching numbers. Jag ser det som en förbrukningsvara. Som däck på en bil, till slut måste man byta.

Ok, det är bra att veta. Kommer någon gång äga en vintage Rolex :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Ett rassligt rivet kan göra väldigt mycket på rätt klocka. Likvärdigt med ett passande skönt rassligt jubilee, och betydligt bättre än ett vanligt oyster, på t.ex. en 1675.
 
Topp