• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Roled DJ, info, förslag och tips innan köp.

Martinuz

Omega
Tjena!

Jag tänkte införskaffa mig en Rolex DJ. Har haft en 1601 tidigare men den är såld. Suget har nu kommit tillbaka. Dock tänker jag mig en variant med quickset gärna 80-tal. (kul om jag hittar någon från 1980 eftersom den då kan vara en årsklocka, har ju ingen sådan)

Bezel, vitguld eller slät stål. Klocka för övrigt i stål, länk jubilee, tavla öppen för förslag, linne vore coolt.

Förslag? Tips/råd? Vad ska jag tänka på? Vilka referenser lämpar sig? Minns inte så mkt kring mer än att det finns en ref 16014 som kan passa bra på mina krav :)

Kom gärna med alternativa förslag! :)

576_Rolex_Datejust_1985_Ref_16014_7.JPG
 

thomastheswede

Audemars
Ja, 16014 med vitguldsring eller 16000 med slät ring låter ju som rätt referenser för dig. Jubilee har ju en tendens att bli rätt rassliga med åren jmf med Oyster men det är Jubilee som gäller på dessa modeller imho.

Urtavlor till 16-serien brukar gå att hitta ganska billigt så du kan ju skaffa dig flera olika om du vill variera dig lite över året. Linne ger liv åt klockan jmf med vanlig silver, likaså "Tapestry" som finns i bl.a. silver och grå.

Plexi är alltid plexi, ger vintagekänsla och är billigt att byta ut jmf med safir. Och är det 1980 som gäller så är det ju enkelt: då fanns ju enbart plexi på dessa modeller.

Lycka till!
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Jag föredrar safirglas och en modell med quick-set. Blir lättare när man roterar klockor. Tror min nedärvda DJ är från 1981-1985 någonstans. Linen-dial är riktigt snyggt och ger ett djup till klockan från olika vinklar. Och det är enormt snyggt!

Här är min dj, som ex. :D

2f44c6364b3386ac62628c9cd2e911b5.jpg
 

Martinuz

Omega
Ja, 16014 med vitguldsring eller 16000 med slät ring låter ju som rätt referenser för dig. Jubilee har ju en tendens att bli rätt rassliga med åren jmf med Oyster men det är Jubilee som gäller på dessa modeller imho.

Urtavlor till 16-serien brukar gå att hitta ganska billigt så du kan ju skaffa dig flera olika om du vill variera dig lite över året. Linne ger liv åt klockan jmf med vanlig silver, likaså "Tapestry" som finns i bl.a. silver och grå.

Plexi är alltid plexi, ger vintagekänsla och är billigt att byta ut jmf med safir. Och är det 1980 som gäller så är det ju enkelt: då fanns ju enbart plexi på dessa modeller.

Lycka till!
Ja, 16014 med vitguldsring eller 16000 med slät ring låter ju som rätt referenser för dig. Jubilee har ju en tendens att bli rätt rassliga med åren jmf med Oyster men det är Jubilee som gäller på dessa modeller imho.

Urtavlor till 16-serien brukar gå att hitta ganska billigt så du kan ju skaffa dig flera olika om du vill variera dig lite över året. Linne ger liv åt klockan jmf med vanlig silver, likaså "Tapestry" som finns i bl.a. silver och grå.

Plexi är alltid plexi, ger vintagekänsla och är billigt att byta ut jmf med safir. Och är det 1980 som gäller så är det ju enkelt: då fanns ju enbart plexi på dessa modeller.

Lycka till!
Hej!
Tack för tipsen, känns som jag hittat ganska rätt direkt med andra ord.
Gillar som sagt plexi, framförallt om det är tjockt, är det någon skillnad på det mellan modellerna/referenserna. Annars känns det som det är färdigt 16014 eller 16000:)
 

Martinuz

Omega
Jag föredrar safirglas och en modell med quick-set. Blir lättare när man roterar klockor. Tror min nedärvda DJ är från 1981-1985 någonstans. Linen-dial är riktigt snyggt och ger ett djup till klockan från olika vinklar. Och det är enormt snyggt!

Här är min dj, som ex. :D

2f44c6364b3386ac62628c9cd2e911b5.jpg
Aaaah, den var riktigt trevlig, börjar mer o mer gilla guld, är bara rädd att se ut som en riktig gangster i o med att jag är ganska mörk:p
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Aaaah, den var riktigt trevlig, börjar mer o mer gilla guld, är bara rädd att se ut som en riktig gangster i o med att jag är ganska mörk:p


Äsch! Guld är guld. Min är ju i två ton, så om du är osäker på det, är stål/guld ett bra avvägt alternativ. Jag gillar inte guld helt, det är en håll-käften klocka. Men den passar inte mig.

Om du vill ha en lite mer coolt alternativ till s/s s/g och guld har gripenbro en PVD:ad DJ ;)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Knycker lite tips här jag också. Om man letar efter en DJ frå 1979 med slät ring, är det en 1600 man letar efter då? Eller finns det flera olika ref att söka efter? 16000 kanske? Men det finns - tydligen - både stålring och vitguldsring?

Vet att jag kan googla mig till detta, eller söka här, men vore så skönt med ett "enkelt" svar på mina ganska exakta frågor, i stället för att pussla ihop det själv och kanske få det fel.
 
Topp