• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Road trip med flygartema

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Årets första klocka blev en rätt spontan historia. Inget märke eller modell jag spanat på tidigare och som jag av en slump fick bekanta mig med för några veckor sedan. Det var en mörk kväll i hemstaden där jag och tre klockkumpaner spisade öl, burgare och klockor. En av kumpanerna hade kommit över just en sån här klocka samma vecka. Klockan bytte ägare under kvällen men tyvärr inte till mig. Jag satt dock med den nämnda klockan på handleden och ett dumt flin på läpparna nästan hela kvällen. Så clean och elegant. Jag skulle bara ha en sån nån gång framöver. Att det skulle bli bara några veckor senare var inget jag kunde ana.

Men så dök det upp ett PM rätt oväntat och efter det obligatoriska velandet som infinner sig när något dyker upp hastigt så slog jag till. Ett stort plus var att klockan fanns i en stad (med norrlandsmått) nära mig.

Packade in familjen i bilen och drog iväg norrut. Förestående klockdeal i grannstaden är ju en perfekt ursäkt för en minisemester. Jag gillar ju roadtrippstrådar så slänger in lite bilder på resan.
Ns3tb38.jpg


Passageraren bär Carrera
FjKnE4c.jpg


Föraren bär Date
YNYXZTg.jpg


Nu börjar vi närma oss
tJPiHPe.jpg


Och på ett hipsterfik i den blåsiga staden så bytte denna klenod ägare. Tack för affären och gott klocksnack Carlton !
aBPgApx.jpg

NKqp5Cc.jpg


Tillbaka på hotellrummet har jag lyckats googla en del information men en del är fortfarande oklart så jag skulle uppskatta om ni kan hjälpa mig räta ut frågetecknen:

Tillverkare: International Watch Company
Modellnamn: Mark XV
Referens: ?
Årsmodell: 2003?
Urverk: IWC caliber 37524 baserat på ETA 2892-A2 Automatiskt
Boett: Stål
WR: 60 m?
Diameter: Ø 38 mm utan krona
Armband: IWC stållänk
Urtavla: Mattsvart med arabiska index. Tritium?
Glas: Safir? AR behandlat
Komplikationer: Datum (quick-set)

IWCs Mark serie är legendariska flygur och har en lång historia som jag inte kommer att redogöra för här men det finns mycket matnyttigt att hitta på nätet. En lämplig artikel att börja med är exempelvis denna:
http://monochrome-watches.com/an-ode-to-a-timeless-classic-the-iwc-mark-series/

Vår egen laketwig är ju den okrönte IWC Mark konungen på KS och jag kan rekommendera att ni letar genom hans inlägg här. Han har t.o.m. skrivit en fenomenal recension på länken till denna klocka!

Här följer några halvdåliga bilder i dåligt ljus. Tack för uppmärksamheten!
pTpwLx7.jpg

NdEBnBt.jpg

ryAbdBq.jpg

STBv351.jpg
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jättefin. Grattis till nyköp.
Länken är otroligt lätt och skön.
Skulle gärna ha en iwc med den länken.
/j
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Härligt! Bra roadtrip det där! Sitter någon av nuvarande klockor löst så hojta till då jag har siktat in mig på en av dessa ;)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Först och främst, ett stort grattis till en fantastisk klocka. Riktigt fina bilder du fick till också! Min Mark XVI från 2006 böjer sig inför den ålder och visdom som din Mark XV representerar. :)

QUHflNj.jpg


Referens är väl IW325307. Kan möjligen fylla på med att WR på bara 60 m är en underdrift. IWC själva säger att det är skillnad på 6 ATM och 60 m. Min är tryckt till 100 m utan problem och det är vad IWC antyder också. Samma med min Spitfire, dvs officiellt 6 ATM men tryckt till 100 m utan problem.

Så mycket IWC Mark-kung vet jag inte om jag är, men jag måste erkänna att jag är löjligt förtjust i deras flygare. Skulle gärna äga en av varje modell och jag fick lov att behärska mig när Carlton lade ut annonsen. ;)

Se till att njuta av den längre än svikarn Carlton ! :D
 

Beech

Cartier
Alltid kul med roadtrip, och roadtrip med klockinköp måste ju vara ännu bättre! Grattis till en riktigt fin klocka, en modell som verkligen tilltalar! :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Först och främst, ett stort grattis till en fantastisk klocka. Riktigt fina bilder du fick till också! Min Mark XVI från 2006 böjer sig inför den ålder och visdom som din Mark XV representerar. :)

QUHflNj.jpg


Referens är väl IW325307. Kan möjligen fylla på med att WR på bara 60 m är en underdrift. IWC själva säger att det är skillnad på 6 ATM och 60 m. Min är tryckt till 100 m utan problem och det är vad IWC antyder också. Samma med min Spitfire, dvs officiellt 6 ATM men tryckt till 100 m utan problem.

Så mycket IWC Mark-kung vet jag inte om jag är, men jag måste erkänna att jag är löjligt förtjust i deras flygare. Skulle gärna äga en av varje modell och jag fick lov att behärska mig när Carlton lade ut annonsen. ;)

Se till att njuta av den längre än svikarn Carlton ! :D
Tack för att du redde ut en del frågetecken och din XVI är riktigt fin. Har beundrat dina bilder på den många gånger. :)
 

Bosse

Friends of KS
Grattis till en mycket fin klocka, från den tiden IWC var en premium tillverkare, nu har dom mest premium priser.

//Bosse
 
Topp