• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rob Engström får betala 8,5 miljoner i sanktionsavgift

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Länsstyrelsen beslutade den 10 juni att Rob. Engström AB ska betala en sanktionsavgift om 8,5 miljoner kronor maa överträdelser i penningtvättsregelverket. Har inte hört något om detta tidigare men känns ju rätt svettigt.
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Ajajaj, detta lät ju mindre roligt för dem...
(Bara läst sammanfattningen men helt rätt att straffas för att inte ha rutiner kring detta!)
 

Rulle

Audemars
Har lusläst ca 10 sidor lite snabbt och jag blir på något sätt rädd för det jag läser!
Rob engström för alltså bok på folk som köper något hos dom med deras id nr , adresser mm...

den pärmen vill man inte ska komma i fel händer.

Länsstyrelsen har vid genomgång av kopior av handlingar i pärmen från 2018 som visades under platsbesök konstaterat att denna bland annat innehåller handlingar med rubriken Kontroll Penningtvätt vid kontantbetalning och FARs Handledning för att uppnå kundkännedom.26 Av det förstnämnda dokumentet som återfinns under fliken Våra rutiner Penningtvätt i pärmen framgår att kunden ska kontrolleras mot identitetshandling och personuppgifter noteras samt pass- eller identitetshandlingsnummer fylls i kundformuläret. Bolaget ska fråga om kundens politiska ställning och även om familjemedlemmar. Mot bakgrund av vad som framkommit under platsbesöket förefaller bolaget inte känna till att detta dokument finns i pärmen. Länsstyrelsen bedömer att de åtgärder för kundkännedom som framgår av dokumentet inte är tillräckliga i enlighet med vad som krävs enligt penningtvättsregelverket. Därtill konstaterar Länsstyrelsen att, till skillnad från vad som framgår av dokumentet, kontrollerar bolaget inte om kunden är PEP, nära anhörig eller känd medarbetare till PEP.



Och folk här säger att svensksålt är premium.
undre hur mycket premium det är när företaget och myndiheterna gör allt för att ha koll på en.

Nej jag gillar länder där folk inte tror att man är en terrorist när man handlar med kontanter.
se bara på tyskland, där är det helt normalt att gå och köpa en bil och sträcka över en bunte med kontanter även om vi pratar om en helt ny golf på en 300k
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
”Bolaget anser att det är långsökt att en kund skulle kunna köpa en klocka som ett led i penningtvätt. Därtill anser bolaget att det inte åligger dem, utan polisen, att göra en sådan bedömning. Bolaget har inte heller gjort någon bedömning av verksamhetens kunder, produkter, distributionskanaler, geografiska och verksamhetsspecifika aspekter. Bolaget anser inte att det finns någon större risk för att verksamheten utnyttjas för penningtvätt och finansiering av terrorism varför risken bedöms som låg.”

Det där kan ju tolkas som ganska nonchalant utifrån bakgrunden till granskningen. Typ ”här finns inget att se och om någon utnyttjar oss så är det inte vårt fel”.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Kundkapitlet är spännande.

”Då bolaget haft en etablerad affärsrelation med kunden som haft varaktighet under hela tillsynsperioden bedömer Länsstyrelsen att bolaget även ingått en affärsförbindelse med kund 3, vilket innebär att åtgärder för kundkännedom borde ha vidtagits redan när affärsförbindelsen inleddes eller när det under förbindelsens gång stod klart att mottaget belopp i kontanter inom ramen för affärsförbindelsen uppgick till motsvarande 5 000 euro eller mer. Länsstyrelsen bedömer att det, med hänsyn till antalet transaktioner och storleken på dessa, redan i september 2017 stod klart för bolaget att de ingick en affärsförbindelse med kund 3.”

Får man gråa ut klockor, eller hur var det :D
 

Rulle

Audemars
Kundkapitlet är spännande.

”Då bolaget haft en etablerad affärsrelation med kunden som haft varaktighet under hela tillsynsperioden bedömer Länsstyrelsen att bolaget även ingått en affärsförbindelse med kund 3, vilket innebär att åtgärder för kundkännedom borde ha vidtagits redan när affärsförbindelsen inleddes eller när det under förbindelsens gång stod klart att mottaget belopp i kontanter inom ramen för affärsförbindelsen uppgick till motsvarande 5 000 euro eller mer. Länsstyrelsen bedömer att det, med hänsyn till antalet transaktioner och storleken på dessa, redan i september 2017 stod klart för bolaget att de ingick en affärsförbindelse med kund 3.”

Får man gråa ut klockor, eller hur var det :D
köpte en riktigt billig smpc för 2.5 år sedan via en gråis baserad i staterna som hade varit och storshoppat hos ROB på deras vanliga julrea på omega.
han hade handlat för riktigt skrämmande summor och även fått allt tax-free....
det var bra tider förr!
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Så detta innebär att de inte får sälja en klocka för 50' kontant utan att göra en bakgrundskoll på kunden?
Det är väl så det funkar. De ska väl iallafall rapportera in det till Typ skv? Eller kanske då penningstvättblabla. Att göra och lämna in en bakgrundskoll verkar sjukt dock.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
"Granskningen visar även att bolaget inte har formaliserat affärsförbindelserna med sina kunder. Länsstyrelsens bedömning, efter utförd granskning av 30 kundakter, är att bolaget anses ha etablerat en affärsförbindelse med i vart fall 15 av dessa kunder. Bolaget har inte vidtagit några kundkännedomsåtgärder för att uppnå tillräcklig kundkännedom vid etablering av affärsförbindelser ändock har bolaget inte iakttagit förbud mot att etablera eller upprätthålla affärsförbindelser med sina kunder." (och de 30 är stickprover).
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
"Granskningen visar även att bolaget inte har formaliserat affärsförbindelserna med sina kunder. Länsstyrelsens bedömning, efter utförd granskning av 30 kundakter, är att bolaget anses ha etablerat en affärsförbindelse med i vart fall 15 av dessa kunder. Bolaget har inte vidtagit några kundkännedomsåtgärder för att uppnå tillräcklig kundkännedom vid etablering av affärsförbindelser ändock har bolaget inte iakttagit förbud mot att etablera eller upprätthålla affärsförbindelser med sina kunder." (och de 30 är stickprover).
:D:D:D
 

Rulle

Audemars
Av bolagets yttrande under rubrik Rutiner och riktlinjer att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism framgår följande. Bolagets kunder är i huvudsak privatpersoner, företrädesvis utländska medborgare som besöker Sverige. Det första mötet sker genom att kunden kommer in i butiken för att titta på och eventuellt köpa ett armbandsur. Bolagets kunder faktureras varför kunden lämnar sitt namn, adress, personnummer eller passnummer, telefonnummer och epostadress. Fakturering sker oavsett hur köpet betalas. Bolagets kunder betalar i de flesta fall med kreditkort men kontant betalning kan förekomma



Lämnar man verkligen ut sitt personnummer bara för att man köper en klocka även om man betalar med kort?


- jag tar en speedmaster 005 tack. betalar med kort nu
-inga problem, före jag kan ta betalt så behöver jag bara ditt namn, adress, personnummer, tel och epost
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Lämnar man verkligen ut sitt personnummer bara för att man köper en klocka även om man betalar med kort?
- jag tar en speedmaster 005 tack. betalar med kort nu
-inga problem, före jag kan ta betalt så behöver jag bara ditt namn, adress, personnummer, tel och epost
För ev försäkring
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Av bolagets yttrande under rubrik Rutiner och riktlinjer att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism framgår följande. Bolagets kunder är i huvudsak privatpersoner, företrädesvis utländska medborgare som besöker Sverige. Det första mötet sker genom att kunden kommer in i butiken för att titta på och eventuellt köpa ett armbandsur. Bolagets kunder faktureras varför kunden lämnar sitt namn, adress, personnummer eller passnummer, telefonnummer och epostadress. Fakturering sker oavsett hur köpet betalas. Bolagets kunder betalar i de flesta fall med kreditkort men kontant betalning kan förekomma



Lämnar man verkligen ut sitt personnummer bara för att man köper en klocka även om man betalar med kort?


- jag tar en speedmaster 005 tack. betalar med kort nu
-inga problem, före jag kan ta betalt så behöver jag bara ditt namn, adress, personnummer, tel och epost
Blev nyligen tvungen att lämna ut namn, adress, personnummer, tel och epost samt legitimera mig hos Rob E och då gällde det ett serviceärende... :banghead:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Av bolagets yttrande under rubrik Rutiner och riktlinjer att förhindra penningtvätt och finansiering av terrorism framgår följande. Bolagets kunder är i huvudsak privatpersoner, företrädesvis utländska medborgare som besöker Sverige. Det första mötet sker genom att kunden kommer in i butiken för att titta på och eventuellt köpa ett armbandsur. Bolagets kunder faktureras varför kunden lämnar sitt namn, adress, personnummer eller passnummer, telefonnummer och epostadress. Fakturering sker oavsett hur köpet betalas. Bolagets kunder betalar i de flesta fall med kreditkort men kontant betalning kan förekomma



Lämnar man verkligen ut sitt personnummer bara för att man köper en klocka även om man betalar med kort?


- jag tar en speedmaster 005 tack. betalar med kort nu
-inga problem, före jag kan ta betalt så behöver jag bara ditt namn, adress, personnummer, tel och epost
JA om du betalar med kontanter ur en papperspåse
Så detta innebär att de inte får sälja en klocka för 50' kontant utan att göra en bakgrundskoll på kunden?
Alldeles tydligt ja om de betalar cash

Så här ser regelverket ut inom EU och nej det innebär inte att ni inte får köpa för mormors pengar ni har ärvt.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Tror länsstyrelsen torde ha betydligt bättre lycka om de kikade hos en av de största gråhandlarna någon kilometer bort. Deras kundklientel brukar ofta vara av den skummare sorten.
Kan lova dig att de större ADbutikerna i sthlm har ett minst sagt brett kundklientel de också.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan lova dig att de större ADbutikerna i sthlm har ett minst sagt brett kundklientel de också.
Alla verksamheter som accepterar kontanter är attraktiva för ljusskygga verksamheter. Bilhandlare, juvelerare, båthandlare osv. Problemet är att vissa "behöver" den typen av pengar för att överleva. Ibland behövs det inte men det smakar så najs att man inte kan låta bli. Då åker man dit om man är klantig.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Har lusläst ca 10 sidor lite snabbt och jag blir på något sätt rädd för det jag läser!
Rob engström för alltså bok på folk som köper något hos dom med deras id nr , adresser mm...

den pärmen vill man inte ska komma i fel händer.

Länsstyrelsen har vid genomgång av kopior av handlingar i pärmen från 2018 som visades under platsbesök konstaterat att denna bland annat innehåller handlingar med rubriken Kontroll Penningtvätt vid kontantbetalning och FARs Handledning för att uppnå kundkännedom.26 Av det förstnämnda dokumentet som återfinns under fliken Våra rutiner Penningtvätt i pärmen framgår att kunden ska kontrolleras mot identitetshandling och personuppgifter noteras samt pass- eller identitetshandlingsnummer fylls i kundformuläret. Bolaget ska fråga om kundens politiska ställning och även om familjemedlemmar. Mot bakgrund av vad som framkommit under platsbesöket förefaller bolaget inte känna till att detta dokument finns i pärmen. Länsstyrelsen bedömer att de åtgärder för kundkännedom som framgår av dokumentet inte är tillräckliga i enlighet med vad som krävs enligt penningtvättsregelverket. Därtill konstaterar Länsstyrelsen att, till skillnad från vad som framgår av dokumentet, kontrollerar bolaget inte om kunden är PEP, nära anhörig eller känd medarbetare till PEP.



Och folk här säger att svensksålt är premium.
undre hur mycket premium det är när företaget och myndiheterna gör allt för att ha koll på en.

Nej jag gillar länder där folk inte tror att man är en terrorist när man handlar med kontanter.
se bara på tyskland, där är det helt normalt att gå och köpa en bil och sträcka över en bunte med kontanter även om vi pratar om en helt ny golf på en 300k

Fast det är väl uppenbart att det är ett nyttigt ingripande av myndigheterna.
”Folk” som döljer pengars ursprung genom att omsätta dem i materiella tillgångar ska åka dit så det bara sjunger om det. Att en svensk handlare bidrar till en fungerande tvättprocess ska ha lika kännbara straff i relation till sin affärsverksamhet på samma sätt som exempelvis banker.
Att de sedan inte är följsamma mot GDPR visar ju också på att det är en affärsrörelse med direkt oseriös inställning till både kunders trygghet och förhållningssätt till regelefterlevnad.

Edit: stavningskaos.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp