• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

"Rolex" – Will it Blend? (Fake Watch Bashing)

David

Bödeln
Det finns till råga på allt tokstollar som tar bort bubblan på sin sub helt frivilligt! :eek:

Kompletta galningar som förstör fina klockor, t.ex. NiklasArvid och Denke.

IMGP0024-2.jpg



C5B5FEA8-7E86-496A-A22B-7326CB914148-1003-0000006DDF638969_zpsff2a15bc.jpg
 

Smulan

Rolex
Kul, höll på med det på 90-talet men lite sugen på att ta upp det igen.

Vad jag hört har utvecklingen gått starkt framåt i hobbyn så förmodligen är det lite enklare nu för tiden. Ett någorlunda välskött saltkar är ju en riktig prydnad och kul att följa. Säg till om du behöver ett handtag!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Vad jag hört har utvecklingen gått starkt framåt i hobbyn så förmodligen är det lite enklare nu för tiden. Ett någorlunda välskött saltkar är ju en riktig prydnad och kul att följa. Säg till om du behöver ett handtag!

Ligger i startgroparna, varit lite sugen på Redsea Max.
 

Smulan

Rolex
Ligger i startgroparna, varit lite sugen på Redsea Max.

Kan bli riktigt snygga. För och nackdelar med mindre kar men det är ju bara att flippa om man senare vil ha större :)

Deltech har också en del riktigt fina mindre kar och Aquamedic Chromis kub är kul!


Här en koloni sjöpung från mitt första saltkar. Intressanta dju! " De föds som bilaterala larver- Larverna hittar en bra plats att bosätta sig på (ofta icke organiskt material, som till exempel stenar etc.), får en säckliknande form och för att sedan äta upp sin "hjärna" (egentligen tillbakabilda ganglion). Detta gör den för att spara energi då hjärnan är det mest energikrävande organet i kroppen."


sjoumlpung.jpg
 

HolyCrap

Omega
Det var mig en riktigt fin samling bilder! Man blir nästan sugen på att börja dyka (särskillt nu när man har en lämplig klocka).

Lite OT, men blir nyfiken på din fotoutrustning. Inte för att "Schyssta bilder, du måste ha en dyr kamera" utan för att jag är kameratekniknörd också :)

On topic så tycker jag klockan har gjort sig förtjänt av lite hårt arbete efter sin dyksemester. Du har inte en slagborr eller slägga du kan fästa den på och låta den skakas om lite?

/P
 

David

Bödeln
Lite OT, men blir nyfiken på din fotoutrustning. Inte för att "Schyssta bilder, du måste ha en dyr kamera" utan för att jag är kameratekniknörd också :)

De hastiga landbilderna är tagna med telefonen, mest i smyg för att jag skämdes över att alls befatta mig med klockan. Detta, i kombination med att bandet gick sönder, är anledningen till att den inte heller fick figurera i särskilt många bilder under ytan.

Övriga bilder är tagna med en 5D mk III med EF 50 mm F1.8 II, EF 35 mm F2.0 eller EF 15mm F2.8 Fisheye i ett Ikelite-hus med 5503-port, samt en DS161-Substrobe på flexibel arm.

Jag hade missat att fisheye-objektivet skulle få rätt stora sorgkanter med fullformat, har tidigare bara använt kombinationen med en 550D. I infobladet för porten står det "vignetting will be present if using a full frame camera", men jag trodde inte vinjetteringen skulle vara så extrem. Jag borde givetvis provat på förhand.

Den här hade kunnat bli grym med rätt port:

130718-Vignetting_zps4f2be93e.jpg


Nästa investering blir att byta de fasta portarna mot det modulbaserade portsystemet. Fördelen är att det går att kombinera valfri längd med både plan och kupad glugg istället för att i princip behöva köpa två per objektiv, samt att modulgluggarna har safirglas som är både optiskt bättre och mer reptåligt än akrylglaset i de fasta portarna.

On topic så tycker jag klockan har gjort sig förtjänt av lite hårt arbete efter sin dyksemester. Du har inte en slagborr eller slägga du kan fästa den på och låta den skakas om lite?

En slägga har jag, men jag vidhåller att det nog är dags att någon annan får chansen att hitta på något.
 
Topp