• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

ROC 39 vs 41???

jÄger

Omega
Hej,

Har fått för mig att jag måste ha en Audemars Piguet Royal Oak Chronograph idag.

Vad hade ni valt i mint condition?

1. 39 mm utgången modell vit tavla 105 000 SEK
2. 41 mm nya modellen vit tavla 145 000 SEK

Jag lutar åt 39 av både prisskäl och formen, blir lite arg på allt som är över 40mm av någon anledning...

Tack för åsikter!
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Vad gäller Date only-modellerna brukar 39mm av nästan alla anses vara rätt väg att gå, så även av mig (även om jag inte hyser den aversion mot 15400 som många andra verkar ha). När det handlar om chronon är det dock inte lika enkelt.. Tycker 26320 gör sig väsentligt bättre i 41 mm än 15400..
 

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Hej,

Har fått för mig att jag måste ha en Audemars Piguet Royal Oak Chronograph idag.

Vad hade ni valt i mint condition?

1. 39 mm utgången modell vit tavla 105 000 SEK
2. 41 mm nya modellen vit tavla 145 000 SEK

Jag lutar åt 39 av både prisskäl och formen, blir lite arg på allt som är över 40mm av någon anledning...

Tack för åsikter!

Den bärs större så jag hade gått på, 39 mm utgången modell vit tavla 105 000 SEK.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
39!
Men(!) jag föredrar 15300 över 15400 också, så jag är "lagd åt det hållet". (Japp fattar hur ironiskt det blir när jag har en Panerai som avatar :) )
 
41mm

På vanliga tycker jag 39mm men chronon blir bättre i 41mm....

BBED4099-E01D-427E-A956-6B720720D93C-751-0000004B6A70E156.jpg


24B7878B-C671-43AE-BB16-0F84A4621EC6_zpsbdv6zq6h.jpg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
På min 17,5cm handled sitter 39an perfekt! Har du större handleder/gillar stora klockor kanske 41mm är vägen att gå.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Är det samma urverk i dem och när utgick 39mm ROC? Känns ju dumt att bara stirra sig blind på 2mm skillnad om det exempelvis omgående tillkommer en saftig servicenota på 39mm men inte 41mm.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag var och provade en 15400 och tyckte den kändes stor jämfört med min Daytona. Har hört att kronografen känns mer proportionerlig dock är storleken ett faktum. Jag hade valt en 39 mm.
 

jÄger

Omega
Jag har kikat på 39 och 41 nu, blir en 39a. Känns som att det var storleken som var "intended" från början. En klassiker som med sina 41 mm bara försöker haka på en trend som jag inte tror håller i längden.

Tyvärr så var en skruvskyddet till startknappen lite tillbucklad!!! så dem ska fixa en ny innan jag klipper den, så snart kommer väl en begagnad paketöppning :D

Återkommer med bilder, tackar ödmjukast för svar och åsikter!

//Seb
 

cab

Audemars
2-Faktor
Är det samma urverk i dem och när utgick 39mm ROC? Känns ju dumt att bara stirra sig blind på 2mm skillnad om det exempelvis omgående tillkommer en saftig servicenota på 39mm men inte 41mm.

Det är samma urverk. F. Piguet caliber 1185 (som AP kallar cal 2385).

Gillar båda men valde 39mm då den sitter bäst på mina taniga handleder. Sålde den för någon vecka sen. Fast för 105k får du knappast en ROC i mint. Skulle nog mer säga en brukis med servicebehov. Du får nog hosta upp en 130k för en fin med fullset.

Bjuder på en bild på min gamla också:

IMG_7099.JPG
 

jÄger

Omega
Det är samma urverk. F. Piguet caliber 1185 (som AP kallar cal 2385).

Gillar båda men valde 39mm då den sitter bäst på mina taniga handleder. Sålde den för någon vecka sen. Fast för 105k får du knappast en ROC i mint. Skulle nog mer säga en brukis med servicebehov. Du får nog hosta upp en 130k för en fin med fullset.

Bjuder på en bild på min gamla också:

IMG_7099.JPG
Faktiskt hittat en "mint" men som sagt med en ej fungerande kronografstartare... Men denna skulle åtgärdas och får dessutom 2 års garanti från handlaren. För 105kSEK.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Faktiskt hittat en "mint" men som sagt med en ej fungerande kronografstartare... Men denna skulle åtgärdas och får dessutom 2 års garanti från handlaren. För 105kSEK.
Vad är det för handlare? Är det någon mindre gråhandlare ute i Europa, så ska du nog vara lite tveksam med deras garanti. Det är inte direkt billigt om dessa urverk är trasiga och delar behöver bytas. Jag skulle aldrig köpa en AP där något i urverket är trasigt och någon icke AP AD skulle laga den åt mig.
 

M.U

Rolex
Ska man ha roc tycker jag 41mm är bäst! 39an tycker jag på något sätt blir lite plottrig..
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Skön polarisering över 2 mm.........men folk slår ju ihjäl varandra av ännu mer triviala orsaker.....trots att trätan är + 1000 år gammal....
 
Topp