• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Robotklippare

zeke_varg

Omega
Tjena,

Vad har ni för klippare i trädgården? Frun började prata om robotklippare o då är man på. Maskiner är kul!

Vi har en platt trädgård med ofantligt mycket planteringar och ”öar”. 500kvm trädgård minus alla planteringar (tomten är på 850kvm).

Några tips och erfarenheter ni vill dela med er av? Läste råd o röns senaste test om klippare vilket känns vettigt att börja med. Jävlar vad mycket det var att klura på..

Vi är borta en del under sommaren så en autolösning vore inte fel.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Köpte en Worx landroid M för 6500:- på Classe med rabatt. Drog slinga kring min platta trädgårdstomt på 1000m2, ringade in en ö runt ungarnas studsmatta och klamrade fast ett par brädor runt ett flyttbart fotbollsmål. Total tid 4-5h. Tryckte på "start" och valde klippschema. Detta var fyra veckor sen. Inte ett enda stopp sen dess. Har justerat slingan på något ställe där jag tyckte klipparn kunde gå längre bort eller närmare kanten men det är allt.

Har svårt att motivera steget till en Husqvarna 310 el liknande som kostar runt 15000 inkl material.
 

vonhall

Rolex
Har en Husqvarna automover 220ac som är drygt åtta år som fungerar utmärkt. Tomten är på 1000 m2 samt med några branta backar. Detta klarar den galant. Dessvärre så har det varit lite pyssel den senaste tiden då den tidigare ägaren av min sommarstuga fuskade när han la ner slingan. På vissa ställen har han helt enkelt bara lagt slingan direkt mot marken. Därför så har slingan gått av på ett par ställen när jag kört med trimmern. Men det är ju inte robotklipparens fel!
 

Josa

Omega
2-Faktor
Är inne på 3:e sommaren med vår Husqvarna 430x, Har en ganska stor tomt varav cirka 2700m2 är gräsmatta, kuperat, stenigt och allmänt jävligt. Rune (som vår robot heter, barnen namngav) är fantastisk, bästa köpet jag någonsin gjort inom den här världen. Han har tagit en dåligt skött gräsmatteäng, till vad som börjar likna en riktigt trevlig gräsmatta.
Vissa planteringar och träd behöver du inte göra till öar, utan bara har ett skydd/vägg/sten som roboten inte kan köra över, då kommer den bara studsa mot och köra vidare.
Jag kollade mycket på säkerhet både för barn, djur och även saker som ligger kvar i trädgården som den kan köra över.
Valde ett dyrare alternativ då Husqvarna ratade högt på ovan och funnits ett tag.
Har inte haft något strul alls med Rune, mest att vi själva "råkat" kapa kabeln några gånger, detta för att vi fräste ner den, men glömt var...
Är du normalteknisk så är det inga problem alls att installera, ska ni vara borta en del, kan det vara vettigt att kika på någon uppkopplad variant, så du kan se om den klipper eller fastnat eller liknande.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vi har en Gardena Smart Sileno 1300 med gateway och startkit för 14000. Riktigt smidigt med smart gatewayen. Kan via telefonen sätta igång, parkera, se om den fastnat etc.

Funkar väldigt bra, mycket pengar men underlättar livet mycket. Gardena och Husqvarna delar på många komponenter, står i princip Husqvarna på allt.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Är det någon som gjort service på sin klippare?

Hur ofta behövs det? Och hur dyrt är det?

...är sugen på robot - men har hört en del skräckhistorier om just service.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Är det någon som gjort service på sin klippare?

Hur ofta behövs det? Och hur dyrt är det?

...är sugen på robot - men har hört en del skräckhistorier om just service.
Den fixar du själv om du är någorlunda händig. Åtminstone om du hat tex Husqvarna där du kan köpa delarna på nätet.
Jag köpte en begg Husqvarna som funkar felfritt. Anledningen var just att kunna fixa ev fel själv eller hos lokala reparatören. Att riskera att behöva skicka iväg tex en worx på ett garantiärende ett par veckor mitt i sommarn gjorde att jag valde bort det och liknande märken. Har dåliga erfarenhet från två kompisar som haft mycket problem med sina worx. Mycket möjligt de blivit bättre senaste åren, men tror fortfarande att du måste skicka iväg dem för att få dem fixade?
 
D

Deleted member 5780

Guest
Den fixar du själv om du är någorlunda händig. Åtminstone om du hat tex Husqvarna där du kan köpa delarna på nätet.
Jag köpte en begg Husqvarna som funkar felfritt. Anledningen var just att kunna fixa ev fel själv eller hos lokala reparatören. Att riskera att behöva skicka iväg tex en worx på ett garantiärende ett par veckor mitt i sommarn gjorde att jag valde bort det och liknande märken. Har dåliga erfarenhet från två kompisar som haft mycket problem med sina worx. Mycket möjligt de blivit bättre senaste åren, men tror fortfarande att du måste skicka iväg dem för att få dem fixade?
Jepp för Worx är det service via inlämning som gäller. Men de kan skicka delar vid behov. Reservdelar finns mycket. Till halva priset jmf med HQ. Och jag tror och hoppas mjukvaran blivit bättre. Min klippare uppför sig såhärlångt. Och är man orolig för livslängd så får man typ tre såna ist för en HQ med motsvarande klippkapacitet ;)
 

Josa

Omega
2-Faktor
Är det någon som gjort service på sin klippare?

Hur ofta behövs det? Och hur dyrt är det?

...är sugen på robot - men har hört en del skräckhistorier om just service.
Servade min Husqvarna hos lokala återförsäljaren över vintern. 1295kr då ingick byte av standard slitdelar, uppgradering av mjukvara, tvätt och allmän kärlek till maskinen.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jepp för Worx är det service via inlämning som gäller. Men de kan skicka delar vid behov. Reservdelar finns mycket. Till halva priset jmf med HQ. Och jag tror och hoppas mjukvaran blivit bättre. Min klippare uppför sig såhärlångt. Och är man orolig för livslängd så får man typ tre såna ist för en HQ med motsvarande klippkapacitet ;)
Det är väl mer driftsäkerhet snarare än livslängd jag prioriterade. Men det är säkert som du säger att worx och andra klippare blivit bättre på senare år. Kan ju dessutom vara att min vänner hade måndagsexemplar.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Det är väl mer driftsäkerhet snarare än livslängd jag prioriterade. Men det är säkert som du säger att worx och andra klippare blivit bättre på senare år. Kan ju dessutom vara att min vänner hade måndagsexemplar.
Tror Worx har en historia av att innovera lite för snabbt och sen lösa mjukvarubuggar med firmwareuppdateringar. Skulle inte köpa en ny modell från Worx men den jag har kom typ 2015 så den känns rätt stabil nu.
I övrigt känns det som en genomtänkt installation är a & o. Ingen klippare fixar vad som helst. :)
 

mega

Rolex
Tips för studsmattan:
Gräv ner "tvärbalkarna" istället för att göra en ö runt hela, på det sättet blir det klippt under också.
 

mega

Rolex
Har kört Husqvarnas näst minsta på min lilla tomt i ett år. Helt problemfritt. Låter installatören serva den på vintern, kostar runt en tusenlapp.
Jag anlitade gräsmekanikerna i Stockholm för installation. Fick väldigt bra intryck av dom och dom gjorde ett bra jobb.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Tips för studsmattan:
Gräv ner "tvärbalkarna" istället för att göra en ö runt hela, på det sättet blir det klippt under också.
Bra idé om man inte har såna där små avkommor som kryper in under studsmattan när storasyskonet hoppar. Nackknäckningsrisk. Jag har skyddsnät både uppe och nere. Och en ö av begränsningskabel för klipparen.
 

mega

Rolex
Bra idé om man inte har såna där små avkommor som kryper in under studsmattan när storasyskonet hoppar. Nackknäckningsrisk. Jag har skyddsnät både uppe och nere. Och en ö av begränsningskabel för klipparen.
Jaha... Det har jag aldrig tänkt på. Kanske plantera kaktusar under?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tjena,

Vad har ni för klippare i trädgården? Frun började prata om robotklippare o då är man på. Maskiner är kul!

Vi har en platt trädgård med ofantligt mycket planteringar och ”öar”. 500kvm trädgård minus alla planteringar (tomten är på 850kvm).

Några tips och erfarenheter ni vill dela med er av? Läste råd o röns senaste test om klippare vilket känns vettigt att börja med. Jävlar vad mycket det var att klura på..

Vi är borta en del under sommaren så en autolösning vore inte fel.

Husqvarna Automover 310.
Har ungenfär samma storlek på trädgård som du, och det funkar kanon!
Hade mycket mossa tidigare, men den är borta nu.
Tipset är att se till att lägga guidekabeln så bra som möjligt för att minimera arbetet med trimmer.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Ahh, står i valet-och-kvalet att köpa robot. Har en åkis nu, HQ med hydrostat och grejer, och den är ju bra att kunna ta olika höjder på, där det är lite grövre terräng.
Min tomt ser nog inte ut som era :confused:.
Sedan är det rätt meditativt att åka runt på den sär manicken. Å andra sidan, det är ju skönt att spara tid. @Norrlänningen du kör robot, antar jag?
 

maartyn

Omega
Har en Robomow MC500 som går sin femte säsong nu utan problem. Har inte stenkoll på marknaden nu, men fördelar som Robomow hade då och som gjorde att mitt val föll på den var:
1. rejäl kniv, ingen risk att den går sönder och splittras.
2. kniven sitter off-center, klipper utanför hjulet.
3. klippbredden
4. regnsensor
5. app
Köpte nytt batteri till den till förra säsongen, och ny kniv efter att den blivit för obalanserad efter för många slipningar. 2000 spänn för batteri och kniv.
Har platt tomt, men om det hade varit kuperat tror jag att hjulen hade haft problem med grepp.
 
Senast ändrad:

mega

Rolex
Ahh, står i valet-och-kvalet att köpa robot. Har en åkis nu, HQ med hydrostat och grejer, och den är ju bra att kunna ta olika höjder på, där det är lite grövre terräng.
Min tomt ser nog inte ut som era :confused:.
Sedan är det rätt meditativt att åka runt på den sär manicken. Å andra sidan, det är ju skönt att spara tid. @Norrlänningen du kör robot, antar jag?
Dom kan ta ganska mycket lutning, gropar etc.
För min del var prpblemet att jag väntade för länge ibland (trots liten tomt), så gräset hann bli ganska högt. Efter klippningen av höga gräset låg det massor av hö kvar istället...
Tror det är som att diska för hand, det är också meditativt, men man måste vara i rätt mood, vilket man kanske är rätt sällan. Så måste man välja är det grymt nice att alltid ha en kortklippt vårdad gräsmatta. Plus att det kanske ser lite mer bebott ut om man är ute och reser (tjuvar).
 

Bas

Patek
Jag har börjat tröttna på stt klippa gräset så är på jakt efter en robot.
Ca 1500kvm gräs, ganska brant vid två ställen.
Några tips på en robot som passar mig?
 

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Fick precis installerat en Automower 310 (går första varvet nu).
U-formad gräsmatta på c:a 400-450 kvm. Ska bli intressant att se hur väl den tar sig till de båda tarmarna.
 

zeke_varg

Omega
Husqvarnas o de andra märkena, är det stor skillnad kvalite och genomförande i respektive märkes olika storlekar? Kan en 500kvm-maskin vara kass i kantklipp och en 1500kvm helt fenomenal? Känns konstigt (tolkar tester att det just är så)..
 
D

Deleted member 5780

Guest
Husqvarnas o de andra märkena, är det stor skillnad kvalite och genomförande i respektive märkes olika storlekar? Kan en 500kvm-maskin vara kass i kantklipp och en 1500kvm helt fenomenal? Känns konstigt (tolkar tester att det just är så)..
Generellt så är de dyrare maskinerna mer flexibla, man kan på vissa ställa in klippavstånd från begränsningsslinga, etc.
Appar etc kan vara mer stabila, vad vet jag.
Ljudvolym skiljer (HQ och Gardena generellt tysta, vissa andra inte så tysta).
Regnsensor finns på en del (även min billiga Worx) och det kan ju vara bra.
Men har du en vanlig tomt på 1000m2 med säg 600m2 plan gräsmatta och inte alltför mkt hinder så skall en enkel maskin fixa det.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Dom kan ta ganska mycket lutning, gropar etc.
För min del var prpblemet att jag väntade för länge ibland (trots liten tomt), så gräset hann bli ganska högt. Efter klippningen av höga gräset låg det massor av hö kvar istället...
Tror det är som att diska för hand, det är också meditativt, men man måste vara i rätt mood, vilket man kanske är rätt sällan. Så måste man välja är det grymt nice att alltid ha en kortklippt vårdad gräsmatta. Plus att det kanske ser lite mer bebott ut om man är ute och reser (tjuvar).
Det är kanske inte gropar och skit jag tänker på, utan snarare att det finns så många "vrår" mellan byggnader, träd och buskar. Tänker att det kanske blir ett problem att roboten åker runt-runt inne mellan två hus, eller att den aldrig hittar in till vissa ytor?
 

oystercase

Cartier
Jag kör en HQ 220AC. Väldigt nöjd. På 5 år har i stort sett enda problemet varit byte av ett lager till hasplåten.

Tänk på att HQ/gardena är mycket tystare än de andra klipparna tack vare deras rakbladsknivar. Gå med i Automowergruppen på fb. Största problemet för folk verkar vara korrekt handhavande och i gruppen finns många hjälpande händer.

HQs "x" modeller har gps stöd om man har snårig tomt med många skrymslen. Efter ett tag lär den sig hur tomten ser ut och arbetar sig in i svåråtkommliga platser. Rätt lagd guidekabel gör susten för att komma ut om det är smala inboch utgångar.
Många i fb gruppen som skrotat klippare an andra märken pga många problem och gått över til HQ
Sista tipset, köp "för stor modell". Om du väljer.en för 1000m3 och har 1000m3 så går klipparen i princip 24/7. Mycket bättre att bara behövq köra några timmar varje dag/natt och sedan kunna använda gräsmattan och typ lägga ut filt eller låta ungarna släpa fram prylar.
 

mega

Rolex
Det är kanske inte gropar och skit jag tänker på, utan snarare att det finns så många "vrår" mellan byggnader, träd och buskar. Tänker att det kanske blir ett problem att roboten åker runt-runt inne mellan två hus, eller att den aldrig hittar in till vissa ytor?
Man lägger en ledkabel mellan ytor som förbinds av smala passager, grusgångar etc. Man kan sedan programmera roboten att klippa 70% av tiden på område A och 30% på område B.
Områden som saknar passage kan även dom begränsas med slingor, man lyfter dit klipparen för hand och knappar in att den skall köra en timme eller tills batteriet tar slut.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Har alla robotgräsklippare kabel man måste gräva ner?
Känns som gammal teknik. Borde ju går att lösa med gps eller nåt?
 
Topp