• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Roamer (suger)

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bilder till slappisarna:
image.jpg

ZenithA386.jpg
 

maxmol

Panerai
Sjukt tråkigt. Uppenbar plankning och så quartz... Tycker Zenith klockan är oerhört snygg så förstår om man inspireras av dess designspråk men det finns ju en hel del man kan göra utan att dra en sådan uppenbar plankning. Går från märke med egen historia och designspråk till att vara ett nytt Parnis. :dead:
 
Dålig plankning var det också. Om man nu bortser från det tvivelaktiga i att designsnylta så är jag ju frågande till varför man snor något och gör det fulare. Taskiga proportioner i subdials och extremt tafflig datumplacering.
 

Buckshot

Panerai
Är Roamer ett Schweizisk kvalitetsmärke eller bara billiga kopior? Att dom kopierar vissa Zenith och Omega modeller vet jag men hur är kvaliten? Är det någon som äger en Roamer?
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Sinn har köpt den designen.

De köpte upp delar från ett lager när Breitling gick i konkurs, inte designen. I vilket fall så gör det inte att designen "blir" Sinns. Jag förstår skillnaden men det gör ju bara Sinn ännu latare, de tillverkade inte ens liknande delar. De tryckte bara dit logon. :D

@yonsson. Klart att det är en bra klocka, det var ju Breitling som byggde den.
 
  • Like
Reactions: PCB

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
De köpte upp delar från ett lager när Breitling gick i konkurs, inte designen. I vilket fall så gör det inte att designen "blir" Sinns. Jag förstår skillnaden men det gör ju bara Sinn ännu latare, de tillverkade inte ens liknande delar. De tryckte bara dit logon. :D

@yonsson. Klart att det är en bra klocka, det var ju Breitling som byggde den.

Vad jag vet köpte de rättigheterna till taveldesignen - och det är absolut inte deras design på något - men det är inte heller en plankning på samma sätt som Roamern (i min högst subjektiva åsikt) då de äger rättigheterna till navitimertavlan. Men, alla tycker vi olika. :)

"These two watches are the Jacob and Esau of the watch industry. In 1979, Breitling went bankrupt and parts of the company were liquidated. Helmut Sinn, founder of Sinn, then bought the rights to use the dial layout of Breitling’s 806 and 809 Navitimer watches. This explains their similarities, and the parentage of the Sinn 903. In the earlier days, the 903 used a lemania movement (which is the most sought after 903), but has since transited to the Sellita SW500."

https://www.deployant.com/review-of-the-2015-sinn-903-navigation-chronograph/
 

Subby

Rolex
De köpte upp delar från ett lager när Breitling gick i konkurs, inte designen. I vilket fall så gör det inte att designen "blir" Sinns. Jag förstår skillnaden men det gör ju bara Sinn ännu latare, de tillverkade inte ens liknande delar. De tryckte bara dit logon. :D

@yonsson. Klart att det är en bra klocka, det var ju Breitling som byggde den.
Sinn köpte rätten till att använda designen, rätt stor skillnad jämfört med vad RoameR har gjort.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag skrev att jag förstod skillnaden, och att de skulle ha köpt designen har blötts och stötts här och på andra forum tusen gånger utan att någon någonsin har kunnat bevisa det eftersom det aldrig har funnits några papper på det. Så ingen vet egentligen.

Detta är ett utdrag av ett personligt pm från en ganska insatt person, det är väl det närmaste jag har kommit "sanningen" i alla fall.

-The often repeated claim that Sinn and O&W "bought rights" and a "licence" seems to be such a myth. They never did, just acquired stock lots and continued assembling the parts under their own brands, as only the branding Breitling and Navitimer were protected. Mysource: Albert Wajs, owner of O&W, in a personal conversation, eye to eye, with a witness.-
 
Senast ändrad:
Topp